Det er Transportformidlingen A/L som har gjort innkjøpet av den elektrisk kranbilen, en Volvo FE Electric, med støtte av Enova og Brødrene Dahl.
Foto: Bo Mathisen
Brødrene Dahl på veien med helelektrisk kranbil
Brødrene Dahl tar et nytt steg for å bli utslippsfri i 2030 med sin første helelektriske kranbil. Kranbilen kom på veien i januar og skal blant annet levere til det nye regjeringskvartalet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Bærekraftsarbeidet i Brødrene Dahl er dypt forankret. Eieren Saint-Gobain har forpliktet hele virksomheten til å være karbonnøytrale innen 2050. Transportvirksomheten til Brødrene Dahl skal være utslippsfri innen 2030. For å lykkes med dette, innfører Brødrene Dahl fortløpende kjøretøy med ny energiteknologi.
- Vi er blant de første i vår bransje med helelektrisk kranbil. Innenfor Ring 1 og Ring 2 i Oslo møter vi stadig oftere krav om utslippsfri transport. Brødrene Dahl vil levere på dette. Samtidig er dette en naturlig satsing i forhold til bærekraftsmålene våre som skal bidra til FNs mål om blant annet å stoppe klimaendringene innen 2030, sier transportsjef Lars Erik Granerud i Brødrene Dahl.
Fra 2016 har utfasing av kjøretøy med Euro 4 og Euro 5-motorer pågått hos Brødrene Dahl. Målet om å få hele kjøretøyflåten over på Euro 6 Adblue ble nådd i 2020. Deler av flåten kjører også på biodiesel, som selskapet påpeker «har fått en utfordrende, høy pris».
Brødrene Dahl har anskaffet flere elektriske varebiler. Og nå også en elektrisk kranbil, Volvo FE Electric, treakslet og med 19 tonnmeter kran. Rekkevidde ved fulladet batteri er oppgitt til 200 kilometer.
Selskapet samarbeider med operatører om sin logistikkvirksomhet, slik at det er Transportformidlingen A/L som gjør innkjøpet som er støttet av Enova og Brødrene Dahl.
Blant adressene kranbilen vil betjene er det nye regjeringskvartalet.
- Å være på Oslos veier og gater med en utslippsfri kranbil som dette, er naturligvis moro og noe vi er stolte av. Erfaringsmessig starter miljøkrav fra markedet i Oslo og inspirerer andre byer. For hvert nye kjøretøyinnkjøp drøfter vi nøye miljøegenskaper i forhold til driftssted, hvor også rekkevidde er et tema. All ny drivstoffteknologi blir nøye vurdert, sier Granerud.