KLATRER GODT: Nye Mercedes-Benz Sprinter 4x4 klarer seg godt opp de bratte og svingete bakkene til hyttefeltet i toppen av Uvdal Skisenter.Foto: Torbjørn Eriksen
Ny Sprinter 4x4 på plass
OSLORUNDEN: Sist høst lanserte Mercedes-Benz en oppgradering av Sprinter 4x4. Nå leveres bilen med et egenutviklet system som kommer fra personbilavdelingen. Og en liten detalj som alle andre produsenter bør kopiere.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
cDet nye systemet er helautomatisk i motsetning til det tidligere som måtte kobles inn manuelt. Mens det gamle systemet fordelte 35/65 prosent mellom henholdsvis for- og bakaksel er det nye systemet helt trinnløst og fordeler kraften mellom for- og bakaksel etter behov. Kraftfordelingen skjer ved hjelp av en elektronisk styrt clutch i overføringskassen. Under normal landeveiskjøring drives bilen av bakakselen, men inntil 100 prosent av kraften kan ved behov overføres til forakselen.
Elektronikken i systemet sørger for at eksempelvis i en nødbremse-situasjon hvor ABS-bremsene aktiveres vil forakselen kobles ut og momentet reduseres til 0. Dersom man kommer i en under- eller overstyringssituasjon vil kraften først fordeles for å stabilisere kjøretøyet, men dersom det ikke hjelper på situasjonen vil ESP, eller 4ETS-systemet aktiveres. 4x4-systemet leveres sammen med 190 hk-motoren og 9G-tronic automatgirkassen i biler med inntil 5,5 tonns totalvekt.
Kjøreopplevelsen
Annonse
Vi fikk bilen til testing dagen før MT skulle i trykken og mesteparten av snøen i Oslo-området igjen har forsvunnet fra veiene. Vi har derfor ikke fått satt 4x4-systemet på skikkelig prøve i denne utgaven. I nettversjonen av artikkelen vil vi også legge til et avsnitt fra en, i skrivende stund, kommende fjelltur hvor vi har noen utfordrende bakker vi har tenkt å prøve bilen i.
Mercedes-Benz Sprinter 319/37 KA 4x4
Motor, type
OM654
Slagvolum
1950 cm3
Maks. effekt
190 hk v/ 3800 o/min
Maks. dreiemoment
450 Nm v/ 1350 – 2400o/min
EU-forbruk bykjøring pr. 100 km
11,4 l.
EU-forbruk landeveiskjøring pr. 100 km
8,8 l.
EU-forbruk kombinert pr. 100 km
9,8 l.
CO2-utslipp
258 g/km
NOx-utslipp
80 mg/km
Kjørerute
200 km
Totalt drivstofforbruk liter
17,94 liter
Drivstofforbruk
0,9 l/mil
Total kjøretid
216 minutter
Gjennomsnittshastighet
56 km/t
Type girkasse / antall trinn
Automat 9+1
Drivhjul
4x4
Antispinn-system (ASR)
Ja
Stabilitetssystem (ESP)
Ja
Dekkdimensjon testbil
Nokian Haakapeliitta CR3 255/75 R 16 C
Tillatt totalvekt
3500 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank
2660 kg / 1560 kg / 1100 kg
Egenvekt i vognkort
2629 kg
Tillatt aksellast foran / bak
1860 kg / 2250 kg
Utregnet nyttelast totalt
840 kg
Maks. tilhengervekt
2000 kg
Tillatt kuletrykk
100 kg
Tillatt taklast
150 kg
Aktuell vekt i test
3200 kg
Lengde / bredde / høyde*
5932 mm / 2020 mm / 262 cm
Akselavstand*
3665 mm
Varerom (plan) l / b / h*
330 cm / 176 cm / 193 cm
Volum varerom*
10,5 m3
Skillevegg bygger inn i varerom
5 cm
Bredde mellom hjulkasser*
134 cm
Lastehøyde*
77 cm / trinn 54 cm
Dørtype bak / b / h*
Dobbeldør 154 cm / 181 cm
Sidedører - b / h*
129 – 124 cm / 179 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler
159 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg
164 cm
Bredde døråpning førerdør
79 cm
Lengde på sitteputen i førersetet
51 – 56 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.
146 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.
64 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.
