TILRETTELEGGE: Det skal tilrettelegges for at ladning og hviletid skal kunne utføres samtidig for å gjøre overgangen til nullutslipp enklere.

1,2 milliarder til utslippskutt
fra tungtransporten

UTSLIPPSKUTT: Regjeringen foreslår å styrke Enova sitt arbeid med tungtransport med 1,2 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Tunge kjøretøy som lastebiler og busser står for en stor del av Norges klimagassutslipp. Bevilgningen vi nå foreslår vil vi få fart på omstillingen av tungtransporten, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen å bevilge 1,2 milliarder kroner til Enova sitt arbeid med tungtransport.

I tillegg til midlene til Enova, vil regjeringen tilrettelegge for lading av tunge biler på døgnhvile- og rasteplasser. Dette er i tråd med Nasjonal transportplan 2025–2036 og ladestrategien. For regjeringen er det viktig å oppfølge satsingen allerede første budsjettår etter at ny Nasjonal transportplan er lagt fram.

– Dekarbonsering av tungbilparken er et av de viktigste tiltakene for å kutte klimagassutslipp i ikke-kvotepliktig sektor. For å få flere til å bytte ut et fossilkjøretøy med et nullutslippskjøretøy, må vi tilrettelegge for at overgangen skal bli så enkel og god som mulig. Derfor er det viktig for regjeringen at pengene går til tiltak som gjør det enkelt for sjåførene å utføre både hvile- og ladetid samtidig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Regjeringen legger til rette for at satsingen skal være forutsigbare. Derfor må både sakte og hurtiglading ta hensyn til at sjåføren ikke kan flytte bilen i løpet av pause og hviletid. 

Statens Vegvesen skal prioritere hvilke tiltak som skal startes og vurdere disse fortløpende gjennom 2025.

Powered by Labrador CMS