PÅ PLASS: I sommer kom de første eksemplarene av nye Caddy5 med 4MOTION.

4x4 på nye Caddy klar

OSLORUNDEN: I sommer kunne Volkswagen starte leveransene av nye Caddy med 4x4 igjen. Den er bedre enn forgjengeren på nesten alle punkter.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den nye Caddy-en ble vist frem kun et par uker før covid-19 stengte Norge, og som alltid tar det noe tid før alle varianter av nye modeller settes i produksjon, men nå er også Norges-favoritten her.

GJERRIG: Vi kjørte bilen på 0,51 liter per mil, litt lavere enn oppgitt i WLTP-tallene.

Forbruksmålingen viste et strålende resultat på 0,51 l/mil, noe som absolutt er et godt resultat på en bil som veier 2,2 tonn og har drift på alle fire hjulene. Testbilen var utstyrt med norskbygget skillevegg og kledning i varerommet. Det øker egenvekten og går noe på bekostning av nyttelasten, som vi beregnet til 560 kg.Volkswagen Caddy 4x4

For å ta det mest negative punktet først: Den nye 4x4-modellen mister DSG-girkassen. Den 4-hjulsdrevne varianten er nå kun tilgjengelig i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, og inntil videre ser det ikke ut til at fabrikken kommer med den populære DSG-kassen, kunne Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy fortelle da vi hentet bilen før testen.

Helt ny bil

Caddy 5 er totalt redesignet og er i praksis en totalt ny bil sammenlignet med forgjengeren. En av de mest spennende endringene er bakakselkonstruksjonen, som nå er en stiv aksel med Panhard-stag og spiralfjærer. Dette gir en mykere og mer komfortabel bakfjæring enn den tidligere modellen spesielt under kjøring uten last.

Volkswagen Caddy 4x4

Motor, type2,0 TDI
Slagvolum1968 cm3
Maks. effekt122 hk v/ 4250 o/min
Maks. dreiemoment320 Nm v/ 1600 o/min
MiljøklasseEuro 6
EU-forbruk bykjøring WLTP (low)6,4 l/mil
EU-forbruk landeveiskjøring WLTP (high)4,8 l/mil
EU-forbruk kombinert WLTP0,55 l/mil
CO2-utslipp144 g/km
NOx-utslipp49,4 mg/km
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk liter10,16 liter
Drivstofforbruk0,51 l/mil
Total kjøretid210 minutter
Gjennomsnittshastighet57 km/t
Type girkasse / antall trinnManuell 6+1 gir
Drivhjul4x4
Dekkdimensjon testbilBridgestone Turanza 215/55 R17
Tillatt totalvekt2400 kg
Egenvekt i vognkort1576 kg
Veid egenvekt1840 kg
Utregnet nyttelast560 kg
Tillatt aksellast foran / bak1180 kg / 1350 kg
Maks. tilhengervekt1500 kg
Tillatt kuletrykk75 kg
Tillatt taklast100 kg
Aktuell vekt i test2200 kg
Lengde / bredde / høyde*4853 mm / 1855 mm / 1860 mm
Akselavstand*2970 mm
Varerom (plan) l / b / h*1797 mm / 1606 mm / 1273 mm
Volum varerom*4** / 3,7m3
Skillevegg bygger inn i varerom28 cm
Bredde mellom hjulkasser117 cm
Lastehøyde54 cm
Dørtype bak / b / hTopphengslet / 121 cm / 113 cm
Sidedør høyre - b / h75 cm / 109 cm
Sidedør venstre - b / h57 cm / 109 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler133 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg174 cm
Bredde døråpning førerdør71 cm
Lengde på sitteputen i førersetet50-56 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.111 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.58 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.106 cm
Justering sete lengderetning / høyde19 cm / 5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde6 cm / 4 cm
Gulvhøyde, fra bakken35 cm
Høyde stigtrinn44 cm

* = Fabrikkdata ** VW har endret målemetode for vareromsvolumet, 4,0 m3 er tallet som er sammenlignbart med Caddy 4.

Vi trives godt bak rattet i bilen, som er lettkjørt og har en god og presis styring. Clutchen er lett og bilen er lettgiret. De nedre trinnene er forholdsvis korte, men både fjerde og femtegiret er lange og fleksible. Fra rundt 80 km/t trives bilen godt i sjettegir, men i de bratteste stigningene må du da ned ett gir.

