MIDTPINKT: I to måneder var den nye 450-tonns krana i gang med montering av den nye betongfabrikken til Betong Vest AS på Sotra som ligger rett i havgapet. Foto: Sotra Kran
450 tonns Liebherr mobilkran til Sotra Kran
NYTT NIVÅ: - Investeringen i vår nye 450 tonns Liebherr mobilkran må ses på som et «føre-var-prinsipp» hvor målsettingen er å bygge opp lokal styrke. Da kan vi delta i konkurransen om de store jobbene som utvikler seg både her i Bergen/Sotra-området og på Vestlandet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Slik beskriver daglig leder Geir Ekren i Sotra Kran AS bakgrunnen for firmaets investering i mobilkranen Liebherr LTM 1450-8.1, en maskinen som kom til Sotra allerede i april.
Raskt i jobb
Der ble den 8-akslede nykommeren etter ankomst satt i jobb for Betong Vest AS. Selskapet bygger nytt anlegg hvor det monteres et Liebherr betongblandeverk og betongelementfabrikk.
Annonse
- Der var det behov for en kran med stor rekkevidde og som kunne ta tunge løft. For oss var det en god dag da nykrana ble kjørt inn på anlegget og satt i arbeid sammen med en mindre Liebherr-kran fra oss. Fabrikken er bygd opp med tung utstyr og elementer som er løftet på plass, og hele kranjobben har tatt oss et par måneder, sier Ekren.
Grei sertifisering
I hele monteringsfasen på to måneder har kranen stått i ro under arbeidet med de tunge løftene, og derved godkjent kun med prøveskilt i påvente av kommende registrering.
- Registreringen ble foretatt for en måneds tid siden, og det gikk raskt og svært greit. Liebherr-teamet og leverandør Ingeniør Hans P. Øen hadde klargjort all dokumentasjon i detalj, så selve registreringen ble utført på meget kort tid. Nå er krana registrert og den står klar for nye oppdrag, sier Ekren.
Ellers om krana er det verdt å si at den har en lengde på 19,95 meter, bredde på 3 meter og vekten med bom og motvekter er på 96 tonn pluss 134 tonn ekstra motvekter. Med bommen ute har den en bomlengde på 85 meter og med jibb er løftehøyden totalt på 131 meter.
Med 8 aksler kjøres kranen med 10 tonns akseltrykk, men ifølge Ekren kan vekten enkelt bygges ned slik at den kan kjøres med 8 tonns akseltrykk på BK-8 veier. Avmontert bomseksjon fraktes med semitrailer eller trekkvogn.
Veien inn i transport- og kranbransjen
Geir Ekren (48) startet egen virksomhet i 1993 da han kjøpte en brukt lastebil og kjørte selv.
– Bakgrunnen var utdanning som automasjonsmekaniker, men jeg sto uten jobb. Derfor tok jeg klasse-2 førerkort, med tanke på at transportvirksomhet kanskje kunne by på muligheter. Det gikk bra og etter fire år hadde jeg fire biler med sjåfører. Selv var jeg vikar på bilene, og begynte samtidig å se på andre muligheter, forteller Ekren.
Erfaringer fra transporten i oppstartsårene viste at det ofte også var behov for kran i løftejobber knyttet til oppdragene. I 1997 kjøpte han en brukt 50-tonns kran fra Kynningsrud, og senere er også denne virksomheten utviklet. Kranparken består i dag av fire Liebherr-kraner (modellene LTM 1090, LTM 1230, LTM 1250 og nykommeren LTM 1450), og det kommer nok ytterligere en LTM 1250, antyder Ekren.
Steg for steg
Fra starten av firmaet i 1993 har Ekren hatt en klar filosofi, kontrollert vekst og utvikling hvor det «bygges sten på sten». I dette inngår også et strukturert opplegg og målsetting i fornyelse og utskifting av bilparken og kranene.
- Vi er nå 30 ansatte. Kranparken består som nevnt av fire Liebherr-enheter og Volvo dominerer blant våre 25 lastebiler. Bilene er Volvo FH både når det gjelder kranbiler og trekkvogner. Alle bilene har i dag Euro 6-motorer, og det er jeg stolt av.
- Hvem tar seg av bruktbilsalgene ved bilfornyelsen?
- Det gjør vi selv. Den siste Euro-5 bilen ble solgt ut av landet for kort tid siden, sier Ekren.