110 cm
Justering sete lengderetning / høyde
22 cm / 5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde
5 cm / 4 cm
Gulvhøyde, fra bakken
80 cm
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 2)
56 cm / 24
* = Fabrikkdata
Pluss og minus
Dette er pluss
Digitale førerhuset
Drivlinje
Faktisk vekt vs vognkort
Dette er minus
Høyde innsteg
Lastehøyde
Minimumshøyde på førersetet
Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse i testen 867.500,- ink. mva.
På landeveien har bilen en nøytral kjøreopplevelse, i et par situasjoner merket vi at firehjulstrekken koblet inn men i hovedsak oppførte den seg som en bakhjulsdrevet versjon. Dersom den koblet seg inn under normal kjøring på landeveien skjedde det i tilfelle helt trinnløst uten at vi merket noe som helst.
Det eneste negative vi finner med bilen er at alt er høyt, innsteget er høyt, med hele 80 cm opp til gulvet i førerhuset. Innlastingen her høy, men heldigvis er det montert ett trinn bak på bilen slik at man kommer seg inn i varerommet. Men det vi helst skulle ha fått gjort noe med var at laveste posisjon på førersetet var litt for høyt for undertegnede som er 176 cm høy, men med proporsjonalt korte ben. Jeg ble sittende og føle at bena dinglet litt. Hadde jeg kunnet senke setet noen cm lavere hadde jeg funnet en vesentlig bedre kjørestilling.
Teknologi
Bilen var utstyrt med den mellomstore MBUX-skjerm på 7 tommer. Dette systemet er blitt mye bedre enn i første versjon, og fungerer nå godt når jeg snakker til det og kan slå opp kontakter og ringe. Handsfreefunksjonen er også klar, og vi opplever ikke at noen av endene har trøbbel med å høre hverandre.
Mercedes er kjent for å ha gode sikkerhetssystemer i bilene sine, og Sprinter er intet unntak. Vi kjører alltid testrunden uten bruk av cruisekontroll, men finner denne sammen med filholderfunksjonen god på en liten kort prøvetur.
Noen plusspoeng
Noen punkter som vi ønsker å fremheve er antikollisjonsvarslingen, denne gir et tydelig signal dersom du kommer nærme en bil som eksempelvis er i ferd med å svinge av. En annen funksjon som vi bare elsker, er måten spylevæsken blir lagt på, denne sprutes ut langs hele viskerens bredde i rett foran pusserbladet i mange små dyser og sørger for ren rute på et blunk.
Når det gjelder lastekapasiteten er oppgitt vekt i vognkortet og veid egenvekt nesten identiske, vi hadde kun 30 kg differanse. Dette er noe av det nærmeste om ikke det nærmeste vi noensinne har opplevd.
Forbruket imponerte oss også. Ifølge nettsidene til Mercedes skal blandet forbruk på denne bilen være 0,98 l/mil. Vi kjørte bilen på 0,9 l/mil, med en motor som knapt hadde vært startet og hadde kun 160 km på telleren før vi startet forbruksmålingen. Erfaringsmessig oppnås ikke de beste forbrukstallene før bilen har passert 5000 km, så vi er rett og slett imponert over forbruket til denne motoren.
På tur til vinterland
For å få satt vinteregenskapene skikkelig på prøve kjørte vi bilen opp til Uvdal. Her var det skikkelige vinterveier og som gjorde at vi fikk satt 4x4-systemet på prøve. Denne turen ble gjort uten last, men vi merket at det var en god balanse i bilen. Under normal kjøring virker 4x4 systemet slik at det er bakhjulene som står for fremdriften, men med en gang det er antydning til slipp på bakhjulene i lave hastigheter, kjenner vi at forhjulene også begynner å trekke. På landeveien, under normal kjøring kan vi ikke kjenne når bilen kobler inn forhjulene.
Langs bratte svingete vinterkledde hytteveier klatret 450 høydemeter uten at vi kjente ett eneste sted at bilen slapp taket. Vi måtte attpåtil redde en ATV som hadde kjørt seg fast på et underlag hvor det knapt var mulig å stå på bena. Her utførte Sprinteren jobben som redningsbil uten noen problemer. Alt i alt finner vi denne nye 4x4 løsningen mer komplett, og med en vesentlig bedre brukervennlighet enn det tidligere systemet.