IAA Transport 2022 i Hannover i Tyskland er klart for besøk i morgen.

Dette får du oppleve på IAA Transport

HANNOVER(AT.no): Over 1400 utstillere har funnet veien til Hannover for IAA Transport som åpner for publikum tirsdag 20. september.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er fire år siden sist IAA Nyttekjøretøy ble avholdt. Siden den gangen har messen byttet navn til IAA Transport for bedre å reflektere endringene som skjer innenfor transportindustrien. Messen holder åpent til og med søndag 25. september.

Konseptendringene gjelder ikke bare navnet, nå har man funnet plass til en rekke nye utstillere innen transportbransjen, enten det er transport av mennesker eller gods. Det er et eget opplevelses-tema hvor man kan booke en prøvekjøring, og en egen elektromobilitets-campus hvor man får en oversikt over det som hender og skjer innenfor elektrifiseringen av bransjene.

Det er satt av ett eget område for oppstarts-selskaper hvor de både kan komme sammen for å trekke synergier og tiltrekke seg oppmerksomhet.

Et eget område er dedikert «last mile»-leveranser. Her vil vi anta at sykler og egne lette distribusjonskjøretøy vil være dominerende, men også systemer for å løse de store utfordringene den nye handelsformen skaper med store mengder pakker som skal distribueres i sentrale byområder hvor det oftere og oftere settes begrensninger for hvilke typer kjøretøy som slippes inn.

Konferanse

En egen hall er satt av til foredrag og konferanser. Her er det egne temaer hver ukedag først ut er logistikk hvor man blant annet skal se på utfordringene som logistikk og nyttekjøretøyindustrien står overfor.

Her spiller både covid-19, Ukraina-krigen samt den grønne endringen sentrale roller. Deretter kommer handel og logistikk som skal ta for seg e-handelsbransjen. Leveranser ut til kundene og etter hvert autonom logistikk som alle skal være bærekraftige.

Så har vi infrastruktur som gjelder infrastruktur enten det er lokal ladeinfrastruktur eller internasjonale standarder som behøves for landskryssende transport. Den siste temadagen tar for seg kommunal samferdsel som i hovedsak gjelder persontransport.

Produktlanseringer

Vi skal selvsagt ikke glemme produktlanseringene som skjer på standene til selskapene. Nedenfor lister vi opp en rekke av de nyhetene vi vet kommer, listen vil også bli oppdatert etter hvert som vi oppdager nyheter som vises.

BOSCH viser en ny lett motor og inverter som veier kun 80 kg, for varebiler og mindre lastebiler. Motoren har en kontinuerlig ytelse på 100 kW og en topp på 129 kW med et moment på inntil 430 Nm.

BYD vil vise frem to batterielektriske lastebiler ETM6 og ETH8. Den kinesiske produsenten vil også vise frem ett nytt chassis med all-hjuldrift for å optimere sikkerhet, effektivitet og ytelse.

DAF lanserer nye XD. Vi har sett bilen, les egen presentasjon her. Det kommer også andre nyheter, i XF-serien, fra DAF.

CUMMINS vil vise frem en mellomstor lastebil med en hydrogen forbrenningsmotor.

DAIKIN viser frem en helelektrisk kjøleenhet.

Hos FORD vil hele Transit Custom -rangen vises frem med de ulike motoralternativene som blir tilgjengelige i tillegg til eTransit Custom som nylig ble presentert. I tillegg finner vi den nye Ford Ranger på standen.

FPT Fiat Power Train vil vise frem en helt ny multidrivstoff motor for tunge lastebiler. Motoren er en konseptmotor i Curson-familien. De viser også frem nye e-aksler for mellomstore og tunge lastebiler.

IVECO/NIKOLA presenterer nye Iveco eDaily og Nikola Tre (FCEV).

MAXUS vil vise den elektriske pickupen eT90 som er på vei til det norske markedet. De vil også vise frem en 7,5-tonns lastebil, i tillegg til varebilene vi kjenner ifra det norske markedet.

MERCEDES-BENZ vil vise frem den fremtidige langtransport versjonen av eActros. Elektriske Atego samt trekkvognen av eActros 300/400 vil også bli vist frem. Det samme gjelder Actros L Edition 3 og tredje generasjon OM471.

QUANTRON vil vise frem sin 44-tonns hydrogen drevne lastebil. I tillegg vil de vise en BEV-lastebil med 392 kWt batteripakke. Quantron satser på å levere lastebiler under prinsippet transport som en løsning, det betyr at de vil selge biler etter prinsippet kjørt distanse. Om det også vil innbefatte drivstoff er ikke klart.

RENAULT-varebiler vil vise frem ytterligere nyheter i forbindelse med elektrifiseringsprosessen.

Hos SCANIA er det lanseringer av kraftigere gass-motorer. Det er også meldt om nyheter innenfor elektrifisering fra Scania.

TEVVA vil vise frem en 19-tonns hydrogen-elektrisk lastebil som skal settes i produksjon i første kvartal 2024. Denne skal komme med både høyre- og venstreratt fra starten av produksjonen. Nyttelasten oppgis til inntil 12.300 kg og rekkevidden inntil 500 km. Ladetiden skal være fra 10-90% på 5 timer.

Teeva er en britisk produsent som i disse dager starter leveransen av de første 7,5/8-tonns elektriske bilene. Det er også planlagt en hydrogen-elektrisk versjon av denne som skal starte leveransene i første kvartal 2023. I andre halvår 2023 skal etter planen en 12-tonner hydrogen-elektrisk versjon lanseres.

THERMOKING vil vise frem nyheter for elektrifisering av kjøleenheten hvor det hentes strøm fra en e-aksel.

Hos VOLKSWAGEN er det ventet at ID. Buzz får en fremtredende rolle. I tillegg vil vi få se nye Amarok som ankommer ved årsskiftet.

VOLVO vil vise sine elektriske løsninger, som en produsent med ett av bransjens bredeste sortiment av elektriske transportløsninger. De gjentar standen fra Solutrans, hvor det ikke var en eneste bil med tradisjonell dieselmotor.

Powered by Labrador CMS