Reklame for luftfylte dekk fra Continental i Hannover på 1920-tallet.Marc Wegner, Wikimedia Commons
Det er 100 år siden Continental lanserte luftfylte dekk til lastebiler
2021 blir et spesielt år for det tyske dekk- og teknologiselskapet Continental. 8. oktober er det 150 år siden selskapet startet med blant annet gummidekk for hestevogner i den tyske byen Hannover.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Selskapet som ble startet i 1871 het til å begynne med Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie. I tillegg til solide gummidekk for hestevogner lagde selskapet også andre gummiprodukter, og fire år senere fikk de sin velkjente logo med den steilende hesten.
I 1892 begynte Continental å produsere luftfylte dekk og de første bildekkene ble produsert i 1898. Da Daimler kom med sin første bil med navnet Mercedes tre år senere, og denne vant billøpet Nice-Salon-Nice, var den utstyrt med dekk fra Continental.
Dekkmønster var ikke noe dekkprodusentene hadde for mye fokus på de første årene, men i 1904 patenterte Continental for første gang sitt eget dekkmønster, og i årene som fulgte ble det vesentlig mer fokus på dekkmønster og sikkerhet.
Annonse
Og da Continental feiret 70 år i 1921 lanserte de dekk med kord, og begynte også å levere luftfylte dekk til lastebiler. Det hadde vært luftfylte dekk på personbiler i flere år før det. Kord gjorde det mulig med luft i lastebildekk også.
Teknologileverandør
Utover 50-tallet opplevde Continental stor suksess på racerbanen med førere som Sir Stirling Moss og Juan Manuel Fangio, og i 1952 kom de første såkalte M+S-dekkene (Mud and Snow) for vinterføre.
Med årene ble Continental en viktigere og viktigere leverandør av teknologi til bilindustrien, utover bare dekk. I 1955, for eksempel, ble Continental det første selskapet som leverte luftfjæring til lastebiler og busser.
I 1960 begynte masseproduksjonen av radialdekk, og sju år senere åpnes Contidrom, Continentals egen testbane utenfor Hannover.
Overtok flere andre merker
Continental har vokst år for år, og i 1978 tok selskapet over den europeiske delen av Uniroyal, og i 1985 tok de over den østerrikske produsenten Semperit. Amerikanske General Tire ble overtatt i 1987 og på dette tidspunktet jobbet det i underkant av 50.000 mennesker for Continental. I 1992 ble også svenske Gislaved en del av Continental.
I 1995 startet Continental en egen avdeling under navnet «Automotive Systems» for å ha enda mer fokus på teknologileveranser til bilindustrien. Samtidig fortsatte dekkproduksjonen for full maskin, og i 1998 startet Continental produksjon av dekk i Argentina, Mexico, Sør-Afrika og Slovakia. Samtidig ble det startet avdelinger for teknologiproduksjon i Brasil, Chile, Mexico og Ungarn.
I 2007 kjøpte Continental Siemens VDO Automotive AG og ble dermed en av verdens fem største leverandører til bilindustrien. De neste årene satset Continental enda mer i Asia, og åpnet etter hvert en dekkfabrikk i Kina.
Testing av selvkjørende biler
I 2012 begynte Continental testingen av selvkjørende biler, og testbilene har kjørt mer enn 24.000 kilometer i vanlig trafikk uten en eneste ulykke, ifølge konsernet.
Året etter ble ContiLifeCycles lansert, «for mer bærekraftige løsninger rundt gjenbruk av dekk». I 2016 kom Continentals eget hybridsystem som skal redusere drivstofforbruket betraktelig.
Viking Dekk i Askim
I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 233.000 personer i 59 land.
- Continental har en stolt historie, og den skal vi også markere i Norge, for Norge er en viktig del av historien. Viking Dekk i Askim, ble overtatt av Continental i 1991 og det er derfor de nordiske vinterdekkene fortsatt heter VikingContact, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.