TRE AV FIRE: Tre av kandidatene til tittelen International Pickup of the Year 2022 var tilstede i Kroatia. Isuzu D-Max, Toyota Hilux og Jeep Gladiator. SsangYong Rexton Sports ønsket ikke å delta i sammenligningstest.Foto: Torbjørn Eriksen
Duellen på Balkan: Vinneren blir årets pickup
STARIGRAD, KROATIA: En av disse tøffingene blir kåret til årets pickup. Men først må de tre finalistene gjennom noen røffe prøvelser i den kroatiske fjellheimen. Les hvordan det gikk da den internasjonale pickup-juryen, A&T inkludert, testet bilene på Balkan.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Årets deltagere i kampen om det gjeve trofeet er Isuzu D-Max, Jeep Gladiator, Toyota Hilux og SsangYong Rexton Sports.
For å kunne delta i kampen om International Pick up Award må merket ha lansert en ny modell siden sist gang det biårlige trofeet ble delt ut. På plass i den lille kroatiske byen Starigrad var imidlertid kun tre av kandidatene. SsangYong ønsket ikke å delta i sammenligningstesten.
Grunnet logistikkproblemer med forsinkelser av leveranser på flere av bilene, måtte drivstofftesten denne gangen utgå, men vi har fått testresultatene fra vårt italienske jurymedlem som utfører en svært så grundig test på et eget testanlegg tilhørende forlaget. Juryens vurderinger blir derfor denne gangen basert på disse testresultatene samt det enkelte jury-medlems kjøreoppfattelse.
Annonse
Noe forskjellige
3. generasjon av Isuzu D-Max må kunne sies å være en helt ny bil, selv om det finnes enkelte deler som er med over fra forrige generasjon. Alle vesentlige komponenter under skallet er nemlig også modifisert eller redesignet, og som vi ser er alle synlige deler av bilen helt nye. Den nye generasjonen av Isuzu D-Max begynte å ankomme landet mot tampen av fjoråret, men har i år virkelig fått opp dampen i registreringene. Hittil i år er det registrert drøyt 800 D-Max på grønne skilter her i landet og merket er med det på en tredjeplass i registreringsstatistikken.
I begynnelsen av året begynte også nye Toyota Hilux å ankomme landet. Dette er en helt ny bil fra topp til tå. Toyota har med denne bilen gått motsatt vei av de andre 1-tonns pickupene i markedet og lansert en 2,8-liters motor, som nå har det største slagvolumet blant de tradisjonelle pickupene i markedet. Hittil i år er det registrert nesten 1100 biler og Toyota ligger med det hakk i hel på fjorårsvinneren Ford som har registrert rett i overkant av 1100 biler.
International Pick Up Award
• Kårer beste pickup i Europa. Årets vinner blir avslørt onsdag 17. november.
• Juryen består av 17 maskin- og motormagasiner fra hele Europa. Anlegg&Transport er Norges representant.
• Årets kandidater var Isuzu D-Max, Jeep Gladiator, Toyota Hilux og SsangYong Rexton Sports. Sistnevnte trakk seg fra konkurransen.
• Juryen har prøverkjørt og testet alle bilene både lokalt og internasjonalt. • I finalen i Kroatia kjørte hele juryen både landevei og off road.
• Tidligere vinnere: Amarok (2011 og 2018), Ford Ranger (2013 og 2020) og Nissan Navara (2016).
Den siste av bilene i denne testen er en litt annerledes pickup, Jeep Gladiator har også gjort sin inntreden i det norske markedet nå i år. I USA ble bilen lansert som 2020-modell høsten 2019, og er en livsstilsbil, mer enn en bil beregnet på arbeid. Når det er sagt er bilen fullt ut kapabel til å utføre et godt stykke arbeid. Det er hittil i år registrert 21 eksemplarer av bilen som også har en startpris som er nesten det dobbelte av konkurrentene, men da får du også en meget godt utstyrt bil.
Kjøreopplevelsene
Den første dagen kjøres bilene på landeveier. Veiene vi har til rådighet, bukter seg langs kysten av Adriaterhavet, gjennom små pittoreske landsbyer. Dag nummer to beveget vi oss opp i fjellområdene som skiller kysten og innlandet. Her kjører vi blant annet på den gamle hovedveien som bukter seg oppover fjellsiden og var i bruk inntil 60-tallet. I tillegg spilte den en vesentlig rolle under borgerkrigen i som oppsto i kjølvannet av at Kroatia deklarerte uavhengighet fra gamle Jugoslavia på begynnelsen av 1990-tallet. På toppen av veien var det nemlig en vidstrakt utsikt som gjorde at den parten som kontrollerte toppen også hadde best oversikt over området.
