Illustrasjonsbilde.

Drivstoffbransjen skal bli klimanøytral!

- At drivstoffbransjen skal bli ikke-fossil blir krevende, men det er fullt mulig, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi.

Drivstoffbransjen forsyner landet med drivstoff og energi, og er en viktig premissleverandør når det kommer til å få ned utslippene fra transportsektoren i årene som kommer. Drivkraft Norge har derfor det siste året jobbet med å samle medlemmene om et veikart for en klimanøytral drivstoffbransje innen 2050.

- Norges klimamål er å redusere nasjonale utslipp med minimum 50 til 55 prosent innen 2030 sammenlignet med Norges utslipp i 1990. I dette regnestykket skal transportsektoren isolert sett bidra med 45 prosent av utslippskuttene sammenlignet med sektorens utslipp i 2005. I de kommende tiår skal transportsektoren gjennom en stor omstilling. Oppgaven er stor – men ikke uoverkommelig, sier Bremer Nebben.

Teknologinøytralitet er avgjørende

Drivstoffbransjen tar blant annet til orde for å erstatte dagens omsetningskrav på biodrivstoff med en generell reduksjonsplikt av klimagasser for norske omsettere av drivstoff.

Administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.

- Vi mener at en teknologinøytral tilnærmingvil være en mer treffsikker metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken. Målet må være å få størst mulig reduksjon av CO₂ og da må alle teknologier få telle med, slik som hydrogen, elektrisitet, bio-LPG og biogass sammen med biodrivstoff, sier Drivkraft Norge-lederen.

Utredning av reduksjonsplikt

Under et frokostmøte i regi av bransjeforeningen forrige uke, var det interesse for reduksjonsplikt blant politikerne i panelet, selv om det var noe uenighet rundt systemet.

De tre stortingsrepresentantene Heidi Nordby Lunde fra Høyre, Frode Jacobsen fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet og Terje Halleland fra Fremskrittspartiet var likevel enige i at det er nødvendig med en offentlig utredning av reduksjonsplikt.

- Vi må utnytte teknologien som er der, og regjeringen må igangsette en utredning av reduksjonsplikt, sa Halleland under samtalen.

Powered by Labrador CMS