Slik så Tretten bru ut før kollapsen. Nå er del falt ned i elva og på E6.S

Bru har kollapset over E6

Personene i en lastebil og en personbil som var på brua, er berget og skal etter forholdene være i god behold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I dag tidlig falt Tretten bru, fylkesvei 254, i Gudbrandsdalen ned på E6. Nødetatene nå har en stor operasjon på stedet. De fikk melding om hendelsen klokken 7.34.

E6 er stengt i begge retninger som følge av ulykken, ifølge Vegtrafikksentralen.

Lastebilsjåføren var på jobb for S&O Grimstad AS, opplyser TV2.

- Sjåføren er reddet, og det er det viktigste. Vi vet ikke mer enn det, sier medeier og transportplanlegger Tone Røysom i S&O Grimstad til TV 2.

Hun forteller at sjåføren hadde kalklast på lastebilen, og var på vei ut til kunde. De hadde kontakt med sjåføren mens han satt på den kollapsede brua

Tretten bru er ca. 150 meter lang, og den går over Gudbransdalslågen og E6. Brua er ei limtrebru og er av samme konstruksjon som ei tilsvarende bru som kollapset i Sjoa i 2016.

Brukonstruksjonen består av et kontinuerlig fagverk i limtre over tre spenn. Fagverket har form som en flyvinge med buet overgurt og med spisse ender ved landkarene. Tverrbærerne i stål er montert mellom fagverkene med momentstiv forbindelse til vertikalstavene som også er i stål. Sidekrefter tas opp av dette systemet og av vindfagverket over kjørebanen. Brudekket er et tverrspent tredekke bestående av limtrelameller spent sammen med høyfaste stålstag og beskyttet av membran under slitelag av asfalt.

Brua er på vestsiden fundamentert på de gamle fundamentene som var i god forfatning, og forsterket med stålkjernepeler for lastøkningen som den nye brua medfører, mens det på østsiden er nye fundamenter. Det er brukt rusttregt stål (Cortén) på alt synlig stål som gir en rustrød farge som harmonerer med treverket.

Fra 1895 til 2012 var det ei fagverksbru i stål, med ett kjørefelt, over elva. I 2012 ble den revet og erstattet av den nye trebrua som falt ned i dag.

Powered by Labrador CMS