Med dette samarbeidet skal både Scania og MAN øke takten
innen teknologi for selvkjørende transport mellom logistikk huber. Selskapene
fortsetter utviklingen av selvkjørende teknologi for autonom transport.
Som en
del av TRATON Group vil begge selskapene være involvert i det nye partnerskapet med teknologiselskapet Plus. Det USA-baserte selskapet vil integrere sin
teknologiløsning SuperDrive™ for fullstendig automatisert (nivå 4) kjøring av kjøretøy
innen TRATON-gruppen.
Teknologien har potensial til å redusere ulykker grunnet
tretthet, avhjelpe den økende sjåførmangelen og gjøre transportprosesser enda
mer effektive og miljøvennlige.
Annonse
Scania
Scania utvider i dag den strategiske utviklingen av
selvkjørende transport mellom logistikknav og terminaler, med lanseringen av
Autonomous Commercial Pilot Programme. Scania Autonomous Commercial Pilot
Program er en del av Scanias program for å involvere kunder i testing av
selvkjørende transport mellom logistikkhuber. Målet er å skape skalerbare løsninger
som kan settes i drift og være verdiskapende. Programmet tar sikte på å skape sikrere,
mer effektiv og mer bærekraftig transport.
Lanseringen av Scanias program sammenfaller med at mange
kunder søker stabile og pålitelige partnerskap for å utvikle og implementere
egne autonome transportløsninger. Fordelen med Scanias nye løsning er at den
kan skreddersys etter kundenes spesifikke ruter og transporttype.
- Vi satser på å utvikle fullstendig integrerte selvkjørende
løsninger. Det betyr at teknologien er montert i kjøretøyene direkte fra
fabrikken og at løsningen er utformet for å fungere i våre kunders eksisterende
infrastruktur og operative flyt, sier Peter Hafmar, Head of Autonomous
Solutions hos Scania.
Forventningen er at Scanias selvkjørende transport mellom
logistikknav og terminaler vil bidra til å øke kundenes effektivitet, redusere
deres utslipp og forbedre trafikksikkerheten. Samtidig er selvkjørende
transportløsninger en måte å møte den stadig større sjåførmangelen i verden.
Ytterligere tester planlegges.
Scania har testet autonome transportløsninger på svenske
veier siden 2021, nå ønsker de å utvide pilotvirksomheten med kunder i andre
europeiske land.
Allerede i dag kjører Scania’er med helt selvkjørende
styringssystem (nivå 4) fra Plus på offentlige veier i Europa med sikkerhetsfører
om bord. Det nye pilotprogrammet vil rette seg mot kunder med større
kjøretøyflåter. Deretter starter serieproduksjon og global kommersiell
utbygging i større skala.
MAN
I utviklingen av praktisk bruk av autonome lastebiler er
prosjektpartnerskap med logistikkbrukere, infrastrukturdrivere og
teknologispesialister essensielt for MAN.
- Med Plus har vi fått en god spesialist innen automatiserte
styresystemer for nyttekjøretøy-segmentet som partner. Målet er å i økende grad
integrere førerløs kjøring med praktiske prosjekter i konkret hub-til-hub
logistikktransport og dermed akselerere innføringen av autonome kjøretøy, sier
Lukas Walter, sjef for lastebilsalg hos MAN Truck & Bus SE.
MAN har i mange år testet autonom kjøring i ulike
forsknings- og utviklingsprosjekter. Fra 2018 til 2020 utviklet og testet MAN
en førerløs lastebil i containerhåndtering på området til Hamburgs havn i et
felles prosjekt med Hamburger Hafen und Logistik AG. Fra 2019 til 2023
fokuserte ANITA-prosjektet på en komplett digital integrasjon av en autonom
lastebil i logistikkprosessen for containerhåndtering fra vei til jernbane. Og
siden 2022 har MAN arbeidet med tolv partnere innen industri, vitenskap,
teknisk testing og veioperasjoner i ATLAS-L4-prosjektet for å utvikle en
autonom lastebil for bruk i motorveitransport mellom logistikkhuber.
Prosjektet er tilpasset loven om autonom kjøring vedtatt i
Tyskland i 2021, som allerede tillater førerløs kjøring på definerte ruter med
teknisk tilsyn. Testkjøringer av prototypen med en sikkerhetssjåfør på motorvei,
er planlagt i slutten av prosjektet. Fra 2025 vil ytterligere prosjekter i
spesifikke kundetransportapplikasjoner drive utviklingen mot kommersialisering.
Om Plus
Plus er en global leverandør av programvareløsninger for
selvkjørende kjøring som spenner fra neste generasjons sikkerhetssystemer til
høyt automatiserte PlusDriveⓇ og SuperDriveTM. Med hovedkontor i
Silicon Valley i California og virksomhet i USA, Europa og Australia, har Plus
blitt utpekt av Forbes som en av USAs beste startup-arbeidsgivere og av Fast
Company som et av verdens mest innovative selskaper.
Selskapets Open Platform for Autonomy er allerede i kommersielt
bruk i kjøretøy. Selskapets partnere inkluderer Bosch, dm-drogerie markt, DSV,
IVECO, Luminar, Nikola og Transurban som alle samarbeider med Plus for å
akselerere neste generasjons transportløsninger.
- Vi er glade for å utnytte vår bransjeledende
programvare for autonom kjøring og erfaring med implementering for å akselerere
den globale kommersialiseringen av sjåførløse lastebiler. Gjennom vår
kombinerte ekspertise vil lastebiltransport bli sikrere, mer effektive og mer
bærekraftige. Dette vil endre måten gods fraktes, sier Shawn Kerrigan, COO og
medgrunnlegger av Plus.
Denne artikkelen er skrevet av AI-verktøyet Chatgpt 4 og gjennomgått av A&Ts journalister.