Det mest lønnsomme for flåteeiere og transportfirmaer er å unngå
uplanlagte stopp. Hver dag og hver beslutning handler derfor om å optimalisere
kjøretøyets oppetid og sørge for at bilen forblir i bevegelse. I en stadig mer
digitalisert transportbransje er det nå flere verktøy som kan brukes for å hjelpe
kjøretøysflåten med å effektivisere driften, øke produktiviteten og gi
sjåførene bedre forutsetninger for å kjøre tryggere.
Nå rapporterer Iveco nye
tall som viser at deres digitale plattform Iveco On kan hjelpe kundene med å
unngå kostbare stopp og unødvendige risikoer.
– Målet vårt er å maksimere driftstiden for kundene våre, samtidig som
vi forebygger skader og alvorlige feil. Våre data viser at vi ved hjelp av
Iveco On har kunnet håndtere og rette opp 92 prosent av alle kritiske
kjøretøyfeil, samt omtrent 94 prosent av alle ikke-kritiske feil i Norden, forteller Nico
Jørgensen, TCO Manager hos Iveco.
Annonse
Både store og små feil
Utover å tilby sanntidsanalyse kan Iveco On også hjelpe når ting går
galt, noe de nye tallene underbygger som en tjeneste som både brukes og
fungerer.
– Vårt sentrale kontrollsenter er en del av vår tilknytningsavtale.
Kontrollsenteret er plassert i italienske Torino, og der sitter de og overvåker
alle kjøretøy som er koblet til vårt Iveco On-system døgnet rundt. Hvis det
oppstår en feil med et kjøretøy, går det en alarm i rommet. Deretter går
personalet i gang med å undersøke hva feilen er og hvordan de kan hjelpe. De
gir også forhandleren på kundens hjemmemarked en varsling, slik at vi ved den
lokale tekniske støtten kan se om noen av våre kjøretøy rapporterer feil, sier
Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos Iveco, og
fortsetter:
– Ved alvorlige feil kan kontrollsenteret kontakte kunden direkte og gi
informasjon om hva kjøretøyet trenger, for eksempel om kjøretøyet trenger et
verkstedbesøk umiddelbart. Vi har også aktivert geofencing på alle kjøretøy,
slik at vi kan se hvor de befinner seg. Dermed kan kontrollsenteret ta kontakt
med verkstedet før de snakker med kunden, for å undersøke om de har
tilgjengelige reservedeler og tider, og deretter informere kunden direkte.
– Ved mindre alvorlige feil eller når det er tid for service, kan vi
informere kunden og hjelpe til med å planlegge et verkstedbesøk på et senere
tidspunkt. Vi kan også hjelpe til med å finne verksteder utenfor kundens
hjemmemarked. Alt dette gjelder enten du har en stor vognpark eller bare ett
kjøretøy. Det eneste som kreves, er at du aktiverer Iveco On.
Forutseende kjøring
Noe Iveco gjerne fremhever, er det som kalles «Predictive Driving».
Teknologien brukes til å forutsi førerens kjøremønster basert på ulike
faktorer, som trafikk, tid på dagen og tidligere kjørehistorikk. En del av
teknologien innebærer også bruk av hjelpemidler og analyseverktøy som blant
annet Iveco On.
– For en flåteeier kan Predictive Driving-teknologien ha flere
fordeler. Ved å forutse førerens kjøremønster kan man redusere
drivstofforbruket og vedlikeholdskostnadene ved å unngå unødvendig slitasje på
kjøretøyet. Det kan også bidra til å redusere risikoen for ulykker, siden
føreren er mer oppmerksom på kjøringen sin, sier Vangsfeldt.