Det er lagt 22.500 kvadratmeter ny asfalt i hele tunnelen.
Foto: Espen Børresen, Statens vegvesen
Åpner begge løp i E6 Vålerengtunnelen
I begynnelsen av juni 2020 stengte ett løp av Vålerengtunnelen. Nå er Statens vegvesen ferdig med begge løp, og åpner for normal trafikk.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I løpet av førstkommende helg åpner E6 Vålerengtunnelen for normal trafikk i begge løp. Trafikantene må regne med noen stengninger av ett løp utover sommeren, men disse legges til nattetid for å redusere ulempene for trafikantene.
Vålerengtunnelen er en av landets mest trafikkerte med over 75.000 kjøretøy i døgnet. Statens vegvesen gir all honnør til trafikantene som har oppført seg eksemplarisk i byggeperioden. Det har så å si ikke vært trafikale hendelser etter en liten innkjøringsperiode der noen var i tvil om hvordan man flettet i kø.
- All honnør går også til beboere på Vålerenga, Etterstad, Helsfyr og i Kværnerdalen. Disse har tålt en del støyende arbeider i byggeperioden. Vi har forsøkt å varsle disse arbeidene så godt vi har kunnet, og til å ha utført arbeider så tett opp til naboer har vi fått relativt lite klager om støy, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik.
Dette er gjort:
- Skiftet ut alt sikkerhetsutstyr og elektrisk anlegg
- Nytt styresystem for tunnelen
- Forsterket ca. 40 meter lengde av begge hovedløp av tunnelen (søndre portal) i forbindelse med Bane Nors prosjekt «Kapasitetsøkning Brynsbakken». Eksisterende sikringsstøp og berg er revet og det er etablert nytt armert betonghvelv med vann- og frostsikring. Det er benyttet 2400 kubikkmeter betong og 200 tonn armering.
- Forsterket ca. 60 meter av ubenyttet avrampe mot Galgeberg med nytt armert betonghvelv.
- Bygget to nye tekniske bygg (T1 Lodalen og T3 Etterstad)
- Området rundt nytt teknisk bygg T3 ved Etterstad er anlagt med grøntareal og åpnes for publikum
- Bygget ny renseløsning for vaskevann i tunnelen (sedimenteringsbasseng)
- Oppgradert og delvis skiftet ut ca. 2500 meter med kabelstiger.
- Lagt ca. 65.000 meter med kabler
- Fjernet gamle ventilatorer og montert 26 nye
- Skiftet ut alt av belysning og etablert totalt 600 nye lysarmaturer.
- Etablert 1650 meter med ledelys
- Etablert to nye rømningsveier, og oppgradert to eksisterende rømningsveier.
- Montert sju nye nødstasjon-kiosker, og oppgradert ytterligere fire.
- Forbedret brannbeskyttelse av tunnel ved å etablere 162 stk. veggelementer (ca. 2100 m²), og 5000 m² plater i tak
- Etablert fire nye uttak for slokkevann
- Etablert ny brannvannledning med lengde ca. 350 meter i sørgående løp
- Etablert ca. 60 nye brannslokkingsapparat, og 18 brannslokningsapparatskap.
- Tetting av vannlekkasjer i tak
- Trafikksikringstiltak i form av etablering av støtputer og diverse trafikksikringsstøper.
- Reparert skadet betong i betongtunnel
- Reparert skader i veibanen
- Lagt ny asfalt i begge løp, dette utgjør totalt 22.500 m² med asfalt.