RUND: Formen på Hyundai Ioniq5 er rundere enn det meste annet på fire hjul.Braata, Espen
Annerledesbilen
Lang rekkevidde Unikt design Prisgunstig PRØVEKJØRT: Designet Hyundai har valgt for Ioniq5, skiller seg fra det meste av andre biler. Koreanerne har valgt å lage en bil som ikke likner på noen andre.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Bilen lurer deg fra første øyeblikk. Det avrundede designet kamuflerer at Hyundai Inoiq5 faktisk er en ganske stor bil. I tillegg kan den leveres med alt du i praksis trenger av utstyr til en forholdsvis moderat pris, og du får den både med to- og firehjulstrekk.
Bilen vekker oppsikt ute på veien. Mange har meninger og følelser knyttet til hvordan bilen ser ut, også folk som betrakter bilen kun som et fremkomstmiddel. Kommentarene spenner fra «romskip», via «såpestykke» til «megakul».
Hyundai har lagt ned mye energi og ressurser i å lage en elektrisk bil som kjører så lett som mulig med minst mulig energiforbruk. Luftmotstanden er derfor en av hovedfiendene som designerne har sloss med.
Annonse
Kule funksjoner
Det er ikke bare designet på Ioniq5 som er annerledes og kulere enn de fleste av konkurrentenes. Hyundai har også lagt til en del både nyttige og artige funksjoner i sin nyeste elbil.
Du har sikkert vært der: Dusten som har parkert ved siden av deg glemte å legge igjen bokseåpneren så du faktisk kommer deg inn i bilen... Da er det kjekt å kunne rulle bilen enten frem- eller bakover ved å holde inne en bestemt kombinasjon på nøkkelen.
En annen fiffig funksjon som Hyundai har lagt inn, er nyttig under kjøring: Når du setter på blinklyset, tennes automatisk et kamerabilde fra den siden av bilen i hoved-displayet. Vidvinkelbildet som da vises, gir deg også god oversikt over blindsonene på aktuelle side av bilen.
Lang rekkevidde
Rekkevidden etter WLTP-standarden på Inoiq5 er oppgitt til 460 kilometer. Det stemmer rimelig bra på blandet kjøring sommerstid. Men det er ikke noe problem å strekke den rekkevidden i alle fall rundt fem mil lenger. Alt handler om fart og gasspådrag. I kombinasjon med hvilke kjøremodus og regeneringsmodus.
Det er tre forskjellige kjøremoduser på Ioniq5. Normal, Sport og Eco. Velgeren for dette sitter som en rund trykknapp nede på venstre side av rattet. Holder du den inne litt lenger, så kommer også en fjerde kjørmodus beregnet for vinterforhold. Regnerineringen kan stilles i fem trinn fra den som gir minst effekt til I-pedal. Da skrubber det så du henger skikkelig i stroppen når du slipper gasspedalen. Til gjengjeld regenerer den svært bra og gir en faktisk økning i rekkevidde som virkelig merkes. Vårt lille forsøk ned en nesten 10 kilometer lang vei fra fjellet med åtte prosent stigning ga nær tre mil mer i rekkevidde nede i bygda i forhold til da vi dro fra nedover.
Lader kjapt
Ladehastigheten er en av de av andre tingene som Inoiq5 er svært bra på. Med riktig hurtiglader fylles batteriene fra noen få og opp i rundt 80 prosent på ca. 20. minutter. Omtrent det samme som du bruker på å stå i kø foran toalett og kaffeautomat på bensinstasjonen. Ved flere tilfeller oppnådde vi ladehastighet opp i 220 kWh.
Hyundai har valgt en ladeluke som er elektrisk drevet, og som i tillegg vipper seg opp når ladekontakten er i bruk. Fordelene er en viss beskyttelse mot snø og regn. En annen fiffig funksjon er at det er en indikator i nevnte luke som viser batterinivået.
Dørhåndtakene på bilen er også laget elektriske, og de spretter ut når du låser opp bilen. Både elegant og praktisk. Spørsmålet er hvordan det fungerer når det blir regn som renner inn i klinkene og fryser til.
Litt få knapper
Tidligere har Hyundai vært kjent for å ha så mange knapper inne i bilen at det var mulig å få assosiasjoner til cockpiten i et fly. Nå har de gått helt i motsatt retning. Og de har sågar kanskje gått litt i lengste laget.
