NY PLATTFORM: Når neste generasjon e-Sprinter lanseres i 2023, blir det med en ny tredelt modulær plattform som base.

e-Mercedes klare for påbygg

PÅBYGGERDAG: I takt med at stadig flere varebiler blir tilgjengelige med elektriske drivlinjer, melder også behovet for spesialpåbygg seg. Dette var nylig tema i en «påbyggerdag» hos Mercedes-Benz Vans.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

HJEMLEVERING: Innblikk i hva som er mulig med kommende e-Sprinter. En modulær oppbygging gjør det enklere å tilpasse bilen til ulike formål.

Alle Mercedes-Benz e-varebiler vil kunne benyttes som basekjøretøy for ulike påbyggsløsninger. Her har Mercedes utviklet en egen håndbok som veileder for påbyggere. Det er også mulig for påbyggere å kontakte produsenten direkte for å få veiledning for hva som er mulig å gjøre på det aktuelle kjøretøyet. I løpet av 2022 vil alle varebilmodellene til Mercedes ha elektrisk drivlinje tilgjengelig.

Selv om vi går mot mer elektrifisering av varebil-parken, vil ikke kundenes behov for spesialisering bli mindre. Snarere tvert imot vil vi muligens se en større grad av spesialiserte kjøretøy i fremtiden.

Klasseledende rekkevidde

Det nærmer seg nå et par år siden de første e-Vito ankom Norge, uten at salget har tatt helt av. Det skyldes nok en kombinasjon av pris og rekkevidde. Det finnes derimot versjoner bygget på samme lest, med EQV og ikke minst e-Vito Tourer, som har større batteripakker og dermed bedre rekkevidde. Sistnevnte er interessant også som en ren varebil, og nå er den rett rundt hjørnet.

SMARTE DØRER: Med foldedører er det raskere og enklere å gå inn og ut av bilen. Ifølge Mercedes er det ikke uvanlig at en budbilsjåfør benytter sidedøren 250 ganger i løpet av en dag, og da er det mye å spare på enklere åpning og innsteg.

e-Vito «Long Range»-versjonen får rekkevidde på 366 km under kombinert kjøring (WLTP). Effektiv batterikapasitet er på 100 kWt, og med ladeeffekt på hele 110 kW kan bilen hurtiglades fra 10-80% på kun 45 minutter. Bilen kommer i lang og ekstra lang utgave med henholdsvis 6 og 6,6 m3 varerom. Med 3,5 tonns totalvekt (300 kg mer enn med forbrenningsmotor) kan bilen laste inntil 700 kg.

Et tema i vinden om dagen er temperasturkontrollerte varebiler. Vi husker vel alle den første kjølebilen som ankom Norge med vaksiner i romjulen. Med strengere utslippskrav i bykjerner, må også denne type biler over på alternative drivlinjer. Men kjøling krever også energi, og ikke minst plass. Ofte er kjøleaggregatene plassert på taket, noe som igjen kan føre til utfordringer i enkelte parkeringshus. Sammen med Kerstner (Lamberet) viste Mercedes en løsning med kjøleaggregat montert under vareromgulvet.

SKJULT: Kjøleaggregatet fra Kerstner (Lamberet) sitter skjult under gulvet slik at det ikke går utover bilens totalhøyde.

Ny e-Sprinter

Neste generasjon e-Sprinter vil bli lansert i 2023. Den får en helt ny elektrisk plattform som består av tre deler. En frontdel hvor alle høyspent komponentene plasseres, en midtdel hvor batteripakkene vil være og en bakdel med en e-aksel for fremdrift.

To ulike påbygg basert på denne arkitekturen ble vist. Den ene for hjemleveranser av matvarer, hvor ulike batterikonfigurasjoner kan skreddersys for behov og eierkost. Det andre konseptet er en pakkeleveringsbil, hvor den tradisjonelle sidedøren er byttet ut med en todelt «slagdør» som både er lettere og raskere å åpne. Begge konseptene viser hvordan den nye modulære plattformen skal gjøre det enklere å tenke nytt når det gjelder utforminger av spesialløsninger.

Powered by Labrador CMS