FJELLET: Paraschivoin Constantin Petronel, eller Pedro, som alle kjenner han som, passerer over Strynefjellet mange ganger i uka.

Pedro fikser alt selv

Paraschivoin Constantin Petronel (38), eller bare Pedro som er hverdagsnavnet hans på jobb hos Tenden Transport, har kjørt samme bil i sju år. Gjennomsnittsforbruket for hele perioden er formidable: 4,1 l/mil. Like imponerende er det kanskje at sjåføren utfører alt vedlikeholdet selv.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Han er født og vokst opp i Romania og har en nokså annerledes historie enn de andre kollegaene som jobber hos Thor Tenden Transport i Stryn.

For snart åtte år siden jobbet Pedro som lastebilsjåfør i Nederland. Han kjørte containere fra Rotterdam havn og ut i Sentral-Europa. Før det jobbet han som lastebilsjåfør hjemme i Romania fra 2005.

På TV så han et innslag fra Volvos kundemagasin. Der var det en kar fra Stryn som ble intervjuet om hvordan han drev familiebedriften videre. Dette intervjuet ble vist over hele Europa. En av tingene karen fra Stryn sa, var hvor viktige sjåførene var for bedriften. Etter å ha sett innslaget bestemte Pedro seg: Han fyren der skal jeg jobbe for.

- Jeg så det i øynene hans at han faktisk mente det han sa, sier Pedro.

TEAM: - Jeg føler vi er et bra team, sier Pedro om seg selv og bilen.

Ringte

Dermed ringte han Rolf Olav Tenden. De to hadde en lang prat på telefon. Pedro gjorde det klart at han gjerne ville begynne å jobbe for Tenden. Etter hvert fikk de to en svært god tone seg imellom, og de snakket jevnlig på telefon i to år. Pedro begynte å øyne håp om en jobb i Stryn. Men stillingen satt langt inne.

Rolf Olav gjentok hver gang at han ikke trengte folk for øyeblikket. Til slutt sa han at Pedro måtte slutte å ringe. Og at han selv skulle ta kontakt med Pedro hvis han fikk noen ledige jobber.

LAVT: På nesten 900.000 kilometer har Pedro kjørt Volvo FH16 750-en på 4,1 l/mil i gjennomsnitts forbruk.

Ferie

- Da kommer du til å glemme meg. Er det greit at jeg kommer og besøker deg som en ferie, spurte den engasjerte jobbsøkeren.

Det sa Rolf Olav Tenden ja til, og ikke så lenge etter ankom Pedro Norge og Gardermoen for første gang. Derfra fikk han haik til Stryn med en av bilene til Tenden.

«Hvis du lar meg prøve så skal jeg bli en av de beste sjåførene dine i løpet av et halvt år», var Pedros innsalg til Rolf Olav.

Men de hadde ingen ledige biler eller behov for sjåfører. Blant kollegaene var det også en blandet mottakelse på at det plutselig sto en rumener på kaia i Stryn.

Begynte på verkstedet

Selv om han på ingen måte var noen mekaniker, fikk Pedro jobbe litt på verkstedet. Oppgavene han fikk, ble løst både raskt og med et godt resultat.

En fredag ettermiddag to uker senere spredte panikken seg på kontoret hos Tenden Transport. Sjåføren på en av bilen som skulle til Oslo samme kveld, hadde brukket beinet. Og noen reserve fantes ikke. Det var da Rolf Olav Tenden foreslo at Pedro kunne ta den turen. I sin egen administrasjon møtte han massiv motstand mot å sende en fyr de ikke kjente.

TUR/RETUR: Pedro kjører i all hovedsak kjøtt fra Nordfjord ut fra Stryn. I retur er det «alt mulig» og unntaksvis er det lette lass som denne gangen med pappemballasje.

- Til slutt sa jeg at jeg er sjefen og bestemmer. Pedro tar den turen, sier Rolf Olav Tenden.

Og slik ble det. Turen gikk fint, og Pedro kjørte etter hvert fast med en godt brukt Volvo FH 520. Etter to måneder kom Rolf Olav Tenden bort og sa «Jeg har kjøpt en ny Mercedes-Benz til deg».

- Da vil jeg heller kjøre den gamle en god stund til, var Pedros svar.

Fikk ny 750

Tålmodigheten ga en gevinst. Senhøsten 2013 fikk Pedro ny bil. En Volvo FH16 750 trekkvogn. Den ble bygget opp med tilpassede sideplater hos Nomek. Resten av lys, utstyr og dekor har Pedro gjort selv.

Da den nye bilen kom, hadde han også et spørsmål de færreste lastebilsjåfører kommer med:

- Kan vi droppe serviceavtale på denne bilen? Jeg vil gjerne gjøre alt vedlikeholdet selv.

