Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I ett år har Statens vegvesen arbeidet med oppgradering av tunnelen slik at den innfrir kravene til tunnelsikkerhetsforskriften. Til tross for utfordringer med covid-19-pandemien, er tidsskjemaet fulgt.
Nå er det slutt på nattestenging av Festningstunnelen.Foto: SVV
Det er hovedsakelig elektroarbeider som er utført i tunnelen, men det er også gjort annet arbeid. Kontraktsummen for prosjektet er på drøye 250 millioner kroner.
Her er noe av det som er gjort:
Annonse
Bygget nytt teknisk bygg
Bygget nytt sedimenteringsanlegg
Bygget nytt styrerom for sedimenteringsanlegg
Montert 2100 meter med kabelstiger
Montert 12 nye ventilatorer. Til disse er det montert 3000 meter med kraftkabler
Montert 5000 meter med langsgående ledelys
Montert ny belysning i Vestbanekrysset påkjøringsrampe, 198 armaturer. Til disse er det strukket ca. 11000 meter med kraftkabler
Montert åtte nye bommer
Montert 11 nye LED variable skilt
10.000 meter med signalkabel
Bygget ny pumpestasjon på Bygdøylokket og utvidet pumpestasjon B i tunnelen
Byttet 28 ITV-kameraer
Montert nytt dome-kamera
Montert seks nye kjørefeltsignaler
I tillegg til at tunnelveggene er nymalte, er det også lagt ny brannbeskyttelse i vegger og tak.
I «Danskeløpet», rampen som leder mot ferjekaia i Oslo, er det nytt vann- og frostsikringshvelv med sprøytebetong.
Det er også gjort trafikksikkerhetstiltak i havarinisjer.