Møysommelig aerodynamisk design har gjort at nye Renault Master E-Tech får en oppgitt WLTP-rekkevidde på hele 460 kilometer med den største batteripakken.
Renault kuppet rekkevidderekorden
Nye Renault Master E-Tech setter rekord i elektrisk rekkevidde for en varebil, og slår dermed Mercedes-Benz på målstreken.
Onsdag morgen presenterte vi nyheten om at Mercedes-Benz lanserte
nye eSprinter med 113 kWt batteri og 44 mil WLTP-rekkevidde. Det fikk være
rekord i under et halvt døgn.
Onsdag ettermiddag slapp nemlig Renault nyheten om at deres
nye Renault Master E-Tech har fått en WLTP-rekkevidde på 46 mil. Det er mulig
med en batteripakke på 87 kWh, som er optimalisert med tanke på kapasitet,
størrelse og tetthet. Samtidig har Master E-Tech et nytt aerodynamisk design og
en ny optimalisert plattform som sørge for å redusere energibruken med hele 27
prosent sammenlignet med forrige generasjon Master, opplyser produsenten.
Dette har man klart å oppnå fordi bilen i praksis er
designet i en vindtunnel. Silhuetten til kjøretøyet og hver enkelt del ble nøye
konfigurert for å begrense luftmotstand og unødig energibruk. Prototypene
tilbrakte tusenvis av timer i vindtunnelen under utviklingen.
Annonse
Også et nytt batterivarmestyringssystem bidrar til
rekkevidden. Systemet holder temperaturen konstant, noe som øker batteriets
ytelse og forlenger levetiden. Renault har også forbedret regenereringen av
bremsekraft, og systemet kan høste 95 kW energi gjennom å omgjøre den kinetiske
energien fra retardasjonen til elektrisk kraft.
To motoralternativer
Master E-Tech vil komme med to ulike motoralternativer på
henholdsvis 96 og 105 kW, begge med et dreiemoment på 300 nm. Den første
motoren vil være knyttet til et mindre 40 kWh-batteri, mens den kraftigere
varianten vil pares med 87 kWh-batteriet.
Den minste motor- og batteripakken vil gi en rekkevidde på
omkring 200 kilometer. Denne er dog fortsatt ikke WLTP-sertifisert, i motsetning
til storebroren som nå er WLTP-godkjent.
Ladingen skal også gå raskt, med mulighet for 130 kW DC
hurtiglading som kan gi 252 kilometer rekkevidde i løpet av en halvtime under
ideelle forhold. En standard 22 kW AC-lader skal kunne løfte batteriet fra 10
til 100 prosent i løpet av fire timer.
Nye Renault Master E-Tech Electric har en nyttelastkapasitet
på 1625 kg og kan trekke henger på 2,5 tonn.
Nye smarte funksjoner
Renault Master E-Tech electric kommer med flere nye
funksjoner som skal gi en brukeropplevelse som ser ut og føles som en
smarttelefon. Google Maps tar hensyn til brukerens preferanser og foreslår
optimaliserte reiseruter i henhold til dem. En elektrisk ruteplanlegger hjelper
også med å finjustere reiseruter tilpasset et elektrisk kjøretøy.
My Renault-appen gir en rekke tilleggstjenester skreddersydd
for elektriske kjøretøy og holder den kjøretøyet koblet til brukerens digitale plattformer.
Til slutt vil et utvalg tjenester fra Mobilize gjøre livet enklere i en
elektrisk ny Renault Master varebil.
Master E-Tech har også systemer for Vehicle-to-Grid- (V2G) og
Vehicle-to-Load- (V2L) ladeløsninger, slik at bilen kan gi strøm til nettverket
ved gunstige tidspunkter, og gi energi til verktøy og annet elektrisk utstyr
enten rett fra batteriet, eller via ladepunkter i førerhuset eller lasterommet.i
Renault Master E-Tech electric produseres i Batilly nær Metz
i Frankrike, sammen med tilsvarende kjøretøy med diesel- og
hydrogen-motoralternativer.
Bilen blir tilgjengelig for salg i løpet av våren.