Harry Wolters, administrerende direktør i DAF Trucks
Adm. direktør Harry Wolters i DAF Trucks.Douwe Beckmann - DAF Trucks
En verden full av muligheter
Ser tilbake på fjoråret: 2020 ble litt annerledes enn andre år. Covid-19 farget året, men ikke alt er negativt, sier adm. direktør Harry Wolters i DAF Trucks.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
- Vi taklet korona-krisen godt. DAF Trucks jobber som før. På nyttårsaften, med den tradisjonelle nederlandske «oliebol» i den ene hånden og champagne i den andre, ser jeg på 2021 med håp, sier DAF-sjefen.
Stort intervju
Arjan Velthoven i TTM.nl som er AT.no sin samarbeidspublikasjon i Nederland, møtte Harry Wolters noen uker før inngangen til 2021.
Annonse
- Med godt over 1,5 meters avstand, og en ansiktsmaske som ikke tillates å fjernes før vi sitter ved det store møtebordet ved hovedkvarteret til DAF Trucks i Eindhoven, gjennomføres praten med Wolters under trygge forhold, forteller Arjan.
Her er Arjan Velthovens intervju med DAF-sjefen:
- Arbeider en administrerende direktør også hjemmefra? Eller passer ikke det jobben?
- En dag i uken jobber jeg også hjemmefra. Alle «kontoransatte» i DAF jobber hjemmefra så mye som mulig. Produksjonsmedarbeiderne må av naturlige årsaker jobbe ved fabrikken. Vi har fått god erfaring i å holde møter i Teams, noe som ikke er å foretrekke fremfor personlige møter. En-til-en-møter i Teams er ganske effektivt, men en stor gruppe... Vi prøver å være så effektive som mulig også i online-møter.
- I mars 2020 brøt korona ut i Nederland og resten av Europa, når tenkte DAF at vi må gjøre endringer for å beskytte selskapet mot utbrudd?
- Det skjedde allerede i slutten av 2019/tidlig i 2020. Først fokuserte vi på å sikre strømmen av deler fra Kina, deretter flyttet problemet til Italia. Etter det kom viruset nærmere og nærmere, og det viste seg at 1,5 meters avstand var lurt for å sikre helsen til våre ansatte. Men å montere lastebiler med 1,5 meter mellom ansatte er ikke mulig, derfor måtte vi si stopp. Det sier egentlig ganske mye. I en produksjonsbedrift som vår, sier du stopp som en aller siste utveier. Transport og logistikk er viktige oppgaver som må fortsette å rulle, sier Wolters og fortsetter:
- Våre forhandlere fortsatte å holde åpne, selv om det var mindre å gjøre. Blant annet snakket de med kundene om vedlikehold kunne utføres tidligere enn planlagt dersom disse fikk stillstand i bilparken. Paccar finans og deler holdt også åpent og fortsatte å bistå kundene.
- Ganske raskt begynte vi å redesigne produksjonslinjen. Dynamikken som da oppsto, er veldig spesiell. Alle beveget seg i samme retning. Vi hadde jo aldri tidligere tenkt på produksjonslinjer med en avstand på 1,5 meter mellom arbeiderne. Men vi lyktes. Først med ett kjøretøy, deretter to, prøv, juster. Etter hvert klarte vi heldigvis å starte produksjonen igjen. Til å begynne med var det bare tjue biler om dagen, men det var veldig viktig, for da kunne vi fortelle en kunde igjen når bilen han bestiller vil være klar, sier Wolters.
- Og nå produserer dere fremdeles med 1,5 meter-regelen?
- Ja. I april startet produksjonen igjen her i Eindhoven og i mai åpnet vi igjen ved Leyland-fabrikken. Etter dette har vi selvsagt fortsatt å forbedre oss. Å produsere på denne måten krever at alle er tilpasningsdyktige, og jeg syntes det var fantastisk å se hvordan alle deltok. Det var helt avgjørende, også her i ledelsen. Å snakke sammen, noen ganger diskutere, ta en beslutning, og så er det den nye regelen. At alle deretter jobber og agerer i henhold til de nye reglene. Det har gått bra. Nå produserer vi nesten like mange biler per dag som før covid-19.
- Ikke bare ble produksjonen stoppet hos andre lastebilprodusenter, men det var også permitteringer og oppsigelser hvor tusenvis av jobber gikk tapt. Dette skjedde ikke hos DAF, jobber dere allerede så effektivt?
