NY REPRESENTANT: Jungheinrich Norge skal selge og vedlikeholde lifter fra Haulotte i Norge. Salgssjef Fredrik Høyer-Dahl i Jungheinrich Norge (til høyre) og Robert Magnusson, VD Haulotte Scandinavia, mener partnerskapet passer begge parter glimrende.Foto: Øyvind Ludt
Nytt partnerskap gir Jungheinrich et lift i Norge
KLARE: Jungheinrich Norge blir forhandler og servicepartner for personløftere fra Haulotte i det norske markedet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Franske Haulotte er en av verdens største leverandører av lifter, men har slitt med lave salgstall i Norge de siste årene på grunn av manglende salgs- og serviceapparat. Nå inngår Haulotte et partnerskap med truckleverandøren Jungheinrich. Sistnevnte har et solid salgs- og serviceapparat i hele Norge, og skal på den måten øke salget og ta tilbake markedsandeler.
– Ja, det skal vi virkelig. Nå får vi en sterk og god partner med på laget. Vi og Jungheinrich har en lignende forretningsmodell, der sikkerhet og kvalitet går foran alt annet i begge selskapene. Vi har sammenfallende tankegang når det gjelder miljøaspektet. Med tanke på alt dette, er Jungheinrich Norge den perfekte partneren for oss, også på grunn av nettverket de har, sier daglig leder i Haulotte Scandinavia Robert Magnusson.
Haulotte Group
Fransk liftprodusent grunnlagt i 1924
Europas største produsent av personløftere
Rundt 2000 ansatte
Omsetter for rundt 440 millioner euro årlig
- Passet ypperlig
Annonse
Haulotte leverer personløfteutstyr med løftehøyde fra 5,8 til 43 meter, fordelt på rundt 25 ulike modeller. For Jungheinrich Norge er dette produkter som passer glimrende å tilby sine kunder sammen med gaffeltrucker, automatiske trucker, autonome mobile roboter, lagerreoler og andre internlogistikksystemer.
– Med dette partnerskapet kan vi serve våre eksisterende kunder, og nye markeder, som en totalleverandør innen lift. Dette er noe vi har savnet i vår portefølje og noe vi har fått regelmessige forespørsler om fra kundene våre. Forslaget fra Haulotte om et samarbeid passet oss ypperlig, sier salgssjef i Jungheinrich Norge, Fredrik Høyer-Dahl.
Å få en partner som Jungheinrich med på laget er alfa og omega for Haulotte for å kunne vokse i Norge.
– Når man skal selge personløftere, er det svært viktig med et godt serviceapparat og et godt ettermarked. Hvis ikke er man sjanseløs, sier Magnusson i Haulotte Scandinavia.
– Og serviceapparatet er vår ryggrad. Hadde vi ikke hatt et så godt serviceapparat, hadde det vært vanskelig å selge gaffeltrucker og alle andre produkter vi selger. Kundene trenger trygghet og er også partnere i et langsiktig samarbeid. Det skal være lønnsomt for begge parter å bruke Jungheinrich, sier Høyer-Dahl.
Lift-markedet er i stor grad preget av salg til de store utleiefirmaene. Men Haulotte håper å via Jungheinrich kunne komme inn på andre markeder, for eksempel logistikkaktører som trenger en lift eller to på lageret sitt.
– Målsettingen er å få en større spredning kundegruppene. Vi vil gjerne inn på litt mindre kunder, og det er flere og flere kunder som vil ha en helhetlig løsning, og å få tilbudet via Jungheinrich vil styrke alle våre kunder i Norge. Det finnes et enormt potensial her, sier Magnusson.
Enklere for kunden
Det at Jungheinrich nå også kan levere lifter, og at den samme serviceteknikeren kan skru på både trucker og lifter, vil være en besparelse for kunden, som da kan forholde seg til kun én servicepartner. Mange av Jungheinrichs servicefolk er allerede opplært på liftene til Haulotte, og resten vil få opplæring når behovet kommer i de ulike regionene.
– Dessuten er Haulotte-liftene lette å vedlikeholde. De har smarte løsninger for teknikerne, der konstruksjonen er tilrettelagt for å kunne gjennomføre vedlikehold og reparasjoner enkelt og effektivt. Haulottes produkter står rett og slett i stil med Jungheinrichs sine med tanke på ergonomi og produktutvikling, sier Høyer-Dahl.
– Haulotte har også de samme verdier som Jungheinrich produserer truckene etter. En langsiktig plan med bærekraft og miljø i fokus, og vi går mer og mer over til helelektriske løsninger, sier Robert Magnusson.
Gult er kult
En annen likhet mellom Haulotte og Jungheinrich er fargene. Begge produsentenes maskiner er gule, og logoene er røde og svarte.
– Hadde liftene vært røde, hadde vi ikke gått videre med dette, smiler Fredrik Høyer-Dahl, på en måte som gjør at vi blir litt usikre på om han faktisk mener det eller ikke, men han legger til:
– Vi skal gå bredt ut med dette, og da er det definitivt en fordel at det ser nesten ut som en Jungheinrich-lift. Og det at det er en seriøs aktør, som er den tredje største leverandøren i verden, er også svært viktig.
Jungheinrich Norge er allerede i gang med å levere Haulotte-lifter. De mest solgte modellene kommer Jungheinrich til å ha på lager i Norge, men ledetiden fra Haulottes lager i Göteborg, blir heller ikke lang. Og de første tegnene viser at liftene blir lette å selge.
– Alt vi har fått inn så lagt har gått raskt ut døra. Det var bare flaks at vi klarte å holde én her, så vi kunne få tatt noen bilder, sier Høyer-Dahl.