Nordbyvegen planovergang ved Jessheim er det stedet i landet der det skjer flest hendelser og nestenulykker.Foto: Adrian Nielsen, Bane Nor
Denne overgangen er på Norges-toppen i nestenulykker
- Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, sier prosjektleder i Bane Nor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Hvert år skjer det over 600 hendelser og nestenulykker på norske planoverganger. Verst er det i Jessheim, Larvik, Tønsberg og Røros. Nå ber Bane Nor folk om hjelp, for å unngå alvorlige ulykker.
I dag topper Nordby (ved Jessheim), Larvik, Tønsberg og Røros den lite hyggelige tabellen over planoverganger med flest regelbrudd og feil fra trafikantene.
Annonse
(Se tabell nedenfor.)
Mange hundre tonn i høy fart
Da jernbanen ble bygget ut, var planovergangene løsningen som skulle sikre folk adgang og tilgjengelighet på tvers av sporene.
Siden den gang har man jobbet for å erstatte flest mulig av disse anleggene med såkalt planfri kryssing – der veien enten går over jernbanen i bru eller under skinnegangen. På 1950-tallet fantes det ca. 8600 planoverganger. I dag er tallet redusert til 3469 planoverganger.
1460 av disse er planoverganger uten veisikringsanlegg, altså såkalte usikrede planoverganger. Alle ligger ved private veier, og ved flere av de usikrede overgangene er det kun noen få passeringer i året. Her gjelder prinsippet om å stoppe, se og lytte.
- Kjører du bil, skal du stoppe bilen, skru av motoren og rulle ned vinduet for å lytte, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane Nor.
Toget kan holde langt over 100 kilometer i timen, det veier flerfoldige hundre tonn og kjører med metallhjul på metallskinner.
- Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, avslutter Buset.