All kjøring foregikk med biler uten last, men på strekningene med grusveier var det tre eller flere personer i bilene på et hvert tidspunkt. Under landeveiskjøringen hadde undertegnede følge av en kollega i bilen og en ungdom i baksetet det meste av tiden.
Isuzu D-Max
Isuzu D-Max har en meget god styring som er godt balansert enten du kjører på asfalt eller ulike grusunderlag. I likhet med styringen er også fjæringsoppsettet på bilen godt egnet på alle de ulike grunnlagene vi kjørte bilen i. Støynivået i bilen fant vi også meget behagelig og selv på ulike dårlige veier opplevde vi lite støy fra drivlinjen til bilen. Totalt sett er dette kanskje det best balanserte kjøretøyet ved at bilen fungerer godt under alle forhold, selv uten last. Vi har riktignok ikke testet egenskapene med last, men erfaringen er at de fleste pickuper får en enda bedre fjæringskomfort med litt last på bakakselen.
Når det gjelder interiør og infotainment system henger bilen noe etter konkurrentene, men dette er nærmest smak og behag. Vårt eneste ankepunkt er motoren, selv om den viser det laveste forbruket i testen til våre italienske venner så er den 1,9-liters motoren med 164 hk og 360 Nm den minste av motorene i testen og er nok litt snaut dersom du skal trekke maksimal henger som er 3500 kilo over tid. I noen grushauger fikk vi testet Down Hill teknologien til bilen, som kanskje er de beste av den vi finner i testbilene, men vi kunne tenke oss å kunne kontrollere hastigheten med rattknapper fremfor å måtte gasse/bremse for å regulere farten.
Toyota Hilux
Toyota Hilux, bilen som ikke engang TopGear gjengen klarte å bryte ned. Drivlinjen med kombinasjonen av motoren og en ypperlig fungerende girkasse var nydelig enten vi kjørte på landeveien eller på veiene i fjellet. Førerkomforten er også på topp og bilen har enkel og grei instrumentering som er lettfattelig å sette seg inn i. Motoren vi kjørte i testen var den nye 2,8-liters utgaven med 204 hk og 500 Nm dreiemoment. Det å skulle trekke en 3,5-tonns henger med denne bilen er nok en fryd. Den nye styringsfunksjonaliteten med variabel flyt fungerer godt under de forholdene vi kjørte bilen i og bilen er lett på styringen.
Da vi kjørte bilene uten last føler vi at denne kanskje fikk litt ufortjent negativ tilbakemelding, bilen har nemlig en tendens til å kjennes litt stiv og røff ut i fjæringen under kjøringen på landeveien. Da vi allerede har kjørt bilen her hjemme med last vet vi at fjæringskarakteristikken endres ganske betraktelig med en gang vi får litt last på planet. Under vår test av hill decent-funksjonen fant vi at denne kunne slå inn litt hardere enn i den andre «yrkesbilen». Her er det i praksis bare å trykke på knappen, slippe bilen utfor og la teknologien overta.
Jeep Gladiator
Jeep Gladiator, med over 75 års offroad-erfaring og et amerikanske marked som har enda større fokus på fritidssegmentet enn det vi har her i Norge har resultert i en bil som i hvert fall undertegnede ikke hadde hatt noe imot å ha stående på gårdsplassen. Men fra et nyttekjøretøyperspektiv er det noe begrensede egenskaper. Planet er lite, nyttelasten er lav og tillatt hengervekt er lav sammenlignet med de andre bilene i testen. Når det er sagt er bilen som en drøm å kjøre. Masse kraft i motoren, myk og behagelig fjæring. Styringen er ikke den beste vi har vært borti, men bilen er lett på rattet.
Som et fritidskjøretøy fungerer bilen godt, men for de mer krevende offroad-oppgavene gir den relativt lange akselavstanden utslag. Med en rampevinkel på kun 18,5 grader begrenses fremkommeligheten. Angrepsvinkelen derimot er blant de beste da forhjulene er rett bak støtfangeren og sørger for hele 41 graders angrepsvinkel. Infotainment pakken funger meget godt, men vi testet ikke funksjonalitet som å koble opp telefonen. Når det gjelder sidespeilene er disse nærmest ubrukelige til å få oversikt rundt kjøretøyet. Det er godt at bilen er utstyrt med ryggekamera når vi skal inn på trange europeiske parkeringsplasser. Det er også funksjonalitet som virker malplassert som vindusheiser i midtkonsollen, men dette skyldes at tak og dører forholdsvis enkelt kan fjernes for en enda mer luftig kjøreopplevelse.