NYTT UTSEENDE: Det er to skjermer i alle nye Scania. En erstatter instrumentpanelet, mens den andre erstatter infotainmentsystemet.Espen Braata/Norsk Scania
De første Scania med nytt dashbord på plass i Norge
SLIK SER DET UT: Nå har de første Scania-lastebilene med det nye dashbordet kommet til Norge.
Alle nye Scania vil få nye, digitale dashbord med to
skjermer, og nå melder Norsk Scania i en pressemelding at de første bilene med
dette er på plass i landet.
Sesam 7 er betegnelsen på Scanias nye dashbord som også
omtales som Smart dash. Med dette dashbordet får sjåførene en ny hverdag, som
også skal gi bedre sikkerhet i møtet med myke trafikanter, skriver Norsk Scania.
- Nye lastebiler vil kreve enda mere datakraft i årene som
kommer. Samtidig kommer nye EU-krav til datasikkerhet og kommunikasjon, sier
produktsjef Øyvind Øverby i Norsk Scania.
Annonse
Det er EUs General Safety Regulation (GSR) og nye, strengere
krav til cybersikkerhet som ligger bak oppdateringen. Dette innføres med
virkning fra 7. juli i år, med en overgangsordning for biler som er bestilt før
de nye kravene trer i kraft.
Store flater
Største synlige forskjell for Scania-kundene blir to nye
skjermer. Dagens instrumentpanel med faste posisjoner og utforming erstattes av
én ny skjerm som fyller hele bredden der Scania-sjåførene er vant til å finne
speedometer og turteller.
Klikk deg gjennom bildeserien for å se flere detaljer.
Til høyre for førerplassen er det enda større forandringer.
Der erstattes dagens infotainmentsystem med en helt ny informasjons- og
funksjonsskjerm. De nye multifunksjonsskjermene vil komme i to størrelser -
10,1 og 12,9 tommer.
Med de nye multifunksjonsskjermene åpner det seg en helt ny
verden av muligheter, skriver Norsk Scania. Mange av funksjonsknappene som
tidligere har sittet på dashbordet, blir nå flyttet inn i de nye skjermene.
Scania har lagt mye arbeid i å lage de nye løsningene
brukervennlige. Derfor vil det også bli mulig å sette sammen de funksjonene man
bruker mest til en Favoritt-skjerm.
De mest brukte funksjonene som lydvolum, temperatur- og
klimajustering sammen med interiørlys vil fortsatt være tilgjengelig på en
fysisk knapperekke under informasjonsskjermen. Kjørekritiske funksjoner, som
sperre og lastoverføring, vil forbli på fysiske knapper slik kundene kjenner
dem.
Mer kapasitet
Ny dataplattform åpner muligheten for å fjerndiagnostisere
feil på bilen. Programvareoppdateringer kan også gjennomføres uten at
lastebilen må inn til verksted.
Kommunikasjonen mot Scanias skyservere vil gå på 5G-nettet,
mens internkommunikasjonen i bilen vil være en blanding av CAN-nettverk og
Ethernet.
Kartdata er en av funksjonene som automatisk vil bli
oppdatert i fremtiden. Både endringer av veier og fartsgrenser blir en del av
oppdateringene.
- En av de store fordelene med innføringen av Sesam 7 blir
feilretting og videreutvikling av nye funksjoner og tjenester. Det blir enklere
ved å oppgradere programvaren enn å måtte bytte fysiske komponenter, sier
Øverby.
Innføres gradvis
De første lastebilene med de nye digitale dashbordene kom
til Norge i midten av mai og er sendt direkte til påbyggere. Scanias nye
13-liters gassmotorer (se egen artikkel) er den første motorserien som
utelukkende vil leveres med nye Sesam 7. De batterielektriske lastebilene vil
få dashbordet fra og med november i år.
Gir mer sikkerhet
De nye GSR-kravene består av totalt 11 konkrete krav hvor de
to siste skal innføres i 2029. I sommer er det åtte nye krav som innføres
samtidig. Mange av funksjonene og kravene er allerede vanlig på nye
personbiler.
Noe av det viktigste er nye sensorer i front av lastebilene.
Sammen med sensorer på forskjermene skal det være enklere for sjåføren å
oppdage myke trafikanter. Det kommer også krav om ryggekamera.