Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Like bredt er gliset på farfar som går ved siden av med fjernkontrollen til miniatyrtrekkvogna. For enn så lenge har sjåføren selv litt koordinasjonsutfordringer med både gass og sving samtidig.
For da det yngste barnebarnet til Thor Magne Hansen (56) skulle få sin første lastebil, var det liten tvil. Denne måtte jo selvfølgelig dekoreres i firmafargene med mørkegrønn grunnfarge og striper i en lysere grønnfarge.
Foliert
Annonse
Dermed ble mini-Mercedes-en, som ble bestilt og kjøpt på nett, sendt til foliering. Farfar var ikke helt fornøyd med resultatet, og lurte litt på om den ikke burde vært lakkert i stedet for å få samme farge som resten av bilparken.
Nå virker det ikke som sjåføren på den minste bilen er så bekymret for om bilen hans er litt lysere i lakken enn lastebilene til farfar. Også hans eldre kusiner har kjørt mange turer rundt på anlegget utenfor Søgne. Det spørs om det er en kommende kranbilkusk på gang.
Var sjømann
Thor Magne Hansen fulgte i familiens fotspor og dro til sjøs som 17-åring. I mars 1988 startet han for selv med sin første egne lastebil etter tre år som sjåfør. På de drøyt 30 årene har det vært en utrolig reise.
Nå har han 27 ansatte, 24 lastebiler i tillegg til åtte innleide som kjører fast for ham. Nedslagsfeltet til TM Hansen Kran og Transport AS er i hovedsak Agder, men noen av kundene ønsker at de også transporterer varene deres ut både til kunder og jobber ute i hele Europa. For eksportdelen samarbeider de tett med Håkull.
Stor bilpark
- Vi har vokst med kundene våre. Det har gjort at det både har blitt flere biler og større biler, sier Thor Magne Hansen. To av bilene er skapbiler, tre er trekkvogner mens resten er kranbiler.
Kranbilene spenner fra den minste på to tonnmeter som sitter på en Mercedes-Benz Sprinter, til den største som er en 165 tonnmeter. Imellom der har han også fire like 92 tonnmetere som alle er levert av Palfinger.
Bygger lokalt
I mange år bygde Thor Magne Hansen alle kranbilene sine hos finske Tyllis. Men de siste 10 årene har alle blitt bygd lokalt hos Ole Ottesen AS i Kristiansand. Der får han både den finishen han vil ha på sine biler i tillegg til det aller viktigste for en kranbileier.
- De er gode på ettermarked, og skjer det noe med en bil står de alltid på og løser problemet, sier Thor Magne Hansen.
Nå i 2020 får han levert fem nye biler, men stort sett har de ligget på utbytting og levering av tre nye biler i året. Målet og planen er å kjøre kranbilene i fem år, men enn så lenge har mange gått nærmere 10 før de har blitt byttet ut.
Mange store
Opp igjennom årene har Thor Magne Hansen ofte vært i forkant av resten av kranbilmarkedet med store kranbiler. Første reaksjonen fikk han da han i de første årene kjøpte en 33 tonnmeters kran med jibb.
- Folk trodde jeg var gal da den kranbilen kom, minnes han og flirer. For i forhold til den Hiab 1770 krana som satt på den første Volvo F7’en han kjøpte i 1988 var 33 tonnmeteren enorm.
I 2009 var han også første kunde i verden som tok i bruk Hiab 1055, som den gangen var det nye flaggskipet til Hiab i kommersiell bruk. Også den Palfingerkranen på 165 tonnmeter er blant de første som er levert til kunde nummer tre.
Mye spotkjøring
Selv om åtte av bilene går for faste oppdragsgivere er så mye som rundt 80 prosent av oppdragene i spotmarkedet. Jo større kranbil det er, dess mer av kjøringen foregår på spot.
- Vi opplever at det er store variasjoner både i oppdragene og bruken av kranbiler i forskjellige områder av landet, sier Hansen. Men felles for de fleste oppdragene er at det som skal løftes blir tyngre, og det skal løftes så tett inntil der det skal brukes som mulig.
Overlevde tilfeldig
Selv om butikken til Thor Magne Hansen har gått bra og vokst jevn og trutt var det ikke noen selvfølge at det skulle ende sånn. For 30 år siden kjørte han krana rett opp i en 22.000 volts kraftledning. Tilfeldighetene gjorde at han overlevde.
Han hadde så flaks at etter at hjertet hadde stoppet etter den andre kortslutningen mot bakken så sto det en lege rett bortenfor. Og til alt overmål hadde han med seg en hjertestarter. På mirakuløst vis fikk de hjertet i gang igjen på tross av enorme brannskader.
Han mistet de ytre leddene på to fingre, og lå seks måneder på brannskadeavdelingen ved Haukeland sykehus i Bergen. Selv motorblokka på bilen som krana sto på smeltet, og ble bare en jernklump etter den kraftige kortslutningen.
Selvbygd
Derfor visste han hva som trengtes da oppdragsgiverne Statnett og Statkraft ville ha fysiske begrensninger på kranene som var ute på deres anlegg. I 2010 begynte derfor Thor Magne Hansen sammen med forskjellige samarbeidspartnere å utvikle en elektromekanisk begrensing på alle funksjoner for lastebilkraner.
All dokumentasjon og korrespondanse om både utviklingen av systemet og senere godkjenningen av det har han samlet i en tykk ringperm.
- Vi prøvde å søke patent da det var ferdig. Men det var vanskelig å få forståelse for hva dette faktisk er. Men nå går det flere biler rundt om med oppfinnelsen vår, sier Thor Magne Hansen.