HINO MED ALLISON: Akkurat som i 2023 har årets Dakar Rally en fellesnevner. Resultatlisten viser nemlig at 80 prosent av de 20 beste lagene kjørte kjøretøy utstyrt med Allison.Allison Transmission
"Alle" kjører automat i Dakar Rally
ALLISON TRANSMISSION: Noe som topp 10 i årets rally har til felles, er at de alle var utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser.
Dakar Rally 2024 gikk av stabelen i januar, og 14 dager senere krysset
deltakerne målstreken. Noe som topp 10 i årets rally har til felles, er at de
alle var utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser - samt 80
prosent av de 20 beste, skriver Allison i en pressemelding.
80 prosent
Akkurat som i 2023 har årets Dakar Rally en fellesnevner.
Resultatlisten viser nemlig at 80 prosent av de 20 beste lagene kjørte kjøretøy
utstyrt med Allison Transmissions helautomatiske girkasser - og det samme gjaldt for hver lastebil
blant topp 10. Et eksempel er Hino Team Sugawara, ledet av
sjåføren og laglederen Teruhito Sugawara, som endte på en vellykket
sjetteplass.
Annonse
400 kilo lettere
FOR TØFT: Rally Dakar har blitt for tøft for modifiserte produksjonskjøretøy, forteller sjåføren og laglederen Teruhito Sugawara, som endte på en vellykket sjetteplass.Allison Transmission
Siden 2020 har Hino Team Sugawara brukt lastebiler utstyrt med Allison
3000 Series™ helautomatiske girkasser. I år har lagets kjøretøy blitt designet
med mål om å være ekstra lette, slik at de lettere kunne navigere sanddynene i
den beryktede ørkenen Empty Quarter. Ingeniørene har klart å redusere
kjøretøyenes vekt med cirka 400 kilo sammenlignet med kjøretøyene som deltok i
løpet i 2023.
For tøft for produksjonskjøretøy
- Løpsforholdene blir tøffere og tøffere for hvert år som teknologien
for kjøretøyene forbedres. Tidligere deltok mange lag med modifiserte
produksjonskjøretøy, men løypen har blitt så utfordrende at de fleste av dem
ikke lenger deltar. Med vår 30-års lange erfaring med dette løpet har vi tatt
tiltak som å forstørre oljekjøleren for å forbedre varmetoleransen til den
automatiske girkassen under ekstreme værforhold, sier Sugawara og fortsetter:
- Når man kjører på sandete terreng, kan momenttapet under girskift med
vanlige girkasser forårsake plutselige bremsinger. I tillegg til kjøretøyets
ytelse er føreropplevelsen også viktig, som å ikke bli sittende fast i sanden
eller velte. Å unngå slike feil er avgjørende for å forbedre tidene.
Sanddynenes helning er ofte rundt 30 grader, noe som ikke er en enkel
klatring.
- Jeg synes kjøretøy med automatiske girkasser gjør oppgaven lettere
for førerne, fordi det lar dem holde rattet stabilt med begge hendene. Takket
være mine tidligere erfaringer med automatiske girkasser har jeg tillit til
Allisons jevne akselerasjon, ytelse og holdbarhet, avslutter Sugawara.