
E18 Festningstunnelen er ferdig oppgradert
Fra og med i dag er det slutt med nattestenging i Festningstunnelen i Oslo, og trafikken kan gå som normalt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I ett år har Statens vegvesen arbeidet med oppgradering av tunnelen slik at den innfrir kravene til tunnelsikkerhetsforskriften. Til tross for utfordringer med covid-19-pandemien, er tidsskjemaet fulgt.

Det er hovedsakelig elektroarbeider som er utført i tunnelen, men det er også gjort annet arbeid. Kontraktsummen for prosjektet er på drøye 250 millioner kroner.
Her er noe av det som er gjort:
- Bygget nytt teknisk bygg
- Bygget nytt sedimenteringsanlegg
- Bygget nytt styrerom for sedimenteringsanlegg
- Montert 2100 meter med kabelstiger
- Montert 12 nye ventilatorer. Til disse er det montert 3000 meter med kraftkabler
- Montert 5000 meter med langsgående ledelys
- Montert ny belysning i Vestbanekrysset påkjøringsrampe, 198 armaturer. Til disse er det strukket ca. 11000 meter med kraftkabler
- Montert åtte nye bommer
- Montert 11 nye LED variable skilt
- 10.000 meter med signalkabel
- Bygget ny pumpestasjon på Bygdøylokket og utvidet pumpestasjon B i tunnelen
- Byttet 28 ITV-kameraer
- Montert nytt dome-kamera
- Montert seks nye kjørefeltsignaler
I tillegg til at tunnelveggene er nymalte, er det også lagt ny brannbeskyttelse i vegger og tak.
I «Danskeløpet», rampen som leder mot ferjekaia i Oslo, er det nytt vann- og frostsikringshvelv med sprøytebetong.
Det er også gjort trafikksikkerhetstiltak i havarinisjer.