FLAGGSKIPET: TGX er den første modellen MAN har startet produksjon av i Next Generation Truck. Etter en covid 19-forsinkelser er nå leveransene i gang.Foto: Espen Braata
Går stødig og billig
PRØVEKJØRT: De første av MANs nye generasjon lastebiler kom til Norge i juli. Den første prøveturen på norske veier bekrefter førsteinntrykket fra lanseringen. MAN har forbedret det meste tvers igjennom.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nesten hele lanseringen av MANs nye lastebilgenerasjon var unnagjort før covid-19-pandemien satte en hel verden på pause. Dermed ble det også stopp i produksjonen, og leveringen av de nye lastebilene skjøvet frem i tid.
De første nye MAN’ene kom derfor til Norge først i midten av juli. Da kom kommende demobiler og de første kundebilene kommer i midten av august.
Prøvekjøring
Annonse
Trekkvognen som MAN-fabrikken tok med til Norge for prøvekjøring, er en av bilene fra førproduksjonen som ble brukt under lanseringen i Spania i februar.
Bilen, en TGX 18.510 4x2 trekkvogn, er MANs desiderte bestselger. Både ute i Europa og her i Norge har den motoren blitt den mest etterspurte.
MANs produktrekke begynte å trekke på årene. En ny bil har vært på trappene lenge, og den ble utsatt flere ganger. Men da teppet endelig falt under lanseringen, hadde bilene fått en skikkelig makeover med store forbedringer på de fleste punker.
Mange endringer
TGX-serien er flaggskipet til MAN. Det er denne modellen som leveres med den største hytta og de største motorene. Det er også første modell som MAN starter serieproduksjonen av. Du er aldri i tvil om at det er en MAN du møter når du ser den for første gang. Selv om det er en ny bil.
Begynner du å gå eksteriøret nærmere etter i sømmene, er det likevel gjort mange oppgraderinger. Begynner du helt nede ved bakkenivå, er hovedlysene det første du legger merke til. Nå er det LED-lys som gjelder også i Bayern. Nye hovedlys med LED både som kjøre-, nær- og fjernlys gir bedre lys og lavere energiforbruk.
Videre oppover hytta er det nye spoilere på hjørnene. De sørger for mindre luftmotstand, men også at møkk og søle ikke legger seg på sidene.
Tidligere hadde MAN også ekstra høy frontrute som strakk seg opp i forhøyningen av taket på de høyeste hyttene. Disse er nå erstattet av like frontruter på alle modeller. Også vinduene over dørene er historie.
Bedre sikt
Mange lastebiler har store blindsoner foran på hjørnene. A-stolpene oppleves mindre fordi innfestingen til speilene er flyttet rundt 10 centimeter bakover. Dermed har sikten skrått fremover blitt betydelig bedre.
Den største oppgraderingen MAN har gjort, er likevel førerplassen og hele førermiljøet rundt den. Dashbordet til MAN har vært mer eller mindre det samme i flere tiår. Derfor var en mer moderne hytte og enklere brukergrensesnitt etterlengtet.
Nå kan også MAN-sjåfører justere vinkelen på rattet slik at du knekker ned rattstammen. Hele dashbordet er også helt nytt. Hele designet er buet, slik at det enklere å finne riktige knapper under kjøring. Også MAN har flyttet girvelgeren opp på rattstammen, og parkeringsbremsen er plassert i dashbordet.
Det er også et helt nytt infotainmentsystem i bilen. Dette styres fra et scrollehjul som sitter nede i dashbordet og med en genial håndstøtte i forkant. På toppen av hjulet kan du også skrive med fingertuppen, slik som både Audi og BMW har hatt på sine personbiler i mange år.
På det forrige infotainmentsystemet, som MAN deler med Scania, var det mulig å trykke direkte på skjermen. Den muligheten er nå borte, og det er både litt rart og et savn.
Hele den nye hytta er bygget på en helt ny plattform. Den kjennetegnes av å være bedre avdempet mot rammen på bilen. Samtidig er den bedre støyisolert, og det har gått fra stille til enda stillere inne i hytta.
Forbedret
Ute på veien er forskjellen mellom forrige generasjon MAN TGX og den nye større enn du kunne forvente. Under AT.nos prøvetur var erfaringen at jo dårligere veien var - jo større var forbedringene på den nye bilen.
Bilen MAN-fabrikken viste i Norge, hadde det aller meste du trenger og kan ønske deg. Retningsstabiliteten har i mange år vært et av kjennetegnene på MAN-lastebiler. Forbedret styresnekke sammen med ny og bedre rattvinkel gjør at bilen oppleves enda mer retningsstabil enn tidligere.
Sterkere motor
I fjor høst oppgraderte MAN sine 12,4-litersmotorer fra Euro 6c til Euro 6d. Da fikk alle motorene en boost med 10 hestekrefter og 100 Nm mer. Det har gjort at den største motoren i D26-serien nå har 2600 Nm og 510 hestekrefter.
Nettopp denne motoren har de siste årene vært den mest solgte i Norge. Det er også den største motoren MAN leverer på biler med enten HydroDrive eller mekanisk drevne forakslinger.
Testvogntoget AT.no fikk prøve, var en typisk europeisk kombinasjon med 2-akslet trekkvogn og 3-akslet semi. Denne var lastet til de maksimalt lovlige 40 tonnene for denne kombinasjon.
Drar lett
Med den vekten gikk bilen godt både langs gode og lettkjørte veier som på smale, svingete og bratte veier. En av tingene som imponerte, var evnen til å holde turtall selv om terrenget ble mer krevende og farten ble redusert.
Den tyske testbilen var utstyrt med girkassen MAN kaller MAN TipMatic 14.27 DD. Denne har 14 gir inklusiv to krabbegir, og er girkassen fra Scania som MAN så smått tok i bruk på noen volummodeller for et par år siden. Det er også mulig å velge girkassene fra ZF som MAN har brukt i svært mange år. Disse er også rundt 70 kg lettere.
I drivlinjen er det fire kjøremodus. Manoeuvre, Performance, Efficiency og Efficiency Plus. Forskjellen på de to siste modusene er at i Plus er det ikke mulig verken å gire manuelt eller å bruke kickdown. Det er også fartsperre i denne innstillingen.
Skal gå billigere
Med den nye bilen AT.no prøvekjørte, hevder MAN en slik bil skal kunne gå opp til 8 prosent billigere på langkjøring enn forgjengeren. Denne gevinsten oppnås både med forbedringer i aerodynamikk, forbedringer i drivlinje og elektronikk.
Blant annet har MAN kommet med en ny bakaksling hvor det er mindre motstand. Denne kan leveres med en utveksling på 1:2,31 for optimal drivstofføkonomi. For dem som kjører i tøffere terreng, er det også mulig å få denne bakakslingen både med 1:2,5, 1:2,7 eller 1:2,85.
På softwarefronten er det særlig den adaptive cruicekontrollen som har blitt kraftig forbedret. Girskiftene bruker diesel, og diesel koster penger. Elektronikken klarer på en langt bedre måte enn tidligere å gire seg riktigere inn i motbakkene, slik at du klarer å runde bakketoppene med turtelleren godt innenfor det grønne feltet.
Og apropos den adaptive cruisekontrollen. Når du kommer til svingete eller andre krevende partier langs veien, der du ikke kan holde vanlig fart, deaktiveres systemet, og det kommer opp en melding i dashbordet om at du må overta.