Bilprodusentene kritiske til at de ilegges straff for sviktende salg

Mener EU bør komme dem i møte raskt for å sikre bilproduksjonen i Europa.

Europas bil- og varebilprodusenter oppfordrer EUs beslutningstakere til å skape klarhet for arbeidsplasser og investeringer for å støtte, i stedet for å hindre den grønne omstillingen, og unngå unødvendig skade på Europas konkurranseevne.

Den europeiske industrien er fortsatt forpliktet til EUs klimanøytralitetsmål for 2050 og overgangen til nullutslippsmobilitet. Men når nye CO₂-avgassgrenser for personbiler og varebiler trer i kraft i 2025, bærer bilprodusentene alene de økonomiske konsekvensene hvis målene overskrides.

– Uten en klar politisk uttalelse fra EU-kommisjonen innen utgangen av 2024, risikerer bilindustrien å tape opptil 16 milliarder euro i investeringskapasitet ved enten å betale bøter, redusere produksjonen, slå seg sammen med utenlandske konkurrenter eller selge elektriske kjøretøy med tap. Dette kreves også avklart av tyske, franske, italienske og andre europeiske regjeringer, sier Luca de Meo, president for European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) og administrerende direktør i Renault Group.

– Å vente på EU-kommisjonens strategiske dialog om fremtiden til bilindustrien eller på 2026-revisjonen av CO₂-lovgivningen er ikke et alternativ. Bilprodusentene trenger klarhet nå for å fullføre sine strategier, lage sammenslåingsordninger og andre bestemmelser for 2025.

Om ACEA

European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) representerer de 16 store Europa-baserte bil-, varebil-, lastebil- og bussprodusentene: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Stellantis*, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group og Volvo Group. 

*Medlem fra 1. januar 2025.

ACEA melder om at salget av elektriske kjøretøy nå stagnerer på rundt 13 % markedsandel; eller 10 prosentpoeng under der det skal være.

ACEA er kritisk til at produsentene pålegges bøter for sviktende andel av salget som er utslippsfritt.

– I et velfungerende system bør det å betale bøter være unntaket, ikke standarden. Og å unngå straff bør hvile på sunn økonomi, ikke påføre skade, sier De Meo.

Alternativer, som for eksempel innfasing eller flerårig gjennomsnittlig overholdelse, endrer ikke CO₂-målene eller EUs generelle klimaambisjoner, men adresserer markedsrealiteter utenfor produsentenes kontroll mener ACEA.

 – Bilprodusentene i Europa opplever handelsspenninger, økende produksjonskostnader, svak vekst i ladeinfrastrukturen, og synkende innkjøpstilskudd. 

Powered by Labrador CMS