- Vi er veldig effektive her hos DAF. Hver dag ser vi på aktivitetene våre og hva vi kan justere. Det som ikke skal undervurderes, er verdien av NOW. Dette er hjelpeprogrammet til den nederlandske regjeringen. Da vi stoppet produksjonen, skapte det mye usikkerhet blant ansatte. Ettersom vi kunne benytte NOW1 og NOW2 for å sikre det økonomiske, hjelp det til å gi fred og ro i organisasjonen. Jeg er veldig takknemlig overfor regjeringen vår for det. Dette gjorde også forsyningskjeden sterk. Dersom en leverandør ellers ikke er i stand til eller ikke vil levere, er du fortapt. Da ville elendigheten ha fortsatt nærmest uendelig. Etter hvert måtte 150 midlertidig ansatte slutte ettersom utviklingen i juni ikke gikk helt som forventet. Vi har en form for fleksibilitet med midlertidig ansatte, men vi snakker ikke om å si opp 5000 ansatte, slik noen andre produsenter gjør.
- Hvilken innvirkning hadde korona på omsetningen?
- Det europeiske markedet er redusert i perioden. Salgsmålet for hele EU-markedet var 300.000 enheter i det tunge segmentet i 2020, dette tror vi ender på mellom 225.000 og 230.000 enheter. Med andre ord to tredjedeler av 2019-volumet, dette er en betydelig reduksjon. Det mindre segmentet er i underkant av 50.000 enheter, her ser vi at andelen store varebiler opp til 7,5 tonn vokser kraftig. DAFs markedsandel i Europa forblir mer eller mindre den samme i det tunge segmentet, på 16,2%. I trekkvogn-segmentet øker vi litt til 19,9%. Den totale markedsandelen i Nederland i år er 31,5%. Dette er 0,3% mindre enn i 2019, med forutsetningen om at desember blir som i 2019. I Storbritannia har vi økt fra 29,4% til 32,1%. Det kan være Brexit-effekten, men vi kjørte også en sterk «Building Britain»-kampanje. 2020 var året for korona, men det var også året hvor den nyeste modell-generasjonen ble introdusert i alle DAF-markeder. Bokstavelig talt fra Colombia til New Zealand, og alle land i mellom.
- Hvordan ser du på Brexit? Dere må sikkert være klare for det nå?
- Vi har vært klare for Brexit i lang tid, helt siden den ble offisiell 1. april 2019. Delelager er bygd opp i Nederland og i Storbritannia, toll-lager er arrangert med godkjenninger etc. Med hjelp av fabrikken vår i Leyland, vil vi fortsette å betjene kundene våre bedre enn konkurrentene som må importere. De stadige utsettelsene har imidlertid skapt stor usikkerhet. Hver gang har vi bygd opp delelageret, for deretter å redusere igjen og gjentatt prosessen flere ganger. Dette har forberedt oss og alle er nå opplært til at Brexit «endelig» blir gjennomført. Å levere en lastebil til en kunde i 2020 er et logistikkmessig presisjonsarbeid. Selv om vi har en fordel med vår britiske filial, håper DAF virkelig at det blir en avtale (red. and., intervjuet ble gjort før avtalen ble undertegnet). En avtale som betyr fri bevegelse av mennesker og varer er viktig for oss. Uten en slik avtale må vi også ordne arbeidstillatelser for britiske ansatte som jobber i Nederland fra tid til annen. Dette er en situasjon vi absolutt ikke ønsker.
- Vi har sett flere spesialutgaver fra DAF i år. En Super Space Cab Edition, en Unity Edition og til og med en Ultimate Package. Hva er bakgrunnen for dette?
- Dette gjør vi ofte for å feire en begivenhet. 250.000 produserte Super Space Cabs er absolutt verdt en markering med en spesialutgave. Unity Edition ble opprettet under covid-19-nedstengingen i Frankrike og Spania. I denne perioden viste transportbransjen et reelt behov, og derfor vi laget vi Unity Edition.
- Ultimate pakken ser ut til å være den ultimate XF og CF. Blir det en ny modell fra CF og XF etter dette? Jeg har sett noen testmodeller kjøre rundt på prøveskilter.
- Jeg har også hørte det, ja! Det er rykter vi liker å dyrke. Vi sender ut de kamuflerte modellene. Alt for historiene, ler Wolters og fortsetter: Jeg vil holde et øye med TTM.nl. De har ofte de siste nyhetene!
- Jeg vil gjerne høre mer om det når den tid kommer. Den 31. desember 2020 klokken 24.00, står Harry Wolters med et glass champagne og en oliebol i hånden. Hvordan ser han på 2021?
- Det er en verden full av muligheter. Forhåpentligvis vil ikke 2021 være like ille som 2020. Jeg er positiv til at det vil være et år fylt av muligheter. Det vil være vaksiner, det vil forhåpentligvis komme litt lykke i verden igjen. Vi må fortsette å bygge på det broderskapet og den besluttsomheten vi har vist i hele DAF-organisasjonen i 2020. Jeg er sikker på at 2021 kommer til å bringe store nyheter, kamuflerte eller ikke...