OPP TIL 60: DHL tar nå i mars i bruk den første Volvo lastebilen beregnet for 60-tonns totalvekt. Det skal gå mellom Gøteborg og Jönkjöping. Foto: Volvo Trucks.Fotograf Lars Ardarve AB www.ardarve.se
60 tonn på strøm
TESTER: I fjor annonserte Volvo Trucks at de i løpet av 2021 skal lansere en hel produktrekke med elektriske lastebiler opp til 46 tonn. Nå er det første modulvogntoget med elmotor på veien.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det er DHL Freight som er den første transportøren som får prøve seg med elektrisk drivlinje på lengre distanser og med større tonnasje. Testbilen skal gå i fast rute mellom Jönköping og Göteborg.
Det nye vogntoget skal kunne dra opp i 60 tonns totalvekt, og ruten bilen skal trafikkere er 150 kilometer hver vei. Bilen er bygget på et Volvo FH-chassis med vekselflak-påbygg og den skal trekke en 4-akslet slepehenger. Planen er at bilen skal lades både i Jönköping og ved Volvo Truck Center i Göteborg.
I førersetet
Annonse
HVER ENDE: Planen er at testbilen skal lades både i Gøteborg og i Jönköping.
Det er snart tre år siden Volvo Trucks viste frem sin første elektriske lastebil for verden. Siden den gang har Volvo sittet i førersetet i utviklingen og leveransene at fossilfrie lastebiler i Europa. Volvos plan er å øke produksjonstakten på elektriske lastebiler betydelig i 2022.
Sist sommer startet serieproduksjonen av både Volvo FL og FE Electric, og de første bilene kom i trafikk på sensommeren. I nær fremtid kommer også elektriske versjoner av den tyngre distribusjonsbilen FM og anleggsbilen FMX.
Høste erfaringer
Å høste erfaringer i forhold til oppsett av kjøretøy og ladeinfrastruktur er blant det viktigste når det nye modulvogntoget kommer i trafikk i Sverige. Den kunnskapen skal Volvo og DHL bruke til å optimalisere balansen mellom avstander, nyttelast, batteripakker og lademuligheter i daglig drift.
Store ambisjoner
For DHLs dels har utslippene blitt redusert med formidable 35 prosent siden 2007. Nylig satte DHL Supply Chain også i trafikk en Volvo FL Electric i London. Dette er den første helelektriske Volvo lastebilen på De britiske øyer.
- Målet vårt er å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null, sier Robert Zander, adm. direktør i DHL Freight Sweden.
- Vår forpliktelse er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfrie senest i 2040, sier Volvo Trucks-sjef Roger Alm.