ALPINBAKKE: Det er langt fra alltid at det er en vei opp igjennom alpinbakken slik som her i Lommedalen. Da kommer trekk på alle akslinger godt med.

Best på fremkommelighet

BÆRUM: Når jobben din er bygging og reparasjon av skiheiser trenger du utstyr utenom det vanlige. Alpinservice fra Vestnes i Møre & Romsdal har tatt i bruk en ny Mercedes-Benz kranbil med 8x8 og 65 tonnmeters Copma-kran.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Nedslagsfeltet til Alpinservice er over hele Norge. Fellesnevneren for de fleste arbeidsplassene, er at det er bratt og veier av ymse standard.

ENKLERE: Jørund Misund (t.v.) og Stian Amundsen i Alpinservice får en enklere hverdag med ny kranbil med 8x8.

Bilen som Alpinservice fikk i slutten av mai, skal løse de aller fleste utfordringene. Chassiset er den høyeste versjonen som Mercedes-Benz kan levere av Arocs. Bilen har mekanisk åttehjulstrekk, og i tillegg har Alpinservice single knastedekk i 14.00R22 til alle akslingene for å bedre fremkommeligheten. Eneste skår i gleden er at de single hjulene på bakakslingen gjør at tillatt totalvekt blir redusert fra 32 til 26 tonn. Derfor har de også et sett med vanlige tvillinghjul som brukes på landevei.

Lang rekkevidde

En av oppgavene som kranen brukes mye på, er å løfte girkasser og andre store komponenter fra skiheisene. Ofte er det vanskelig å komme helt inntil, og rekkevidden på kranen blir derfor viktig.

LANGT: Med en jibb som egentlig er til en betydelig større kran kan Stian Amundsen i Alpinservice løfte over 800 kilo på nær 30 meter med sin nye kranbil.

Kombinasjonen av kran og jibb på denne bilen er det som kan kalles en Espa-spesial fra W Mek som har bygd bilen. For å få maksimal kombinasjon av rekkevidde og løfteevne, er kranen en Copma 650 med seks utskyv. Denne er så solid at den kan brukes sammen med jibben som egentlig er tilpasset kranmodellen på 115-tonnmeter. Med denne kombinasjonen klarer kranen å løfte 800 kilo ute på nesten 30 meter i stedet for 375 kilo som standardjibben presterer.

Høyt chassis

Også Mercedes-Benz chassiset bilen er bygget på, skiller seg ut fra de fleste andre. For best mulig fremkommelighet har bilen så kort akselavstand som mulig. Dermed blir overhenget på planet litt ekstra langt med tilhørende underkjøringshinder. For å bedre fremkommeligheten i terrenget er også underkjøringhinderet bygget så det er mulig å trekke inn.

Samtidig var det viktig for Alpinservice å kunne få med gods av en viss størrelse. Derfor er planet bygget med hydraulisk utskyt som gir mulighet til å frakte opp til 20 fots containere.

LØFT: Hovedstøttebena dras opp i transportstilling hydraulisk.

Mye av godset som Alpinservice skal ha med seg, er i ukurante mål og fasonger. Derfor er gode surreinnfestinger den aller viktigste detaljen på planet.

Tilpasset

- Ulempen med en sånn bil blir at svingradiusen godt kunne vært litt bedre. Geab-en på tandemen hjelper heldigvis en god del, sier Stian Amundsen som eier Alpinservice.

For å kunne stå best mulig i terrenget har W Mek bygget doble støttebein foran som sitter på en bjelke på innsiden av støtfangeren. I tillegg er hovedstøttebena under kranen utstyrt med hydraulisk hev/senk mellom transport- og arbeidsposisjon. For å nå ned til bakken er det også egne forhøyningssko på grunn av den ekstreme chassishøyden.

Oppgradering

Alpinservice har hatt kranbil frem til den nye Mercedes-Benz-en var klar også. Det er en MAN som er bygd som en standard kranbil med drift bare bak. Også den bilen har kran fra Copma, og erfaringene med både kranen og forhandler W Mek gjorde at det ble samme merke en gang til.

- Vi har jobbet i mange år med skiheiser. Planen fremover er også å satse mer mot kraftmarkedet, sier daglig leder Stian Amundsen. Firmaet har sin base på Vestnes rett over fjorden for Molde, men jobbene de gjør er over absolutt hele landet.

Powered by Labrador CMS