NYESTE: Daglig leder Hans Olav Løen ved et nytt løp for periodisk kjørekontroll på Solbergmoen. Fasilitetene er glimrende, og på sidene av grava er det hydraulisk hevbare rullesett for å utføre bremseprøver.

Bulder Verksted i tungverkstedenes krybbe

SOLBERGELVA: Bulder Verksted satser tungt og har avdelinger over hele landet. Noen steder på kartet skal rett nok tettes med nye avdelinger de kommende årene, mens det andre steder har vært tungverksteder i «all tid». Solbergmoen utenfor Drammen er det virkelig historisk sus over.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

LÆRLINGEN: Ahmad Kadour sammen med Hans Olav Løen. Kadour er lærling og representerer fremtiden.

Solbergmoen er ett av 11 Bulder-verksteder i Norge (10 av dem er verksteder for tunge kjøretøy og maskiner). Etter at Bulder AS solgte maskinagenturene Kato og Terex til Anleggsenteret Hadeland, har selskapet økt satsing på ettermarkedstjenester for kjøretøy. Men Bulder tilbyr de fleste verkstedtjenester fremdeles, både til lette og tunge kjøretøy, bobiler og anleggsmaskiner.

One-stop-shop

- Filosofien vår er at kunden skal tilbys alle nødvendige tjenester på en lokasjon. V tilbyr periodisk kjøretøykontroll, fartsskriverkontroll, service og reparasjoner for hele kundens kjøretøypark. På maskinsiden tilbyr vi også sakkyndig kontroll. Bobil, varebiler og personbil er ikke noe problem, og vi kan også reparere hydraulikk og kan ta mindre sveiseoppdrag. Vi pleier å spøke litt med dette internt, og hevder kunden kan komme med alt fra motorsag til knuseverk hos oss, men det stemmer faktisk, sier daglig leder Hans Olav Løen i Bulder Verksted.

LENGST: Mekaniker Jan Hvila har vært tilknyttet verkstedet på Solbergmoen siden 1985!

Meca-samarbeid

Bulder Verksted samarbeider tett med den store skandinaviske Meca-kjeden. Målet er å gi kunden hjelp til nær sagt hva som helst, uavhengig av hva som parkeres på plassen, og Bulder bidrar tungt på det – ja – tunge segmentet.

- Dette fungerer veldig bra. Meca-modellen er et veldig proft konsept som gjør at vi kan konsentrere oss om den tekniske biten. Så går det administrative, markedsføring og logistikk sin gang i systemet, sier Løen.

POTETEN: Verksmester Espen Avdal kommer først og går sist, etter at jobben med siste bil er avsluttet. Han er mannen å spørre om man står fast.

Han smetter inn at kundene får 12 måneders veihjelp fra Falck inkludert, om man tar service på lastebilen hos «Meca Tungbil».

- Tilbudet omfatter også tilhengeren, forutsatt at bilen har hatt periodisk vedlikehold hos oss, sier Løen.

Selv om Bulder har hovedkontor i Rådal utenfor Bergen, har Løen kontor ved avdelingen i Solbergmoen. Der har han vært lenge!

- Jeg klippet plenen her i 1986, og har vært tilknyttet denne avdelingen siden, sier Løen.

SLANGER OG KOBLINGER: Alt fikses selv på et eget rom med eget utstyr.

Enormt servicemiljø

Kommentaren krever nye spørsmål, og Løen gir oss en kort historietime om Solbergmoen og verkstedkjeden. Selv tok Løen både fagbrev og teknisk fagskole samtidig som han hadde en fot inne i verkstedmiljøet på Solbergmoen. Han bygget seg opp videre og hadde en rekke ulike jobber i Statens vegvesen-systemet, og senere i Mesta etter den statlige omorganiseringen.

Løen forteller videre om historien på tomta her vi sitter og drikker kaffe med han. Statens vegvesen hadde nemlig et gigantisk serviceanlegg for verkstedtjenester og vedlikehold av utstyret sitt akkurat her. Også i samme bygning som vi sitter i, og dette var bare ett av svært mange bygg SVV hadde til verksted og vedlikehold.

- Statens vegvesen bygde 126 slike bygg som vi sitter i nå, fordelt over hele Norge, sier han og peker på kartet på veggen.

ARBEIDSPLATTFORMER: En liten spesialitet som Mesta startet med i 2006 og som er blitt med over i Bulder-systemet: Produksjon av arbeidsplattformer for bruk på hjullastere.

Bygde egne ting

For å illustrere omfanget av utstyr som kom inn til anlegget, trekker Løen frem at 150 ploger var inne til vedlikehold etter sesongen. Det ble også gjort mye egenproduksjon av utstyr ved anlegget, noe Løen selv var sterkt involvert i.

- I 1998 bygde vi Norges første veimerkingsbil for vannbasert maling her ved anlegget. Vi holdt på døgnet rundt i to måneder for å komme i mål, sier han.

I 2006 begynte de også å bygge EF-typeprøvde arbeidsplattformer til hjullastere i tunneldrift. Dette konseptet er blitt med over til Bulder Verksted, og selskapet har levert hundretalls plattformer. Da A&T var på besøk, sto to digre plattformer til produksjon inne i en stor hall.

Mangel på folk

Bulder Verksted har i dag 120 ansatte fordelt på egne avdelinger i Tana, Alta, Nordkjosbotn, Fauske (kun lett bil), Mosjøen, Hamar, Lindeberg, Sarpsborg, Solbergmoen, Skien og Rådal. Selskapet har også en servicebil i Kristiansand-området. Det er noen store gliper på kartet som skal tettes. Spesielt Trondheim og Narvik/Harstad-områdene står høyt på ønskelisten, men også Vestlandet og sørover i landet er det flere aktuelle steder å starte opp nye avdelinger.

FØRSTE: På veggen henger et bilde av den første veimerkingsbilen i Norge for vannbasert maling, bygget opp ved avdelingen på Solbergmoen.

- Det koster noen millioner å etablere et verksted, men det vanskeligste er å finne folk. Fagfolk er en neste utradert gruppe fordi myndighetene ikke har satset nok på det, og markedet er helt støvsugd, sier Løen.

Ønsker ny modell

Avdelingene i Sarpsborg og Mosjøen har delt eierskap mellom Bulder og lokale som jobber der, og dette er et konsept som Bulder ønsker også på de øvrige stedene. De var i gang, men prosessen stoppet litt opp på grunn av pandemien.

- Vi tror på at de lokale har eierskap til verkstedet, og nå vil vi starte prosessen med dette ved flere verksteder, sier daglig leder Løen.

En annen nyhet han røper, er at Bulder Verksted/Meca Tungbil blir samarbeidspartner for Hiab for bakløftere, krokløftere og lastebilkraner. Dette er et veldig godt tilskudd for selskapet som også har samarbeid med Ponsse (skogsmaskiner), samt med Felleskjøpet i Øst-Finnmark som gir godt med arbeid.

Powered by Labrador CMS