Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Interessen for lastebiler ble tent allerede da Arne Tvenge var guttunge. Faren kjørte melkebil på meieriet på Koppang i Østerdalen, og Arne var med så fort anledningen bød seg.
Den gangen var det melkespann som ble henta inn fra gårder og setre. Det var mange hentinger hver dag, og rett som det var ble både sjåføren og hjelpemannen bedt inn på både kaffe og mat.
Sine første korte kjøreturer hadde Arne Tvenge inne på plassen for meieriet på Koppang lenge før det var aktuelt med noe førerkort. Der fikk han etter hvert lov til å kjøre Mercedes-Benz 322-en ut fra rampe og ut på plassen foran meieriet når planet var tømt. Det gikk bra lenge.
Annonse
- Så var det en dag far hadde parkert med sving for forhjula. Da gikk det en skjerm. Men siden den gangen har jeg alltid sjekket i hvilke retning hjulene står, sier Arne Tvenge og flirer.
Etter hvert begynte han på transportlinja som var på Distriktshøgskolen i Molde hvor han gikk i 2,5 år. For han visste tidlig hva han ville jobbe med.
Tre jobber
Etter endt utdannelse reiste han som de fleste andre fra skolen til byen (Oslo) for å få jobb. Den første jobben han fikk, var som driftsassistent hos Linjegods. Der var han egentlig kontorist, men måtte rett som det var være med å sjaue på terminalen på Alnabru. Men ganske fort gikk ferden videre til Norsk Scania hvor han ble ansatt som reklameassistent.
I elleve år jobbet han i Scania før han nærmest ble headhuntet til Harald A. Møller som var MAN-importør i Norge på den tiden. Der ble han salgssjef med ansvar for lastebil i 1987. I det systemet har Arne Tvenge blitt værende mens både eierstruktur og lederregimer har byttet opp igjennom årene.
- Jeg var veldig mye rundt i hele landet sammen med de lokale selgerne på den tiden. Det gjorde at både jeg og vi fikk veldig god dialog med mange kunder, sier Arne Tvenge.
Den kontakten og dialogen er blitt et av hans varemerker siden. For de MAN-kundene som ikke kjenner Arne Tvenge personlig vet i alle fall hvem han er.
Byttet
Rundt år 2000 byttet han fra salg til produktsiden hos MAN i Norge og ble produktsjef. De første årene var det en prøvelse at fabrikken ikke kunne tilby verken de akselkombinasjonene eller akselavstandene som de norske kundene ville ha.
Selv om det norske markedet er lite i europeisk målestokk, har MAN-fabrikken vært lydhøre for de norske ønskene. Etter at MAN Truck & Bus Norge ble overtatt av fabrikken, ble veien inn i fabrikken også betydelig enklere.
- De norske kundene vet utmerket hva de ønsker seg og har bruk for. Heldigvis har vi etter hvert klart å innfri de aller fleste av de ønskene, sier Arne Tvenge.
Varierende
I løpet av de 34 årene Arne Tvenge har jobbet med MAN, har markedsandelene hatt store svingninger. På det beste har de vært oppe i 12 prosent. Hva slags biler som har solgt best, varierer, men anleggsmarkedet er en av nisjene MAN har hatt best grep om i Norge historisk sett.
Gjennom årenes løp har Arne Tvenge sett og vært med på mange lanseringer av nye modeller. Men ingen av de andre modellene som har blitt vist frem kan måle seg med dagens bil, TG3 som ble lansert i februar for to år siden.
- TG3 ble mye bedre enn det vi hadde trodde og håpet den skulle bli. I tillegg har den vært nærmest feilfri og kundene er fornøyde, sier Arne Tvenge. Han mener det var etterlengtet at MAN fikk en ny modell som er av det ypperste på markedet både i forhold til teknologi og førerkomfort. Både for kundene og i egen organisasjon.
Ikke helt pensjonist
I MAN kan man ikke være ansatt i selskapet etter fylte 70 år. Men i påvente av en arvtaker til den krevende jobben Arne Tvenge har hatt har han vært innleid som konsulent siden bursdagen i august. Han kunne ha gått av da han fylte 67, men da var det ingen som spurte og han tenkte ikke så mye på å slutte selv heller. Men til jul er det ubønnhørlig slutt.
Det vil si nesten. For i fortsettelse skal han fremdeles drive med det han liker aller best. Å kjøre lastebil. Samtidig vil han ikke gi slipp på det miljøet han har vært en del av et helt yrkesliv.
- Jeg liker å kjøre. Da koser jeg meg. Jeg tar gjerne en tur til Tromsø eller andre langturer, sier Arne Tvenge. For han skal fortsette med å flytte biler for MAN når de har behov. Og det passer for den kommende pensjonisten. For det blir nok også litt mer tid til både turer på hytta i Østerdalen og gåturer med labradoren Theo på elleve år i tiden som kommer.