Bilen har digitale instrumenter og en multifunksjonsskjerm for blant annet radio og navigasjon. I det digitale instrumentpanelet er det mulig å velge ulike visningsvalg og tilpasse informasjonen slik du selv ønsker i senter av speedometer og turteller, samt i feltet mellom disse to.

SIDEDØR: Med den norske skilleveggen er det fremdeles god tilgjengelighet gjennom sidedøren, selv om åpningen blir noen cm smalere.

Vi har tidligere kjørt en forhjulsdrevet variant med standard skillevegg. Denne gir god plass til førere på over 190 cm, og med den norske skilleveggen er førerhuset 15 cm lengre, noe som gir enda romsligere plass. Dette går noe på bekostning av åpningen på skyvedørene, spesielt på venstre side, men det er fremdeles god plass i døråpningen.

Tidligere på året kjørte vi en forhjulsdrevet variant, vi kritiserte den gangen infotainmentsystemet for å være lite intuitivt. Nå opplevde at både infotainmentsystemet og trådløs Apple Carplay fungerte meget godt. Det eneste vi hadde noe å utsette denne gangen var at den er noe treg med å synkronisere kontakter, slik at vi ikke kunne benytte taleoppringning de første minuttene av kjøreturen.

Mye assistanse

Nye Caddy har mulighet for inntil 19 førerassistansesystemer hvorav flere er helt nye for Caddy. En av de mer praktiske er «Rear Traffic Allert» som varsler om kryssende trafikk når du eksempelvis rygger ut fra en parkeringsplass. Det kan ofte være en «spennende» utfordring i varebiler eller med en varebil i sideparkeringen hvor det ofte er vrient å få god oversikt rundt bilen.

RYGGEKAMERA: Det er ikke standard utstyr, men veldig praktisk i mange situasjoner.

«Travel assist» er et annet system som hjelper føreren til både sikrere og rimeligere kjøring. Systemet benytter cruisekontrollen og filholderfunksjonen til å hjelpe føreren. Det er også en funksjon som eksempelvis ber deg om å slippe gasspedalen for å trille inn mot et kryss eller en rundkjøring. Du vil garantert bli overrasket over hvor lenge før en rundkjøring du kan slippe gassen uten at du blir en «sinke» i trafikken. Et eksempel for lokalkjente ved Kolbotn: bilen gir beskjed om å slippe gassen rett etter at du har passert under lysløypa på vei fra E6 i Taraldrudveien. Likefult må du bremse deg inn i rundkjøringen.

Varerommet

BØR ENDRES: Varerommet har enkel tilgang, men den norske skilleveggen gjør at det er vrient benytte de to fremre festeøynene til å sikre gods.

Som vi har nevnt går den den norske skilleveggen noe på bekostning av lengden i varerommet og åpningen i sidedørene. Det er ikke lengre mulig å laste en europall gjennom døren og med bekledningen rundt hjulbuene går heller ikke pallen på tvers i varerommet, det betyr at selv om det i utgangspunktet er mulig å laste to europaller i lang Caddy går dette ikke når de nevnte valgene er tatt. Et annet problem som oppstår med den norske skilleveggen, er tilgjengeligheten på de to fremre sikringspunktene. Med en stor lastestropp er det ikke mulig å benytte festet, og det er forholdsvis vrient å tre inn selv den minste av lastestroppene vi hadde tilgjengelig.

Pluss og minus

+ Drivlinje

+ Drivstofforbruk

+ Førermiljø

- Lastsikring med norsk skillevegg

- Nyttelast

Pris grunnmodell med motor og girkasse i testen kr. 386.500,-

Det er god belysning og totalt seks stroppefester i varerommet. Nyttelasten er redusert med nesten 200 kilo eller 28 prosent i forhold til hva som opplyses i vognkortet. Dette er noe i overkant av de 15-20 prosent reduksjon som vi erfarer at er mest vanlig.

VELFUNGERENDE: Førerhuset er innbydende og en god arbeidsplass for føreren.
KUN MANUELL: Caddy 5 leveres kun med manuell girkasse i kombinasjon med 4-hjulsdrift.
INDIVIDUALISERING: Det digitale instrumentpanelet gir føreren mulighet til å velge oppsett etter eget ønske.
INDIVIDUALISERING: Det digitale instrumentpanelet gir føreren mulighet til å velge oppsett etter eget ønske.
OPPKLEDD: Varerommet kan leveres med kledning, noe mange foretrekker blant annet for å hindre kondens.
MANGLER 1 CM: Med den norske skilleveggen er det heller ikke mulig å laste en pall gjennom sidedøren.
Powered by Labrador CMS