Elektrisk Volvo FH-vogntog med tillatt totalvekt på 60 tonn pilottestes av DHL Freight i Sverige.Foto: Volvo Trucks
Batterielektrisk Volvo FH med vogntogvekt på opptil 60 tonn
DHL Freight og Volvo Trucks har inngått et samarbeid for å fremskynde innføringen av tunge elektriske lastebiler som skal brukes til regional transport i Europa.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Så langt har elektriske lastebiler hovedsaklig vært brukt over kortere avstander i byer og tettbygde områder. Nå har DHL Freight og Volvo Trucks satt i gang et prosjekt med fokus på tungtransport over større distanser.
Samarbeidet inkluderer verdens første pilottester av en fullelektrisk Volvo FH-lastebil med vogntog-totalvekt på opptil 60 tonn. Fra mars vil lastebilen være i drift mellom to DHL Freight-terminaler i Sverige, en avstand på omtrent 150 kilometer.
Ladepunkter og lastevekt
Annonse
Under prøveperioden skaffer Volvo og DHL Freight seg viktig erfaring og informasjon om oppsett og drift av en tilpasset ladeinfrastruktur. Innsikten vil bidra til å optimalisere den rette balansen mellom avstand, lastevekt og ladepunkter i den daglige trafikken.
- Målet vårt er å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null. Viktige milepæler har allerede blitt oppnådd i møte med dette: Sammenlignet med 2007 har konsernets CO₂ -effektivitet forbedret seg med 35 prosent. Vi trenger imidlertid innovative teknologiske løsninger og sterke partnerskap på denne reisen. Jeg er trygg på at vårt sterke samarbeid med Volvo Trucks, et av de største lastebilmerkene i verden, vil hjelpe oss nå våre ambisiøse miljømål i veitransportsektoren, sier Uwe Brinks, administrerende direktør i DHL Freight.
Volvo Trucks er en pådriver for skiftet mot fossilfri transport ved å gjøre overgangen til elektrifisering så sømløs og effektiv som mulig, inkludert lading, ruteplanlegging, kjøretøy, service og annen støtte.
Prosjektfakta:
DHL Freight – Volvo prosjektet startet i første kvartal 2021, og er en del av REEL, et initiativ drevet av Sveriges innovasjonsbyrå Vinnova for å fremme overgangen til et elektrifisert godstransportsystem.
Ruten går mellom byene Göteborg og Jönköping i Sverige, som er en avstand på 150 kilometer én vei.
Lading skjer ved DHL i Jönköping og Volvo Truck Center i Göteborg.
- Transportbransjen endres raskt, og å være bærekraftig er et stadig viktigere mål for mange av våre kunder. Vi tilbyr effektive transportløsninger som hjelper bedrifter med en rask overgang til fossilfrie drivstoff som elektrisitet. Vi har et langvarig samarbeid med DHL Freight. Deres brede og globale ekspertise innen logistikk gjør at vi kan studere forutsetningene for å komme videre med dette teknologiskiftet, og tilpasse det til kundenes behov og deres type transportvirksomhet» sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Betaler ekstra for miljøvennlig teknologi
DHL Freight er pådriver for flere bærekraftsprosjekter og fossilfrie teknologiprosjekter, og de har innført et klimafokusert transportprogram i Sverige. Kunder som bruker programmet betaler et fast tilleggsgebyr for hver pakke eller pall som sendes, og de ekstra inntektene blir investert i miljøvennlig teknologi i det svenske nettverket.
- Logistikksektoren står overfor en stor utfordring – som samtidig gir en stor mulighet – avkarbonisering av godstransport. Samarbeidet med Volvo Trucks hjelper DHL Freight med å spille en enda større rolle i overgangen til bærekraftige transportalternativer, og det er viktig dokumentasjon for vår langsiktige strategi mot klimanøytral transport, sier Robert Zander, administrerende direktør i DHL Freight Sweden.
Fossilfri Volvo Trucks-portefølje senest i 2040
Allerede i dag er Volvo FL Electric og Volvo FE Electric lastebiler for lokal distribusjon i serieproduksjon. DHL Supply Chain satte nylig i drift en ny Volvo FL Electric i London, og den ble dermed den første spesialbygde helelektriske Volvo-lastebilen for lokal distribusjon i Storbritannia.
På slutten av fjoråret startet Volvo Trucks i Nord-Amerika salget av VNR Electric, og i år starter salget i Europa av tunge elektriske lastebiler.
- Vår forpliktelse, er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfri senest i 2040, sier Roger Alm.