Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det luxemburgske transportselskapet P. Adams Schwertransporte har spesialisert seg på å transportere vindmølledeler og alt annet som er stort eller tungt. I romjulen la de ut bilder på Linkedin fra en meget spesiell transport av rotorblader til vindmøller i sydvest-Tyskland rett før jul. Det har gitt en storm av reaksjoner og tilbakemeldinger.
Rotorbladet de transporterer på bildet, er 67 meter langt, og veiene det skal transporteres på er så svingete at å transportere det liggende er umulig. Dermed er det bare én løsning som gjelder. Kjøre det stående!
Skarp vinkel
Annonse
Med et spesialkjøretøy, kan P. Adams Schwertransporte løse den utfordringen. De monterer innfestingen til rotorbladet i bakenden av kjøretøyet. Så kan hele rotorvingen løftes opp for å unngå hindre langs veien.
- På disse bildene er rotorarmen heist til 35 grader. Vi kan reise den helt opp til 60 grader og fortsatt kjøre, sier Stephan Adams.
Spesialkjøretøyet er bygget med egenskaper som en 500 tonns kran, og den kjøres med fjernkontroll opp i fem kilometer i timen.
Tilpasses
- Hele dette kjøretøyet er modulært. Dermed kan vi tilpasse det etter både hvor langt og tungt rotorbladet er, etter hvor god plass man har og ikke minst lokale regler, sier Adams.
Familieselskapet han jobber i ble startet i 1988, og 80 prosent av alt de transporterer er vindkraft-relatert. Også resten av det de driver med er spesialtransporter i forskjellige former.
Spesialkjøretøyet for å transportere rotorblader har de hatt i to og et halvt år, og det har vært brukt i flere land. Hver gang har kjøretøyet sett forskjellig ut både i forhold til lengde og antall akslinger.
Ballast
For å muliggjøre transport med rotorbladene reist, er det montert en 40 tonns motvekt helt foran på spesialkjøretøyet. De to store begrensningene for å komme frem er underlaget på veien og vind. Når vindmåleren passerer 10 m/s, stopper de.
P. Adams Schwertransporte gjør slike transporter over hele Europa, og har blant annet vært på store jobber i Sverige. De har til nå ikke vært med på noen norske prosjekter.