ON: Iveco On kan hjelpe kundene med å unngå kostbare stopp og unødvendige risikoer.

92 % av alvorlige kjøretøyfeil håndtert innen fire timer

Alarmen går i Torino når kjøretøy i Norden trenger tilsyn.

Publisert Sist oppdatert

Det mest lønnsomme for flåteeiere og transportfirmaer er å unngå uplanlagte stopp. Hver dag og hver beslutning handler derfor om å optimalisere kjøretøyets oppetid og sørge for at bilen forblir i bevegelse. I en stadig mer digitalisert transportbransje er det nå flere verktøy som kan brukes for å hjelpe kjøretøysflåten med å effektivisere driften, øke produktiviteten og gi sjåførene bedre forutsetninger for å kjøre tryggere. 

MANAGER: Nico Jørgensen, TCO-manager hos Iveco.

Nå rapporterer Iveco nye tall som viser at deres digitale plattform Iveco On kan hjelpe kundene med å unngå kostbare stopp og unødvendige risikoer.

– Målet vårt er å maksimere driftstiden for kundene våre, samtidig som vi forebygger skader og alvorlige feil. Våre data viser at vi ved hjelp av Iveco On har kunnet håndtere og rette opp 92 prosent av alle kritiske kjøretøyfeil, samt omtrent 94 prosent av alle ikke-kritiske feil i Norden, forteller Nico Jørgensen, TCO Manager hos Iveco.

Både store og små feil

Utover å tilby sanntidsanalyse kan Iveco On også hjelpe når ting går galt, noe de nye tallene underbygger som en tjeneste som både brukes og fungerer.

– Vårt sentrale kontrollsenter er en del av vår tilknytningsavtale. Kontrollsenteret er plassert i italienske Torino, og der sitter de og overvåker alle kjøretøy som er koblet til vårt Iveco On-system døgnet rundt. Hvis det oppstår en feil med et kjøretøy, går det en alarm i rommet. Deretter går personalet i gang med å undersøke hva feilen er og hvordan de kan hjelpe. De gir også forhandleren på kundens hjemmemarked en varsling, slik at vi ved den lokale tekniske støtten kan se om noen av våre kjøretøy rapporterer feil, sier Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos Iveco, og fortsetter:

OVERSIKT: Iveco On gjør det mulig å håndtere 92 prosent av alle kritiske feil på Iveco-kjøretøy i Norden innen fire timer.

– Ved alvorlige feil kan kontrollsenteret kontakte kunden direkte og gi informasjon om hva kjøretøyet trenger, for eksempel om kjøretøyet trenger et verkstedbesøk umiddelbart. Vi har også aktivert geofencing på alle kjøretøy, slik at vi kan se hvor de befinner seg. Dermed kan kontrollsenteret ta kontakt med verkstedet før de snakker med kunden, for å undersøke om de har tilgjengelige reservedeler og tider, og deretter informere kunden direkte.

– Ved mindre alvorlige feil eller når det er tid for service, kan vi informere kunden og hjelpe til med å planlegge et verkstedbesøk på et senere tidspunkt. Vi kan også hjelpe til med å finne verksteder utenfor kundens hjemmemarked. Alt dette gjelder enten du har en stor vognpark eller bare ett kjøretøy. Det eneste som kreves, er at du aktiverer Iveco On.

SUPPORT: Henrik Vangsfeldt, Costumer & Product Support Manager hos Iveco.

Forutseende kjøring

Noe Iveco gjerne fremhever, er det som kalles «Predictive Driving». Teknologien brukes til å forutsi førerens kjøremønster basert på ulike faktorer, som trafikk, tid på dagen og tidligere kjørehistorikk. En del av teknologien innebærer også bruk av hjelpemidler og analyseverktøy som blant annet Iveco On.

– For en flåteeier kan Predictive Driving-teknologien ha flere fordeler. Ved å forutse førerens kjøremønster kan man redusere drivstofforbruket og vedlikeholdskostnadene ved å unngå unødvendig slitasje på kjøretøyet. Det kan også bidra til å redusere risikoen for ulykker, siden føreren er mer oppmerksom på kjøringen sin, sier Vangsfeldt.

Powered by Labrador CMS