TOPP TRE: Vinterdekket Conti ScandinaviaExtreme HD3 for tungtransport på vei, kommer nå i de tre vanligste dimensjonene.

- Continental med komplett vinterserie

TRE DIMENSJONER: I år kommer Continental med to nye dimensjoner for vinterdekket Conti ScandinaviaExtreme HD3 som er utviklet for tunge kjøretøy. Nå regnes serien som komplett.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dekket ble lansert i august 2020, men da kun i dimensjonen 295/80R22.5. Den gang ble det varslet at også dimensjonene 315/70R2.5 og 315/80R22.5 skulle bli tilgjengelige, og de kommer nå.

- Nå er alle de tre store dimensjonene på plass. Jeg vil tro at 90% av alle lastebilene som kjører vanlig godstransport over 18 tonn på vei eller i tømmertransport, har en av disse tre dimensjonene, sier Erik Lillefoss som er produktsjef for lastebildekk hos Continental Dekk Norge AS.

Hullene er tettet

Han legger til at kompletteringen av denne serien vinterdekk for tunge kjøretøy, også betyr at Continental har fått de siste brikkene på plass for nettopp vinterdekk til tung transport i nordiske forhold.

VIKTIG: Produktsjef for lastebildekk hos Continental Dekk Norge AS, Erik Lillefoss. Her fra et dekkarrangement i 2018.

- Nå har vi en hel vinterrange med to typer drivhjul, to typer forhjul og egenutviklet hengerhjul for transport av gods på vinterveier. Vi har nå vinterdekk både for ekstremforhold og normale forhold. Valg av dekk skiller mye for hvor man kjører. Det er forskjell på transport mellom Oslo og Göteborg, og mellom Østlandet og Vestlandet med fjelloverganger. Vi har hatt noen mangler i serien vår for transport i enkelte deler av landet vinterstid, men nå er altså serien på plass, sier Lillefoss.

Grep, grep, grep

A&T har tidligere omtalt dette dekket, men for de som ikke husker detaljene gjengir vi kort hva Continental selv skriver om dekket og hvorfor det er utviklet.

Conti ScandinaviaExtreme HD3 er et nytt drivhjul som er utviklet for å ha maksimal trekkraft på snø og is, utmerket sving og retningsstabilitet, ekstremt grep og høy grad av fremkommelighet. Det nye drivhjulet er utviklet for spesielt krevende vinterforhold. Med en optimalisert gummiblanding og betydelig økt antall siper, maksimeres trekkraften på is- og snødekt veiunderlag.

Da dekket ble lansert, lanserte Conti også dekket Scandinavia HS3 ED som er et styredekk for grovere vei og røffere bruk som anleggskjøring eller tømmertransport. Dekket har siper i full bredde. Mønsteret er konstruert for den såkalte «Høst-Høst»-kjøringen, hvor første halvdel av slitegummien er utviklet for optimalt vintergrep. Videre skriver Conti at dekket har skrå blokker for bedre motstandsdyktighet mot steinskader, sikksakk mønsterspor for utmerket vintergrep og bedre gjørme og snøutkast. Conti Scandinavia HS3 ED finnes i dimensjonen 385/65R22.5 med 164K belastningskode som også passer med 10-tonns styreaksel, i tillegg til dimensjonen 385/55R22.5 i 160K variant.

Powered by Labrador CMS