ANLEGG: DAF slipper nå sine nye anleggsbiler. Nå blir det mulig å få biler med tandem og fireakslinger i forskjellige versjoner. Foto DAF.

DAF slipper anleggsbilene

LANSERING: DAF utvider sine nylanserte lastebilserier med anleggsbiler. Det kommer også en ny serie med navnet Extra Robust.

Publisert Sist oppdatert

Det er bilene i XD- og XF-seriene som nå kommer i anleggsversjoner. Anleggsbilene vil få en C i etterkant av typebetegnelsen, og blir hetende XDC og XFC.

De nye anleggsbilene skal tåle tøffere bruk og mer juling. Støtfanger og radiatordekselet er laget i stål, og LED-lysene i støtfangeren sitter integrert dypt inne i støtfangeren for å være best mulig beskyttet. Støtfangeren er også laget i tre deler som gjør at du ikke trenger å bytte hele fangeren om den skulle bli skadet.

Som standard har bilene i XDC- og XFC-seriene bakkeklaring opp til 40 centimeter, og de skal takle rampevinkler på inntil 25 grader.

Mellomting

For de som vil ha et førerhus som tåler litt mer, men ikke trenger fulle offroadegenskaper, vil Extra Robust bli et alternativ. Dette er en kombinasjon av et landeveischassis med den nye hytta som skal brukes på anleggsbilene.

MELLOMTING: For de som vil ha en mer robust front og landveisunderstell er Extra Robust et alternativ.

Stålstøtfangeren på disse bilene vil ha betydelig høyere bakkeklaring enn på en ren landeveisbil. Fordi dette ikke vil oppfylle kravene som offroad-kjøretøy, må kundene som velger denne kombinasjonen belage seg på å ha et underkjøringshinder i nedkant.

Flere kombinasjoner

I Norge er det mange DAF-kunder og interesserte som har ventet på tandemløsninger og 4-akslinger. Det kommer både 6x4, 8x4 i tillegg til 4x2. Det blir også mulig å få 8x4-biler med styrbar sisteaksling (tridem) og med doble forakslinger.

INTERIØR: Interiør i de nye anleggsbilene er det samme som i landveisbilene.

En 8x2-versjon for eksisterende XF og XD med styrende andre og sisteaksling, blir også lansert samtidig. Alle disse akselkombinasjonene blir også tilgjengelig for landeveismodellene fra DAF.

Mange versjoner

DAFs tandemakslinger kommer i utgangspunktet i tre versjoner. Den letteste er en 19-tonns kombinasjon med enkel reduksjon som har bladfjærer og trommelbremser. Neste trinn opp er enten en 21- eller 26 tonns tandem med enkelreduksjon. På disse modellene er det luftfjæring og skivebremser.

SPESIAL: Det blir mulig å få fireakslinger med tandem og pusheraksling i forkant.

For de som trenger tyngre skyts blir de to tandemversjonene for mest belastning tilgjengelig med navreduksjon. Det er mulig å velge bakakselutvekslinger mellom 3,46:1 til 7,21:1. Alle de nye tandemakslingene blir også tilgjengelig på alle landeveismodellene til DAF.

Trekk foran

TANDEM: DAF slipper nå tre forskjellige tandemakslinger hvor to av de kan leveres med navreduksjon i tillegg.

DAF får nå en hydraulisk drevet foraksling som de kaller PXR. Denne akslingen har drift opp til en begrenset hastighet og blir nå tilgjengelig på alle 4x2 trekkvognversjoner av XD, XDC, XF og XFC. Disse er spesielt tiltenkt det europeiske markedet hvor majoriteten av tippbiler er 4x2-trekkere med treakslet tippsemi.

For de nye anleggsbilene vil det også komme to oppgraderinger på XraXon-girkassene. Det ene er en gyngefunksjon for å lettere komme i gang på glatt eller sleipt føre. Det andre funksjonen er at det blir mulig å slå av antispinnsystemet for å kunne spinne seg i gang.

Powered by Labrador CMS