NDI Norge AS og driftssjef Torbjørn Skilbred Aune er omsider på plass i nye lokaler i Vestby.S

NDI har kommet til dekket bord i Vestby

VESTBY: 20. juni startet dekkimportøren NDI Norge AS den operasjonelle driften fra sitt nye hovedlager på Østlandet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Når nye dører åpnes i Toveien 50 i Vestby, stengte lagerdørene ved det gamle hovedlageret i Spydeberg, samt lagrene i henholdsvis Oslo og på Noresund.

- Bestiller tidligere enn før

Pris og leveringstid på både gummi til bildekk og stål og aluminium til felger har økt som følge av økte råvarepriser og krigen i Ukraina.

- Ja, prisene har økt mye. Og tilgjengeligheten er dårligere. Vi har derfor også måttet øke sikkerhetslageret vårt. Vi har også vært nødt til å legge inn bestillinger tidligere enn vi har gjort før. Allerede tidlig på året bestilte vi dekk til vinteren, forteller Torbjørn Skilbred Aune, driftssjef i NDI Norge.

– Vi er opptatt av nærhet til markedet, så grepet med å samlokalisere tre lagre på Østlandet handler om å få en mer rasjonell og effektiv drift. Vi vokste rett og slett ut av hovedlageret i Spydeberg, forteller Torbjørn Skilbred Aune, driftssjef i NDI Norge til AT.no.

– For noen år siden foretok vi en omfattende logistikkanalyse som en del av konsernets strategi frem mot 2024. I denne analysen var det mange ting som pekte mot Vestby som en ideell beliggenhet for oss. Dekk og felger får vi primært inn sjøveien, og nærheten til havn var viktig – i dette tilfellet Moss og Oslo havn. Fra Vestby sikres vi også samme dags levering til mesteparten av Østlandet – med nærhet til Østfold, tunnel til Vestfoldsiden som gjør at vi kan betjene Grenlands-området på en dag. Vi ligger heller ikke lenger unna Lillehammer enn at vi også kan levere dit, forteller Aune.

44-åringen forteller at etableringen i Vestby ikke skal svekke hverken servicegrad eller tilstedeværelse for de andre regionlagrene i henholdsvis Bergen, Haugesund, Kristiansand, Tromsø eller Trondheim.

– Samlokaliseringen påvirker kun Østlandet, men det åpner for en langt mer effektiv drift. En utfordring inntil nå har vært at vi ikke har hatt nok plass til alle vareartikler og har hatt tre overfylte lagre. Det har medført at vi har vært nødt til å sende dekk på kryss og tvers mellom de ulike lagrene her nede på Østlandet. Det er lite effektivt, forteller han. – Når vi nå får økt lagerkapasiteten åpner det seg også nye muligheter, for eksempel med tanke på å eventuelt ta inn nye dekkmerker vi ikke har hatt i sortimentet tidligere, legger han til. Av rundt 60 ansatte i NDI Norge vil om lag 20 jobbe ut fra hovedlageret i Vestby. Ved siden av å ivareta lager- og logistikkfunksjonen ivaretas også sentrale støttefunksjoner fra det nye hovedkontoret.

Shortsea-utfordringer

NDI skulle gjerne sett at dekkene de bestiller til regionlagrene utenfor Oslo ble sendt med skip direkte til sluttdestinasjon. I en tid preget av lange ledetider og ikke nok fraktkapasitet til å ta unna den etterspørselen som er, er det et ønske som i liten grad blir innfridd.

- Ideelt sett hadde dekkene blitt kjørt med feederskip fra Rotterdam til f.eks. Haugesund eller Trondheim, men i den siste tiden har vi sett en økning av gods via Oslo havn. Det betyr i praksis at de blir distribuert med lastebil gjennom Norge. Forhåpentligvis kan shortsea-tilbudet og kapasiteten fra Rotterdam til andre norske havner ta seg opp igjen, sier driftssjef Torbjørn Skilbred Aune.

