SISTE? Final Solution står det over førerdøra på det nye vogntoget til Nils Fredrik Nilsen (74).Foto: Espen Braata
74 år - rett på nødhjelpstur
STOKKE: Nils Fredrik Nilsen er ikke helt som andre 74-åringer. Nylig fikk han både ny Scania 770S trekkvogn og ny tralle fra finske VAK. Første tur var med nødhjelp til Moldova.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nilsen begynte å kjøre lastebil i 1970 for AS Langtransport i Bergen. Siden 1978 har han hatt egne biler, og på det meste var det åtte vogntog som gikk på langtransport. Han jobbet i Sties Termotransport og drev deres Bergensavdeling i mange år. Etter at han sluttet der, fusjonerte han sitt eget selskap inn Byrkenes Auto i 2006.
I 2005 kjøpte han det han trodde var sin siste, nye lastebil. Planen da han trakk seg ut fra Byrkenes var å transportere chassis mellom lastebilforhandlerne i Bergen og påbyggerne. Men det gikk ikke helt sånn. I 2012 kjøpte Nils Fredrik ny trekkvogn - igjen.
Kjører mye
Annonse
Bilen og tralla som nå byttes ut, er ikke mer enn tre år gammelt, og det er lite som minner om et pensjonistliv både for bil eller mann. I fjor kjørte Nils Fredrik Nilsen 122.000 kilometer. Et par ganger i uken passerer han over Hardangervidda eller retning Nord-Norge.
- Jeg visste at denne bilen skulle komme og har ventet på den, sier han og glimter bort på den nye toppmodellen til Scania med 770 hestekrefter. Men heller ikke han visste hva han ventet på. Bare at den var større og sterkere enn den 730-en han hadde.
Om dette blir det siste nye settet til Nilsen vet antagelig ingen. Men over førerdøra er det lakkert «Final solution», og over passasjerdøren står det «Watch out. Mad man on a mission».
Helt sett
Nils Fredrik Nilsen har fått en av de aller første Scania 770 S-ene som kom til Norge. Den ble sporenstreks sendt til Danmark for oppbygging, lakkering og trekking innvendig. Tilbake i Norge kom et smykke av en trekkvogn som ble klargjort og registrert i Bergen.
Selv om tralla Nils Fredrik Nilsen har brukt bare er tre år, ville han at hele settet skulle være nytt.
Til nybilen kjøpte han ny thermotralle med kjølemaskin fra VAK. Denne tralla har som bilen det aller meste. To temperatur-soner, lastebommer, full sideåpning, løftbar førstaksling og styrbar sisteaksling - for å nevne det viktigste.
Hengeren er profilert med både Nilsens egen logo og System Trafikk. En av System Trafikks store kunder er tilhengerprodusenten Tysse.
Han har som regel ikke bruk for kjølemaskinen på turene ut fra Bergen. I så fall er det bare for å tørke opp ei regntung tralle. Men på retur fra Nord-Norge er det ofte fiskelass, og fra Østlandet er det inn imellom et termolass som skal veien til Bergen. Ofte er lassene som skal tilbake til Bergen blytunge.
Ble spurt
For 25 år siden, mens han drev som størst på egne ben, var det en ung mann som til stadighet maste på jobb. Han fikk ikke jobb, men ga seg ikke.
- Han var nok om mulig enda staere enn meg, sier Nils Fredrik Nilsen. Men til slutt fikk han jobb.
Denne unge mannen hadde en onkel som organiserte hjelpearbeid til Moldova. Utfordringen var å få tak i transport av det som skulle nedover. Den unge mannen spurte om han kunne kjøre med Nils Fredriks bil.
Aldri
- Jeg sa at «mine biler skal aldri ned i det landet der», sier Nilsen mens han klargjør for tur nummer 65 til nettopp Moldova. Det var daglig leder i System Trafikk, Jørun Velve, som var sjåfør på den første turen. De 64 påfølgende har Nils Fredrik vært med og kjørt selv.
- På det meste har vi kjørt sju turer på ett år. De første årene var det mye klær og tørrmat, blant annet fra Toro. Etter hvert har det blitt mye mer variert. Blant annet har vi hatt med utstyr til en synsklinikk, sier Nils Fredrik Nilsen.
Dyreste lasset
Da den nye Scania-en var klar hadde han knapt tid til å stoppe og koble på den nye hengeren hos VAK i Stokke. I Kristiansand sto et lass med respiratorer som er gitt av Helsedirektoratet som gave til Moldova. Der nede er det betydelig større covid-utfordringer enn det vi har i Norge.
Turene til Moldova er lange. På et vanlig lass går det to dager å pakke lasset og det går fem dager på kjøringen og en dag med fortolling inn i Moldova. Dermed må Nils Fredrik Nilsen ha ukeshvil der nede før han sette kursen hjemover. Ruten er stort sett 270 mil hver vei.
Som regel har de alltid med seg returlass. På forrige tur var returlasset moldovsk vin til Norge for første gang.