Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
(SE DETALJERTE TABELLER NEDERST I SAKEN)
I 2020 var det en reduksjon i antall registreringer, men mye ble hentet inn med et meget godt 2. halvår.
Fjoråret var meget spesielt. Ved utgangen av februar skilte det kun 12 biler mellom 2019 og 2020, men så kom covid-19 i all sin kraft og påvirket bilsalget mye. I begynnelsen av juli var salget 22,9% bak 2019! Og ved utgangen av august var varebilregistreringene ned hele 26,5% sammenlignet med 2019. Etter dette tok salget seg gradvis opp, og etter et godt høstsalg, der alle månedene endte med registreringstall godt over 2019, ble «sluttoppgjøret» fra 2019 til 2020 en nedgang på «bare» 15%. På en pressekonferanse 5. januar informerte Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at de tror reduksjonen først og fremst skyldes covid-19-pandemien.
Annonse
Elektrisk framgang
Salget av elektriske varebiler hadde en økning på 27,6% i 2020 sammenlignet med året før. Det er noe mindre enn OFV faktisk regnet med, og det er også meget stor forskjell mellom antall registreringer og det antallet el-varebiler som Enova har innvilget støtte til. Dette kan blant annet skyldes at det har vært en treghet i lansering/produksjon av nye modeller i markedet. Verd å merke seg er det også at etter at RSA og PSA/Toyota lanserte nye modeller i høst, har registreringene vært mer enn doblet i november og desember sammenlignet med året før.
De minste
Denne klassen har hatt en reduksjon på 13,1%. Alle modellene i markedet har opplevd nedgang, og det ble totalt solgt 1723 færre biler enn i 2019. Volkswagen toppet klassen med Caddy, en bil som er på vei ut. Nye Caddy ble vist bare noen uker før nedstengingen i mars, og de første eksemplarene av denne ankom Norge først på tampen av året. Denne vil imidlertid trolig sette sitt preg på statistikken for 2021.
En annen nykommer, Toyota Proace City, hadde salgsstart omtrent samtidig med at Norge stengte ned. Denne bidro godt til at Toyota tok et jafs i segmentet med 948 registreringer.
Mellomklassen
Denne klassen har vært dominert av VW Transporter i mange år, og selv om de har tapt noen prosenter, er fremdeles en av tre biler som registreres i denne klassen Transportere. På andreplass finner vi Mercedes-Benz Vito. Felles for disse er at nesten alle norske kunder (95%) vil ha bilene med 4-hjulsdrift. I denne klassen har Toyota gått forbi Ford Transit Custom, og kapret 3. plassen. Toyota er faktisk den eneste av toppselgerne i klassen som har klart å øke antallet leveranser gjennom 2020.
De tunge
Dette er den klassen som har klart seg best gjennom 2020, med en reduksjon på kun 7,1%. I likhet med de to foregående årene, topper Volkswagen Crafter også denne klassen med 26,7% markedsandel. På andreplass finner vi Mercedes-Benz Sprinter med marginale 5 flere registreringer enn Ford Transit på tredjeplass. Ford har imidlertid tatt et stort skritt med en økning på 21,1% fra 2019 til 2020. I likhet med Ford er det flere andre merker som også har hatt en økning gjennom året i denne klassen. Den største økningen i % er den helelektriske Maxus EV80 som hadde, med hele 31,4% flere registreringer enn året før.
Pickupene
Her klatrer Ford Ranger for første gang til topps på pallen. Ikke bare er de på toppen, men det har aldri før vært registrert flere Rangere i ett år, hele 10,2% flere enn i 2019. Til tross for Fords toppår, er dette er et segment som har opplevd et spesielt år, også utenom covid-19. Med en reduksjon på hele 23,8% er dette klassen som har hatt den største prosentmessige reduksjonen. Dette skyldes nok også det faktum at hele tre av modellene har forsvunnet i løpet av året (Fiat Fullback, Mercedes-Benz X-klasse og VW Amarok)! I tillegg har Isuzu ventet på ny modell som først ankom mot slutten av året, og dermed endte merket ned hele 60% sammenlignet med året før. Toyota har ventet på en ny modell som vil introduseres i markedet nå i 2021. Det er mulig at endel kunder derfor har ventet på denne før de kjøper ny bil, og den tidligere markedslederen ble dermed henvist til tredjeplassen i 2020.
Forventningene
Bransjen forventer et godt varebilmarked i 2021, men det er en del utfordringer som kan virke negativt. 2021 vil nemlig ikke bli et normalt år for mange. Fra forhandlerkjeden Sulland meldes blant annet at en del av deres kunder har lave ordre-reserver. Møller Mobility Group forteller at de har store ordrereserver ved inngangen til -21. Frank Dunvold i RSA melder at 2021 vil være el-varebilenes år med et potensiale for at 1 av 3 varebiler kan leveres med elektrisk drivlinje. Kollega/konkurrent Ulf Tore Hekneby i Møller Mobility Group, er mer beskjeden og spår at 20% av solgte varebiler i 2021 vil være elektriske.
Det som er sikkert, er at i 2020 fikk vi en dobling i antall el-varebilmodeller i markedet. Og i 2021 vil det komme mange nye og flere modeller fra en rekke leverandører.