IKKE GODT NOK: Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL, sier det må kraftig lut til for å få mer fart i utskiftingen av fossile biler, og når det gjelder nyttekjøretøy, sier han at Norge er skikkelig bakpå.. Foto: BIL
Kilian Munch
BIL: - Vi er bakpå med nyttekjøretøy
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har klare forventninger når finansministeren skal presentere forslag til neste års statsbudsjett.
Tidlig i oktober skal finansministeren presentere
regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Bilimportørenes
Landsforening forventer både forutsigbarhet og rettferdighet.
- Det er vel og bra at mer enn ni av ti biler som selges i
Norge nå er utslippsfrie. Men til syvende og sist handler det om å få byttet ut
den gamle delen av bilparken med nye, utslippsfrie biler. For å få til det
trenger vi forutsigbarhet og et fornuftig og rettferdig avgiftssystem, sier
Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.
Opplysningsrådet for Veitrafikken anslår at elbilandelen vil
ligge på 28 prosent ved utgangen av 2024, og på 52 prosent i 2030. Andersen
mener vi bør ha høyere målsetninger enn dette, og at rammebetingelsene spiller
hovedrollen.
- Ikke flere avgifter
- Tiden vi har bak oss, med en bråbrems i nybilsalget etter
avgiftsendringene ved inngangen til 2023, har vist hvor sensitivt markedet er
for avgiftsendringer. Derfor vil en økning i momsen eller i andre avgifter på
bil være en kjepp i hjulet for den grønne omstillingen. Vi forventer derfor at
innslagspunktet for moms på elbil holdes uendret i 2025 og at det ikke innføres
ytterligere kjøpsavgifter, sier han.
- Finansdepartementet har tidligere bekreftet at de er i
dialog med ESA om et videre momsfritak på elbiler, så det lover godt, legger
han til.
Bakpå med nyttekjøretøy
Det var ikke bare merverdiavgiften som var tema da BIL
leverte sine budsjettinnspill til politisk ledelse i Finansdepartementet sammen
med NAF og NBF i mai.
Skal vi få fart på det grønne skiftet i veitrafikken holder
det ikke med incentiver på personbilsiden. Vi er skikkelig bakpå på
nyttekjøretøysiden, der bare én av tre varebiler, og syv prosent av de tunge
lastebilene, er utslippsfrie.
- Vi trenger kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske
incentiver for nyttekjøretøyene, både når det gjelder kjøp og bruk.
Virkemidlene vi har per nå tikker ikke av på noen av de boksene, og har helt
tydelig ikke den ønskede effekten. Aktørene i markedet er klare, men de klarer
det ikke uten drahjelp fra myndighetene, sier Andersen.
- Vi forventer et forutsigbart og rettferdig statsbudsjett
for neste år. Ambisiøse mål må ledsages av et rammeverk som muliggjør, og ikke
setter begrensninger, avslutter han.