Liker utfordringer

Mange av kollegaene hans har også lidenskap for bilene de kjører. Men det er ingen andre hos Tenden som har lagt ned så mye arbeid i å få bilen som han vil ha den.

AVSLAPPET: Pedro lar bilen gjøre jobben og presser aldri motoren. Det gir mindre forbruk og slitasje.

Alle detaljer er plukket av og lakkert i samme blåfarge som resten av bilen. Alle deler ned til viskerarmer, speilhus, felger og nav er lakkert. Mellomrommet mellom boggiakslingene har sågar fått spesiallagede plater som er lakkert for å få helheten. På hengeren han bruker nå, ble alle deler plukket av og lakkert før den ble tatt i bruk. Det skal ikke være noen deler som ødelegger helheten.

- Jeg liker utfordringer, og det er tilfredsstillende å se ting du har gjort selv, sier Pedro.

Det aller meste av lakkeringer og stell av bilen har han gjort i helgene. Ikke fordi han må, men fordi han liker det.

Like fin

Nå er trekkvogna sju år gammel og en av de eldste bilene hos Tenden Transport. Selv om den nærer seg 900.000 kilometer ser den like fin ut som den dagen den ble satt i trafikk.

- Jeg og bilen er et godt team. Fordelen med å gjøre alt vedlikeholdet selv er at det er lettere å følge med. Det er viktig å ta småtingene før de rekker å bli store problemer, sier Pedro.

En av tingene han oppdaget, var det han opplevde som en uregelmessighet i giringen. Feilen var periodisk, og Volvo utstyrte ham med en egen PC i bilen etter hvert slik at han kunne registrere eksakt hva som skjedde i bilen når feilen oppsto.

I etterkant viste det seg å være en giver på girkassa. Kabelen og en sensor ble byttet og siden har han ikke kjent noe til det.

LAKKERT: Selv innsiden av vindusviskerarmene har Tendens blåfarge.

YouTube

Det eneste av vedlikeholdet han ikke har gjort selv, er det som krever diagnoseutstyr. De jobbene er gjort på Trucknors verksted i Stryn.

Det meste av kunnskapen Pedro har bygget opp i årenes løp, har han funnet på nett og YouTube.

- Selve servicejobben tar ikke mer enn en dag et par ganger i året. Frem til bilen hadde gått en halv million kilometer skiftet jeg olje for hver 60.000 kilometer. Siden har vi gått ned til 50.000 kilometer mellom hvert oljeskift, sier Pedro.

Han har det i ryggmargen å kjøre så rasjonelt og økonomisk som mulig. Det gjør også turene minst mulig stressende.

Ingen racerbil

- Den første sjefen jeg hadde kom bort til meg og la armen på skulderen min. Så sa han at dette er ikke en Formel 1-bil og pekte bort på lastebilen, sier Pedro og flirer.

Allerede den gangen lærte han å kjøre økonomisk. De første årene han hadde den nye FH16, kjørte han med åpen semi før han fikk kapelltralle. De siste to årene har han kjørt med thermohenger fra Bussbygg.

I praksis er det alltid fulle lass både på tur til og fra Østlandet med 50 tonn stort sett bestandig. Likevel har han i løpet av de årene hatt et forbruk på samtlige kjørte kilometere som er på 4,1 l/mil.

VERKSTEDET: Pedro fikk begynne på verkstedet til Tenden i Stryn, og har i årenes løp tilbrakt mange timer der inne.

En gang

Hemmeligheten bak et så lavt forbruk er enkel. Å la motor og drivverk jobbe så lett som overhodet mulig. Og ikke presse ut de siste kreftene.

- Jeg kjører bare i økonomi-modus. En gang har jeg brukt Power-funksjonen. Da var det kappløp med en kollega med Scania 730, sier Pedro.

Trives

Da han kom til Norge for første gang, var det alene uten å kjenne noen. Siden har han følt seg ivaretatt både av kollegaer og sjefen.

- Rolf Olav er en fantastisk fyr, og det er ikke bare på jobben, sier Pedro.

De siste årene har han bodd i en Tenden-leilighet på brygga i Stryn. Han har en kjæreste som bor i Romania, og på fritiden har fotografering blitt hans nye hobby.

Mye av fritiden bruker han på å lese eller se dokumentarer. Vanlig TV-titting blir det ikke så mye av. Derfor har han heller ikke TV i lastebilen. Avslapningen i bilen tar han heller med en bok.

Mål

Bilen Pedro kjører står på trappene til å byttes. Utfordringen nå er å rekke én million kilometer med gammel-bilen før den skal «pensjoneres».

Powered by Labrador CMS