Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Fra 21. desember 2020 ble det tillatt å benytte modulvogntog type 1 og 2, og 24-metersvogntog på et utvalg av veier som er tillatt for tømmervogntog.
- Det var med stor entusiasme vi i Maur Bilpåbygg tok fatt på oppgaven med å finne alternativer for hvordan vi kunne tilby våre kunder en best mulig løsning. I desember 2019 begynte vi planlegging av det som i dag er produktet vi kan presentere. Med vår kompetanse og erfaring, benyttet vi norske ingeniører og konstruktører til å utvikle vårt eget drag tilpasset regelverket for 24-metersvogntog, står det i en pressemelding fra påbyggeren.
Ønsket ikke å bruke dolly
Annonse
Draget er testet og konstruert for å kunne tåle de belastninger det utsettes for ved å håndtere slephengere med 30 til 40 tonn teknisk totalvekt.
- Siden vi allerede hadde slephenger-chassis for både tre- og fireakslede hengere, var det mindre utfordringer å tilpasse disse. Vi ønsket å finne en løsning hvor dolly-alternativet ikke ble benyttet, og at man kunne være 19 meter fra 1.-7. aksling i ekvipasjen, uten å overstige 24 meter, og samtidig bli så kort at man er innenfor 19,5 meter totallengde, opplyser Maur Bilpåbygg.
Selskapet tok utgangspunkt i de mest vanlige akselavstandene på en tradisjonell 6x4-tippbil, 3300 mm til 3400 mm, og de meste vanlige akselavstandene på fireakslet bil, der man oppnår 32 tonn totalvekt.
Dette med tanke på at påbyggerens kunder skulle kunne bruke allerede eksisterende materiell, materiell som er tilpasset de norske forholdene og regelverket.
Det var flere faktorer enn bare den totale akselavstanden det måtte tas hensyn til: Blant annet totallengden på hengeren, sporingskravet, antall akslinger og antall styrbare akslinger.
De nye slephengerne - ST3 og ST4
Det Maur Bilpåbygg nå lanserer, er to typer slephengere; en treakslet med teknisk totalvekt på 30 tonn, og en fireakslet med teknisk totalvekt på 40 tonn:
ST3 – med fireakslet bil og treakslet slephenger type ST3, kan man i dag måle 24 meter og veie 60 tonn på utvalgte veier i Norge. ST3 i kombinasjon med fireakslet bil (forbehold om akselavstand og plassering av henger-kobling) med tillatt totalvekt på 32 tonn på vei, kan oppnå 60 tonn totalvekt. Med inntrukket drag holder man seg innenfor 19,5 meter totallengde og 50 tonn totalvekt på veier der dette er maksimalt tillatt vekt og lengde.
ST4 – med treakslet bil og fireakslet slephenger type ST4, kan man i dag måle 24 meter og 60 tonn på utvalgte veier i Norge. ST4, har en akselavstand fra 1. til 4. aksel på 6920 mm og tillatt 34 tonn på utvalgte veier i Norge. I kombinasjon med en treakslet bil (med forbehold om akselavstand og plassering av henger-kobling) med tillatt totalvekt på 26 tonn på vei, kan man opp 60 tonn totalvekt. Med inntrukket drag holder man seg innenfor 19,5 meter totallengde og 50 tonn totalvekt på de veier der dette er maksimalt tillatt vekt og lengde.