TEST: Scania skal utvide testene med autonome kjøretøy.

Akselerer utviklingen av førerløs teknologi

TRATON: Moderselskapet til Scania og MAN har inngått et partnerskap med teknologiutvikleren Plus.

Publisert Sist oppdatert

Med dette samarbeidet skal både Scania og MAN øke takten innen teknologi for selvkjørende transport mellom logistikk huber. Selskapene fortsetter utviklingen av selvkjørende teknologi for autonom transport. 

Som en del av TRATON Group vil begge selskapene være involvert i det nye partnerskapet med teknologiselskapet Plus. Det USA-baserte selskapet vil integrere sin teknologiløsning SuperDrive™ for fullstendig automatisert (nivå 4) kjøring av kjøretøy innen TRATON-gruppen.

Teknologien har potensial til å redusere ulykker grunnet tretthet, avhjelpe den økende sjåførmangelen og gjøre transportprosesser enda mer effektive og miljøvennlige.

Scania

Scania utvider i dag den strategiske utviklingen av selvkjørende transport mellom logistikknav og terminaler, med lanseringen av Autonomous Commercial Pilot Programme. Scania Autonomous Commercial Pilot Program er en del av Scanias program for å involvere kunder i testing av selvkjørende transport mellom logistikkhuber. Målet er å skape skalerbare løsninger som kan settes i drift og være verdiskapende. Programmet tar sikte på å skape sikrere, mer effektiv og mer bærekraftig transport.

Lanseringen av Scanias program sammenfaller med at mange kunder søker stabile og pålitelige partnerskap for å utvikle og implementere egne autonome transportløsninger. Fordelen med Scanias nye løsning er at den kan skreddersys etter kundenes spesifikke ruter og transporttype.

- Vi satser på å utvikle fullstendig integrerte selvkjørende løsninger. Det betyr at teknologien er montert i kjøretøyene direkte fra fabrikken og at løsningen er utformet for å fungere i våre kunders eksisterende infrastruktur og operative flyt, sier Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions hos Scania.

SIKKERHET: Som en sikkerhet gjennomføres de fleste testene med autonome lastebiler med en sikkerhetssjåfør bak rattet.

Forventningen er at Scanias selvkjørende transport mellom logistikknav og terminaler vil bidra til å øke kundenes effektivitet, redusere deres utslipp og forbedre trafikksikkerheten. Samtidig er selvkjørende transportløsninger en måte å møte den stadig større sjåførmangelen i verden.

Ytterligere tester planlegges.

Scania har testet autonome transportløsninger på svenske veier siden 2021, nå ønsker de å utvide pilotvirksomheten med kunder i andre europeiske land.

Allerede i dag kjører Scania’er med helt selvkjørende styringssystem (nivå 4) fra Plus på offentlige veier i Europa med sikkerhetsfører om bord. Det nye pilotprogrammet vil rette seg mot kunder med større kjøretøyflåter. Deretter starter serieproduksjon og global kommersiell utbygging i større skala.

MAN

AUTONOM: MAN har i lang tid jobbet med autonome løsninger gjennom ulike programmer i Tyskland.

I utviklingen av praktisk bruk av autonome lastebiler er prosjektpartnerskap med logistikkbrukere, infrastrukturdrivere og teknologispesialister essensielt for MAN.

- Med Plus har vi fått en god spesialist innen automatiserte styresystemer for nyttekjøretøy-segmentet som partner. Målet er å i økende grad integrere førerløs kjøring med praktiske prosjekter i konkret hub-til-hub logistikktransport og dermed akselerere innføringen av autonome kjøretøy, sier Lukas Walter, sjef for lastebilsalg hos MAN Truck & Bus SE.

MAN har i mange år testet autonom kjøring i ulike forsknings- og utviklingsprosjekter. Fra 2018 til 2020 utviklet og testet MAN en førerløs lastebil i containerhåndtering på området til Hamburgs havn i et felles prosjekt med Hamburger Hafen und Logistik AG. Fra 2019 til 2023 fokuserte ANITA-prosjektet på en komplett digital integrasjon av en autonom lastebil i logistikkprosessen for containerhåndtering fra vei til jernbane. Og siden 2022 har MAN arbeidet med tolv partnere innen industri, vitenskap, teknisk testing og veioperasjoner i ATLAS-L4-prosjektet for å utvikle en autonom lastebil for bruk i motorveitransport mellom logistikkhuber.

Prosjektet er tilpasset loven om autonom kjøring vedtatt i Tyskland i 2021, som allerede tillater førerløs kjøring på definerte ruter med teknisk tilsyn. Testkjøringer av prototypen med en sikkerhetssjåfør på motorvei, er planlagt i slutten av prosjektet. Fra 2025 vil ytterligere prosjekter i spesifikke kundetransportapplikasjoner drive utviklingen mot kommersialisering.

Om Plus

Plus er en global leverandør av programvareløsninger for selvkjørende kjøring som spenner fra neste generasjons sikkerhetssystemer til høyt automatiserte PlusDriveⓇ og SuperDriveTM. Med hovedkontor i Silicon Valley i California og virksomhet i USA, Europa og Australia, har Plus blitt utpekt av Forbes som en av USAs beste startup-arbeidsgivere og av Fast Company som et av verdens mest innovative selskaper.

Selskapets Open Platform for Autonomy er allerede i kommersielt bruk i kjøretøy. Selskapets partnere inkluderer Bosch, dm-drogerie markt, DSV, IVECO, Luminar, Nikola og Transurban som alle samarbeider med Plus for å akselerere neste generasjons transportløsninger.

- Vi er glade for å utnytte vår bransjeledende programvare for autonom kjøring og erfaring med implementering for å akselerere den globale kommersialiseringen av sjåførløse lastebiler. Gjennom vår kombinerte ekspertise vil lastebiltransport bli sikrere, mer effektive og mer bærekraftige. Dette vil endre måten gods fraktes, sier Shawn Kerrigan, COO og medgrunnlegger av Plus.

Denne artikkelen er skrevet av AI-verktøyet Chatgpt 4 og gjennomgått av A&Ts journalister.

Powered by Labrador CMS