Under en felles kontroll mellom politi og Statens vegvesen av alle kjøretøy på Krossmoen kontrollplass var de en varebil med både ekstralys i fronten og ett rødt skilt i frontruten som tiltrakk seg oppmerksomhet.
Det starter med lysene. Kjøretøy som har montert ekstra lys og bruker disse
langs veien vil automatisk tiltrekke seg vår oppmerksomhet. Dette gjør at vi
som regel ser nærmere på disse kjøretøyene. Dette fikk føreren av en varebil
merke, heter det i meldingen fra Statens vegvesen.
Føreren kom inn på kontrollplassen med markeringslys i ekstra fjernlys og
skilt med rødt lys montert i frontruten. Kjøretøyet ble da tatt til sides for
nærmere kontroll. Kontrollen avdekket tre dekk med mønsterdybde under lovlig
minimum på 3mm. I tillegg var underkjøringshinderet skadet og hadde dermed tekniske mangler. Det siste punktet var ett bord på
dashbord som blokkerte synsfeltet innenfor vindusviskersonen.
Annonse
Resultatet ble bruksforbud inntil bord og det røde lyset i frontruten var tatt bort. I tillegg fikk kjøretøyet en teknisk mangel med krav til etterkontroll for bruk av ikke
obligatoriske lys langs vei og 3x1000,-kr i gebyr for kjøring med dekk med
mønsterdybde under lovlig minimum.
Resten av listen fra nattens kontroll var også lang:
Fire lette kjøretøy og to tunge kjøretøy fikk teknisk mangel med krav til
etterkontroll.
Et tungt vogntog manglet 3 kjettinger som var tilpasset kjøretøyet. Her ble
fører ilagt 4500,-kr (3x1500,-) i gebyr for manglende kjettinger.
To tunge kjøretøy hadde ikke sikret lasten sin tilstrekkelig. Fører måtte
sikre lasten forskriftsmessig og forsvarlig før videre kjøring var tillatt.
En transportør som kjørte kabotasjeoppdrag hadde mangler i dokumentene sine
og måtte ordne opp i disse før videre kjøring var tillatt.
Et vogntog måtte reparere lysene på tilhengeren som ikke virket før han
kunne kjøre videre.
En fører måtte ta bort sikthindrende gjenstander før videre kjøring var
tillatt.
En fører av personbil med tilhenger hadde ikke førerrett for å kjøre denne
kombinasjonen. Kombinasjonen ble ilagt bruksforbud og fører ble anmeldt til
politiet for kjøring uten førerrett for aktuell klasse.
Tre fører ble kontrollert for kjøre- og hviletid på til sammen 84 førerdøgn.
Her ble det avdekket to små brudd som medførte skriftlig advarsel til fører.
Men de fleste som er innom på kontrollplassen har ting i orden og ble sendt
videre etter en visuell kontroll og kontroll av vekt på kjøretøyet.
Politiet var på plass med en patrulje fra utrykningspolitiet (UP) og gjennomførte kontroll av rusmidler.