Flisa bru på fylkesvei 206 er siden i sommer stengt for all trafikk, bortsett fra gående, syklende og utrykningskjøretøy. Bilde fra september 2019.

Brua er «mer overbelastet enn Tretten bru»

- Brua blir ustabil i sterk vind. Kontrollberegningene viser at kapasiteten til flere av knutepunktene på brua er strukket langt ut over det den kan tåle, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune.

Det er vanskelig å få åpnet Flisa bru på fylkesvei 206 i Innlandet etter at den ble stengt i 2022 - etter at Tretten bru i Gudbrandsdalen kollapset og falt ned i Gudbrandsdalslågen i august.

- Under visse forhold er brua vesentlig mer overbelastet enn det Tretten bru var, sa fylkesordfører i Innlandet Even A. Hagen (Ap) som svar i fylkestingets spørretime til Lars Rem (Frp) som spurte om hva som skal skje med Flisa bru.

Jobber for fullt

- I høst og vinter har fagfolkene våre samarbeidet tett med Statens vegvesen, Vegdirektoratet, andre brueiere og fageksperter for å finne ut hva som kan gjøres med bruene som ble stengt etter kollapsen på Tretten. Vi vet ennå ikke hva Statens havarikommisjon finner ut om ulykkesårsaken på Tretten bru, sa Hagen.

Fylkeskommunens fagfolk på bru har brukt mye tid på prosjektene som Innlandet fylkeskommune måtte gå i gang med, etter at Tretten bru kollapset. Fylkeskommunen har også engasjert eksterne konsulenter med spesialkompetanse i dette arbeidet.

Skissen viser hvor knutepunktene som må forsterkes sitter.

Fylkesvebruene på Flisa og Evenstad er to av 14 fagverksbruer i tre som ble stengt etter ulykka på Tretten. Seks av de 14 bruene, deriblant Flisa, er fremdeles stengt. Evenstad bru ble åpnet for halv trafikk i oktober.

Flisa bru må forsterkes i flere knutepunkt, før den eventuelt kan åpnes for normal trafikk.

Ustabil i sterk vind

Statens vegvesen leverte en kontrollrapport om Flisa bru til fylkeskommunen i oktober i fjor. Der går det fram at brua har avvik som kan ha konsekvenser for bæreevnen. Rapporten peker på mangler ved måten brua har blitt prosjektert på.

Manglene gjelder tvil om Flisa bru er konstruert slik at vektbelastninger blir overført på riktig måte mellom de ulike bruelementene. Brua er spesielt utsatt ved sterk vind.

- Brua blir ustabil i sterk vind. Kontrollberegningene viser at kapasiteten til flere av knutepunktene på brua er strukket langt ut over det den kan tåle, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune.

Nybrottsarbeid

I fylkestingets møte 21. februar fortalte fylkesordføreren at det er vanskelig å forsterke knutepunktene på ei trebru.

- Dette har aldri blitt gjort før i et slikt omfang som det er snakk om her. Hvis vi kommer frem til en metode for å forsterke Flisa bru, vil det være nybrottsarbeid. Vi vet ennå ikke sikkert om det er mulig å gjennomføre et slikt prosjekt, og hvor lang tid det i så fall vil ta, sa Hagen.

Midlertidig løsning

Fylkeskommunen undersøker nå muligheten for å åpne Flisa bru for begrenset trafikk i en periode og er i dialog med Vegdirektoratet om dette.

- Vi vet ikke hvor lang tid direktoratet trenger for å vurdere og eventuelt godkjenne en slik midlertidig løsning, sier enhetsleder Nerstad.

Brua er inntil videre kun åpen for fotgjengere, syklister og kjøretøy under utrykning. Dette er til stor ulempe for dem som har brua som sin korteste forbindelse over Glomma.

Powered by Labrador CMS