I løpet av 2021 vil Amedia Distribusjon gå over til mer miljøvennlig distribusjon med Paxster-kjøretøy. Fra venstre: Adm. direktør Ingar Merli, Amedia Distribusjon, konsernsjef Kristian Torgersen, HTS, direktør/COO Jon Isnes-Helland, Amedia Distribusjon og adm. direktør Lasse Andre Hansen, Paxster.
Foto: Amedia Distribusjon
Amedia kjøper 300 elkjøretøy
Amedia legger om til «miljøvennlig avis- og pakkedistribusjon i byer og tettsteder». De neste månedene vil mediekonsernet ta i bruk 300 nye norskproduserte elektriske kjøretøy, som er spesialutviklet til dette formålet.
Amedia Distribusjon og produsenten Paxster har inngått avtale om leveranse av de nye kjøretøyene i løpet av 2021.
Overgangen til det norske kjøretøyet, som er utviklet og blir produsert i Sarpsborg, vil omfatte 40 prosent av Amedia Distribusjons mer enn tusen ruter i Norge. Kjøretøyet vil bli tatt i bruk i byer og tettsteder over hele landet.
Dette er det viktigste tiltaket for å nå målet om at minst 50 prosent av Amedias distribusjon og transportvirksomhet skal være utslippsfri innen 2025.
Blant de første stedene som går over til miljøvennlig distribusjon på permanent basis, er Fredrikstad, Askim, Sarpsborg, Halden, Gjøvik og Tønsberg.
- Fremst blant alle distribusjonsselskaper i Norge
- Dette er en stor investering for oss. Vi har det siste året testet distribusjon med 25 Paxster-kjøretøy, og er godt fornøyd med hvordan de fungerer. Nå vil vi bruke disse erfaringene til å gjennomføre et grønt skifte i vår virksomhet og for Helthjem-nettverket, sier administrerende direktør Ingar Merli i Amedia Distribusjon.
- Denne omfattende overgangen til miljøvennlig avis- og pakkedistribusjon, betyr at vi er helt fremst blant alle distribusjonsselskaper i Norge på dette området. For oss er overgangen til Paxster ett av flere viktige grep i strategien for hvordan vi ønsker å møte framtiden, sier Merli.
COO i Amedia Distribusjon, Jon Isnes-Helland, opplyser at kjøpet er en del av en større omlegging til ny driftsmodell:
- Den omfatter ny organisering, arbeidsplaner og nye lokasjoner. Vi blir miljøvennlige, effektive og en attraktiv arbeidsplass og leverandør. Omleggingen gjør at virksomheten blir mer dynamisk og mer lønnsom, sier han.
Fruktbart norsk samarbeid
- I Paxster er vi svært stolte over å ha blitt valgt som leverandør til Amedia Distribusjon og at vi har fått lov til å være med på å tilrettelegge og optimalisere deres logistikkløsninger i distribusjonen, sier administrerende direktør Lasse Andre Hansen i Paxster AS.
Han opplyser om at samarbeidet har vært en lærerik og fruktbar prosess for begge parter.
- Dette har ført til at vi i dag har svært gode forutsetninger for å høste gode resultater både med hensyn til effektivitet, miljøgevinster og en bedre arbeidsplass for Amedias distributører, sier han.
Konsernsjef Kristian Torgersen i Paxsters eierselskap, HTS, er godt fornøyd med at det er norske selskap som nå samarbeider:
- Det er utrolig gøy at vi i Paxster nå skal samarbeide med en så betydelig og innovativ aktør innenfor distribusjon i Norge som Amedia og Helt Hjem. Dette er en av våre største avtaler så langt og vi synes jo det er ekstra morsomt at to norske selskaper skal jobbe sammen for å levere aviser og pakker på en mer bærekraftig måte, sier han.
Om selskapene
Paxster-kjøretøyene er utviklet i, og blir produsert i, Sarpsborg og leveres i både mindre og større modeller enn den Amedia nå kjøper. Produksjonen startet i 2013, og virksomheten er i dag skilt ut som et selvstendig selskap i HTS-gruppen. I dag brukes Paxster-kjøretøyer av Posten Norge, av distribusjonsselskaper i 14 europeiske land og på New Zealand.
Amedia Distribusjon AS består av 14 distribusjonsselskap, og er til stede over hele landet. Hver natt leverer 1200 ansatte ut konsernets 75 lokalaviser, andre aviser og tidsskrifter, pakker og ferske frokostprodukter. I 2020 vil Amedia distribusjon dele ut cirka 280 millioner produkter.
Sammen med medieselskapene Schibsted og Polaris, står Amedia bak distribusjonsnettverket Helthjem, Helthjem Mediapost, Helthjem Netthandel, Distribution Innovation, Morgenlevering og Aktiv Norgesdistribusjon. Sistnevnte vant Samferdselsdepartementets anbudskonkurranse om distribusjon av lørdagsaviser. Nettverket besøker hele 2,2 millioner norske husstander.