ANLEGG: DAF slipper nå sine nye anleggsbiler. Nå blir det mulig å få biler med tandem og fireakslinger i forskjellige versjoner. Foto DAF.Douwe Beckmann
DAF slipper anleggsbilene
LANSERING: DAF utvider sine nylanserte lastebilserier med anleggsbiler. Det kommer også en ny serie med navnet Extra Robust.
Det er bilene i XD- og XF-seriene som nå kommer i
anleggsversjoner. Anleggsbilene vil få en C i etterkant av typebetegnelsen, og
blir hetende XDC og XFC.
De nye anleggsbilene skal tåle tøffere bruk og mer juling.
Støtfanger og radiatordekselet er laget i stål, og LED-lysene i støtfangeren
sitter integrert dypt inne i støtfangeren for å være best mulig beskyttet. Støtfangeren
er også laget i tre deler som gjør at du ikke trenger å bytte hele fangeren om
den skulle bli skadet.
Som standard har bilene i XDC- og XFC-seriene bakkeklaring
opp til 40 centimeter, og de skal takle rampevinkler på inntil 25 grader.
Annonse
Mellomting
For de som vil ha et førerhus som tåler litt mer, men ikke
trenger fulle offroadegenskaper, vil Extra Robust bli et alternativ. Dette er en
kombinasjon av et landeveischassis med den nye hytta som skal brukes på anleggsbilene.
Stålstøtfangeren på disse bilene vil ha betydelig høyere
bakkeklaring enn på en ren landeveisbil. Fordi dette ikke vil oppfylle kravene
som offroad-kjøretøy, må kundene som velger denne kombinasjonen belage seg på å
ha et underkjøringshinder i nedkant.
Flere kombinasjoner
I Norge er det mange DAF-kunder og interesserte som har
ventet på tandemløsninger og 4-akslinger. Det kommer både 6x4, 8x4 i tillegg
til 4x2. Det blir også mulig å få 8x4-biler med styrbar sisteaksling (tridem)
og med doble forakslinger.
En 8x2-versjon for eksisterende XF og XD med styrende andre
og sisteaksling, blir også lansert samtidig. Alle disse akselkombinasjonene blir
også tilgjengelig for landeveismodellene fra DAF.
Mange versjoner
DAFs tandemakslinger kommer i utgangspunktet i tre
versjoner. Den letteste er en 19-tonns kombinasjon med enkel reduksjon som har
bladfjærer og trommelbremser. Neste trinn opp er enten en 21- eller 26 tonns
tandem med enkelreduksjon. På disse modellene er det luftfjæring og
skivebremser.
For de som trenger tyngre skyts blir de to tandemversjonene for
mest belastning tilgjengelig med navreduksjon. Det er mulig å velge
bakakselutvekslinger mellom 3,46:1 til 7,21:1. Alle de nye tandemakslingene
blir også tilgjengelig på alle landeveismodellene til DAF.
Trekk foran
DAF får nå en hydraulisk drevet foraksling som de kaller
PXR. Denne akslingen har drift opp til en begrenset hastighet og blir nå
tilgjengelig på alle 4x2 trekkvognversjoner av XD, XDC, XF og XFC. Disse er spesielt
tiltenkt det europeiske markedet hvor majoriteten av tippbiler er 4x2-trekkere
med treakslet tippsemi.
For de nye anleggsbilene vil det også komme to
oppgraderinger på XraXon-girkassene. Det ene er en gyngefunksjon for å lettere
komme i gang på glatt eller sleipt føre. Det andre funksjonen er at det blir mulig
å slå av antispinnsystemet for å kunne spinne seg i gang.