Nye G33CM, girkasse fra Scania.

Scania introduserer en ny serie girkasser

Girkasse-serien skal erstatte Scania Opticruise-girkasser.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den første i rekken – G33CM – er koblet opp mot de oppdaterte V8-motorene opp til 660 hk og Scanias 13-litersmotorer på 500 og 540 hk.

Scania har investert mer enn 400 millioner euro i utviklingen av den nye serien.

- Denne introduksjonen legger til enda en vital Scania-komponent i de konkurransedrevne ICE-baserte drivlinjene, helt frem til år 2030, sier Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing.

Salget av den nye generasjonen girkasser starter i oktober. De kan kombineres med tre av Scanias fire Euro-6 V8-motorer og to rekkeseks-motorer. Den første kundebilen med en G33CM-basert Scania Opticruise-løsning vil bli produsert i siste kvartal 2020.

Hel-aluminium og lite støy

Girkassen G33CM er 60 kg lettere enn nåværende girkasser. Hovedsakelig på grunn av et hel-aluminiumhus og kompakt design. En annen viktig egenskap for å møte fremtidige reguleringer, er lavere støy. Gjennomsnittlig støyreduksjon på 3.5 dB er ikke ubetydelig med tanke på at skalaen er logaritmisk.

De nye girkassene er kortere enn de vanligste Scania-girkassene tilgjengelige i dag. Med kun to synkringer (sammenlignet med sju), mellom lav og høy-serie split, er de nye girkassene kortere og med kraftigere akslinger. Dette gir muligheten for å ta i bruk bredere drev som tåler mer belastning og dreiemoment.

Men, ved å fjerne synkroniseringsringene legges økt press på girkassens styreenhet og overordnet girskiftstrategi. Av den grunn er elektronikken som styrer luftaktuatorene og akselbrems ny (tre totalt). Noe som er avgjørende for raske, sømløse og nøyaktige girskift.

Den har tørrsump som reduserer oljeskvulp og tap.

Åtte reversgir

Scanias ingeniører adopterte en ny fremgangsmåte for reversgir. I de fleste girkasser innebærer det å sette girkassen i revers, å la et eget tannhjul dreie hovedakselen i motsatt retning.

I det nye Scania-sortimentet derimot, låses planetgirholderen på utgående aksel i stedet. Denne løsningen har opp til åtte gir (fire er standard) i revers med en hastighet opptil 54km/t (valgfritt). Dette er nyttig når for eksempel dumperlastebil må rygge en lang avstand (for eksempel i en tunnel).

Oljeskift-intervallene er blitt forbedret takket være økt presisjon, større oljefiltre og olje av høyere kvalitet.

PTO-løsninger

Ingen girkasseserie for lastebil er være verdt å nevne uten å huske på PTO (Power Take-Off) –løsningene. Scanias nye utvalg kommer med en rekke nyutviklede og smarte PTO-løsninger for å dekke de fleste behov hos Scanias kunder, uavhengig av type kjøring.

En hel serie, ikke mindre enn ni forskjellige, PTO-løsninger er tilgjengelig, med økt ytelse, mindre friksjonstap og økt fleksibilitet via modulære løsninger. EG og PTO er direktedrevet av kubbeakselen og blir trykksmørt av girkassen. Det nye «girkasseinterfacet» med smøreuttak, gjør at man kan drive tyngre utstyr som hydraulikkpumper.

- Alt i alt har vi enhver grunn til å tro på vår nye girkasseserie som det ytterste innen girkasseteknologi for kraftfulle lastebilmotorer. Det vil supportere våre kunder i å levere transporttjenester på en sømløs og bærekraftig måte i mange år, sier Alexander Vlaskamp, Executive Visepresident, Sjef for salg og markedsføring i Scania.

Powered by Labrador CMS