Fra overleveringen av de 5 første av 9 nye Volvo FH 460 trekkvogner til Glacio Transport i Sarpsborg i år. Foran fra venstre: Sjåførene Johnny Andersen, Dragan Kuburvic, Roar Andersen, daglig leder i Clacio Transport Stig Myrholm og sjåførene Vidar Heen, Paal Kartnes og Gard Hyllestad. Bak fra venstre Vidar Enderød og Magne Flakk fra Volmax Kompetanse som har gjennomført kurs med sjåførene og selger Runar Nilsen i Volmax.
Foto: Jarl M. Andersen
14 nye Volvo FH til Glacio Transport
Glacio Transport AS i Sarpsborg har kjøpt 14 nye Volvo-lastebiler av Volvo-forhandleren i Østfold, Volmax.
Forleden ble de fem første, av totalt ni Volvo FH 460 trekkvogner som skal levers i 2020, overlevert.
Mange har sett de hvite lastebilene med KS Termotransport markert på sidene. Men få har hørt om Glacio Transport AS. Navnebyttet skjedde etter at KS Termotransport i fjor ble en del av Glacio-gruppen.
- Omprofilering av våre biler og øvrig materiell vil skje etter hvert som dette blir fornyet. I vår bransje er det viktig å være kostnadsbevisst, sier daglig leder Stig Myrholm.
Han kan fortelle at valget av Volvo lastebiler og Volmax som leverandør kom først og fremst av at de kom med det mest fordelaktige tilbudet når det gjaldt pris.
Glacio Transport (tidligere KS Termotransport)
- Del av Glacio Gruppen og Constellation Cold Logistics
- Espen Karlsen, sønn av en av grunnleggerne i KS Termotransport, er konsernsjef i morselskapet
- Daglig leder: Stig Myrholm
- Lokasjon: Sarpsborg
- Antall ansatte: 58
- Antall biler: 30
- Hovedvirksomhet: Transport av kjøle- og frysevarer på Østlandet
- I tillegg har de vært utrolig ryddige og etterrettelige i prosessen. De har svart på alle våre spørsmål på en rask og ryddig måte. At de er lokalisert sentralt i Østfold, har også vært en del av grunnlaget for at vi gikk for Volvo og Volmax, sier Myrholm.
- Det at Volvo har bra verksted i Oslo og Drammen var også viktige argument ettersom en del biler er lokalisert de stedene.
Valgte 460 hk
Firmaet har valgt å gå litt ned på motoreffekt og utstyr, for å holde kostnadene nede.
- Vi kjører en del lette lass, og vi opererer stort sett på det flate Østlandet. Vi tror det blir en bra økonomi i dette, men jeg er innstilt på at vi kanskje må gå opp i effekt igjen dersom det viser seg at de av bilene som går med tyngre lass går for dårlig, sier Myrholm.
I tillegg til de 9 Volvo FH 6x2-trekkvognene som leveres i 2020, skal tre til komme på nyåret 2021. I tillegg har selskapet bestilt 2 skapbiler, Volvo FM med 330 hk motor og med skappåbygg fra Ulefoss.
Bilene er kjøpt med gjenkjøpsavtale og med Gull-serviceavtale i 5 år. Bilene er bemannet med to sjåfører og skal kjøres rundt 90.000 km per år.
- Vi er selvsagt spente på forbruket de nye bilene vil få. Vi fikk levert 3 nye lastebiler fra en annen leverandør i vår, med 450 hk motor, og ser med spenning frem til å se drivstoffet på Volvo-ene sammenlignet med disse, sier Myrholm.
Store og solide kunder
Transportvirksomheten er tuftet på transport av matvarer fra Nortura, en kunde de har hatt siden 80-tallet.
Glacio Transport har i dag flere av de største aktørene innen matindustrien som sine kunder. Selskapet utfører transport av partilast med semitrailere, transport av hengende slakt og distribusjon til storkjøkken og industrikunder. På kundelisten til selskapet finner man blant andre Nortura, Asko, Bama og K. Ekrheim.
Bedriften har en stabil sjåfør-gruppe: 5 av de ansatte har vært med mellom 20 og 25 år, og en har vært med i 30 år.
Nybilene er solgt av Runar Nilsen og Nils Olav Næss ved Volmax' anlegg i Råde i Østfold.