Alle funksjoner og informasjon i bilen kommer til syne i to horisontale, brede skjermer i dashbordet. Det blir litt fiklete å skulle inn i menyene når du skal endre småting under kjøring. For eksempel må du inn via skjermen for å endre effekt på både setevarme og kjølingen.
Det samme gjelder filassistent-systemet. Det starter opp med alle funksjoner hver gang du starter bilen. For å sku det av må du inn i menysystemet - hver gang. Grunnen til at vi valgte å skru av systemet, i alle fall på svingte veier, var at systemet napper rattet vel mye tilbake. Særlig hvis du barberer svingene litt blir det litt «too much» etter vår smak.
God plass
Innvendig er det romslig i Hyundai Ioniq5. Særlig foran er det danseplass. Det er fri passasje mellom setene foran i bilen. Dermed har du alle muligheter til å bevege på bena hvis du kjører med cruisekontrollen.
Midtkonsollen i Ioniq5 er intet mindre enn genial. I forkant er det en opphøyet del med plass til to flasker eller kopper. Under denne er det en ventilert ladeplate som gjør at faktisk kan holde i telefonen selv om den har ligget på lading.
Lenger bak i midtkonsollen er det også flust med USB-tilkoblinger og masse lagringsplass. Det geniale med denne konsollen er at hele kan flyttes frem og tilbake på skinner i gulvet. Dermed kan du få optimal plassering av midtarmlenet enten om du sitter i fremre eller bakre seteposisjon og kjører.
I baksetene er også plassen god. Her er også setene elektrisk justerbare både i lengderetning og vinkelen på baksetet. Det kan også være en fordel når du skal utnytte lasterommet i Ioniq5. For bagasjerommet er ikke det største og noen ganger kan flytting av baksetene være nødvendig. Det som også stjeler en del av bagasjeplassen, er det rullbare trekket over bagasjerommet som både er lavt og ikke spesielt tilpasset større kolli.
Hyundai Ioniq5
Motor: 2x Elektromotor
Effekt: 306 hk.
Dreiemoment: 310 Nm
Girkasse: Trinnløs automat
Rekkevidde: 460 km (WLTP-std)
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Toppfart: 185 km/t
Egenvekt: 2020 kg
L/B/H i cm: 464/189/161 cm
Akselavstand: 276 cm.
Bakkeklaring: 16 cm.
Tillatt hengervekt: 1600 kg.
Målt forbruk, landevei: 1,7 kWh/mil
Batteri: 72,6 kWh (brutto).
Ladehastighet DC: 220 kWh.
Bagasjeromsvolum: 531/1591 l.
Rimeligste modell: 475.000 kr
Prøvekjørt modell: 554.000 kr
PLUSS:
God innvendig plass
Ladehastighet
MINUS:
Seter for korte koreanere.
Liten lastehøyde i bagasjerom
Førsteinntrykk: 6
Kul bil som skiller seg fra alle andre. Hyundai har dratt designstrikken lenger enn noen annen produsent. Bilen har fleksible løsninger innvendig og kan leveres med både to- og firehjulstrekk.
Kjøring: 5
Med store hjul helt ut i hjørnene ligger bilen godt på veien. Kjører rimelig og er lettkjørt. Er ingen utpreget sportsbil, men innbyr likevel til å kjøre effektivt. Minus for tungvinne løsninger for å skru av/på en del funksjoner.
Drivlinje: 5
Er utrolig god på regenerering, og du kan stille inn regenereringen i fire trinn pluss I-pedal. Bruker lite strøm ved fornuftig kjøring.
Infotainment: 3
All informasjon og styring av bilen skjer fra to skjermer. Litt langt å strekke seg frem til noen funksjoner for å trykke på skjermen. I tillegg er grensesnittet med mange trykk for å nå funksjoner ikke det beste.
Førerhus/bagasjerom: 5
Enormt med innvendig plass foran i bilen. Også pluss for fleksibel løsning på midtkonsollen. God plass i baksetet. Bagasjerommet har en rollover som sitter lavt og ødelegger mye av lastehøyden.
Kontoret: 6
Det er strømuttak absolutt over alt og det er både «gamle» USB-kontakter i tillegg til USB-C, vanlig sigarettenner og induksjonslading. Også romslig med oppbevaring.
Snittkarakter: 5
Mye og god bil til en svært fornuftig pris. Innovativt design og mange smarte løsninger. Det som trekker ned fra en sekser er litt kjipe seter foran og et infotainmentsystem som er litt kronglete å bruke.