23.000 kvadratmeter

Med en grunnflate på 23.000 m² er lokalene omtrent like store som konkurrenten Starcos lager på Gardermoen som også åpnet dørene denne måneden. Men Aune legger ikke skjul på at de i stor grad har investert for fremtiden og at det er plass til å vokse i lokalene. De kommer dermed til å fremleie deler av lageret på korttidsavtaler den første tiden. NDI Norge har for øvrig inngått en leieavtale på 16 år for lokalene i Vestby. Anlegget er per nå dimensjonert for effektiv håndtering av rundt 150.000, brorparten personbildekk, men også en anselig mengde dekk til anlegg, industri, landbruk og lastebil.

Som du ser er det ganske romslig med arealer og vi venter mange nye dekk inn når flytteoperasjonen er helt ferdig og vi er i full drift, men det er ikke kun spørsmål om hvor mange dekk man får plass til her inne, men også hvor mange man kan håndtere effektivt. Når en kunde legger inn en ordre må vi håndtere den kjapt slik at vi får sendt ut så kjapt som mulig. Ofte samme dag, forteller Aune.

NDI distribuerer utelukkende til forhandlere. Ved siden av 169 forhandlere i den frittstående franchise-kjeden SuperDekk, leverer selskapet også til samtlige av de store dekkjedene.

Toyota og Mitsubishi på lageret

TRANSPORTBÅND: For å gjøre lossing enklere benyttes transportbånd.

Selve lageroperasjonen er forholdsvis likt lagt opp som de fleste internasjonale dekkgrossister og baserer seg på beste etablerte praksis i bransjen. Lossing av lastebiler gjøres ved hjelp av spesialtilpassede transportbånd fra Gawronski. Dekkene plasseres deretter i spesialbur som kan stables oppå hverandre. Til å håndtere bur og intern materialflyt benyttes 16 lagertrucker. Toyota Material Handling leverer motvektstrucker og BT-skyvemasttrucker, mens plukktruckene er fra Mitsubishi.

Digitaliserer plukket

SIKKERHETSBUR: - I disse stålburene kan vi fylle anleggs- og lastebildekk trygt uten å frykte for sikkerheten til de som utfører jobben, forteller driftssjef Torbjørn Skilbred Aune.

En endring på lageret i forhold til tidligere er at de tradisjonelle plukklistene har blitt en saga blott, der penn og papir er skrotet til fordel for en heldigital løsning med håndholdt scanner og etikettskriver i trucken.

– NDI har innført det samme systemet i Danmark og erfaringene er veldig gode. Plukkfeil er i praksis eliminert, forteller NDI-konsernets kommunikasjonssjef, Jens Jakob Velasco Hansen.

Sikkerhetsfokus

VANNTANK: Vanntanken utenfor lageret suplerer sprinkleranlegget med vann dersom det skulle bli en brann på lageret.

Det hefter en del sikkerhetsbekymringer rundt det å lagre hundretusenvis av dekk tett i tett. En eventuell brann på lageret er et skrekkscenario. Derfor er det i henhold til brannforskrifter gjort en del tilpasninger for denne typen lagerhåndtering. For det første oppbevares naturligvis alle brennbare materialer i en egen kjemikalie-seksjon som er skilt fra de andre oppbevaringsarealene. Også arealene der det lagres dekk er delt inn i ulike seksjoner med brannvegg mellom, slik at man i en eventuell brann gjør sitt ytterste for å begrense spredningspotensialet. Når det er sagt, om det først bryter ut en brann i en stabel med dekk så er den ekstremt krevende å få slukket. Derfor er det hos NDI Norge – som hos konkurrenten Starco på Gardermoen – etablert en egen vanntank på utsiden av bygget som har som eneste oppgave å kunne forsyne sprinkleranlegget med enorme vannmengder dersom det verst tenkelige skulle skje.

– Det kommunale vannettet er ikke dimensjonert for de mengdene vi vil trenge i en akuttsituasjon, forteller Aune, mens han viser oss pumperommet. Og så viser han oss utformingen på dekkburene, der bunnen er laget i stålnetting istedenfor tett bunn. – Det er naturligvis for at vann fra sprinkleranlegget skal komme til over alt, også i det nederste buret og ikke kun de som står stablet på toppen som får vann på seg, sier Aune.

ÅPNING: Torbjørn Skilbred Aune, driftssjef i NDI Norge AS (f.v.) og kommunikasjonssjef Jens Jakob Velasco Hansen er glad for å være på plass i nytt hovedlager på Østlandet
Powered by Labrador CMS