eActros 600 betyr at bilen har fått en batteripakke som er
på 600 kWt. Den nye bilen har fått en helt ny arkitektur, som er klargjort for
fremtidens lading. Den har derfor ett 800 Volts elektrisk system som vil kunne
Megawatt lade. Denne har også kraftigere motorer enn i de mindre 300 og 400
bilene.
– eActros 600 bringer transformasjonen av godstransport på
vei videre mot CO₂-nøytralitet på en måte som ingen annen lastebil med
Mercedes-stjerne har gjort tidligere. Bilen har innovativ drivlinjeteknologi
som tilbyr våre kunder høy energieffektivitet og dermed lønnsomhet. Dette gjør
overgangen til e-mobilitet mer attraktivt for flåteoperatører, sa Karin
Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks under avdukingen.
Hurtiglading
Annonse
Dagens ladeteknologi er basert på CCS-standarden og tillater
en ladehastighet på inntil 400 kW. eActros 600 er med 800 V arkitekturen i
bilen forberedt for megawatt-lading (MCS).
Fra salgsstart kan kundene bestille
forhåndsinstallasjon for dette, slik at det kan ettermonteres når MCS-teknologien
blir tilgjengelig, det presiseres at det er viktig at bilene bestilles med
mulighet for dette for å kunne ettermontere i fremtiden. Batteriene kan lades
fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter med en effekt på rundt en megawatt.
Lastebilprodusentene er blitt enige om en standardisering av
hvor Megawatt laderen skal sitte på bilene. På eActros 600 sitter derfor både
CCS-laderen og den fremtidige MCS laderen på venstre side av bilen ett stykke
bak hytta. Det er også mulig å spesifisere bilen med en ekstra CCS-lader på
høyre side, men da kan det ikke monteres ePTO på bilen.
500 km
Med batteripakken på 600 kWt, vil man i de fleste tilfeller
oppnå en rekkevidde på 500 kilometer, og ved hjelp av mellomlading i
lovpålagte pauser vil en daglig distanse på hele 1000 kilometer være oppnåelig.
Ifølge Mercedes har rundt 60% av deres kunder en daglig kjørelengde som er
mindre enn 500 kilometer, disse vil da ikke ha behov for å lade gjennom dagen.
eActros 600 har tre batteripakker som hver er på drøyt 200
kWt. De ligger på tvers under rammen på bilen, mellom akslene. Hver
batteripakke veier 1,5 tonn. Bilen er konstruert for en totalvekt på inntil 44
tonn, og med en standard semitrailer har eActros 600 en nyttelast på rundt 22
tonn i EU. I noen tilfeller kan nasjonal lovgivning tillate en høyere
nyttelast.
Salgsstart
Salget starter i år, og serieproduksjon er planlagt startet
i slutten av 2024. I tillegg til trekkvognen, vil Mercedes-Benz Trucks også
produsere chassis-versjoner av eActros 600 fra byggestart. Trekkvognen vil på
grunn av plassmangel kun bli levert i 4x2-kombinasjoner, men chassis-versjonene
vil også komme med 3-akslede biler.
Beregninger som Mercedes har gjort viser at en eActros 600
kan være mer lønnsom enn en dieselbil under langtransport i løpet av en femårsperiode.
Dette til tross for at innkjøpsprisen er ca. 2,5 ganger høyere enn for en
tilsvarende dieselbil. Det som vil påvirke og være avgjørende for lønnsomheten
er strøm vs. dieselpriser og bompengesystemer. Eventuelle støtteordninger som
Enova-støtten vil selvsagt også påvirke skjæringspunktet for lønnsomhet med el
vs. diesel.
Når man ser på utslipp, er det
mulig å redusere CO₂-utslippet med over 80 prosent gjennom bilens
levetid, men dersom man tar dagens europeiske energimiks vil reduksjonen være
rundt 40%. Dette gjelder for hele bilens livssyklus ved en levetid på 10 år, og
inkluderer også råstoff-utvinning, forteller Mercedes.
Dette tilsvarer en
reduksjon i CO₂-utslipp på på rundt 370 eller 775 tonn CO₂. Som et resultat, kan
eActros 600 kompensere for det høyere CO₂-avtrykket fra produksjonen av
batteriene i løpet av det andre, eller første driftsåret i langdistansetransport
avhengig av opprinnelsen til strømmen.
Nytt design
Selv om eActros 600 bygger på den tidligere Actros-hytta, har
den fått ett helt nytt design med en front som bygger 80 mm lenger ut. Dette er
med på å gi bilen en mer aerodynamisk form som er med på å redusere
energiforbruket og cW-verdien er redusert med 9 prosent sammenlignet med siste
generasjon av Actros.
Frontpartiet har et stort og lukket panser som skal
gjøre at luften flyter enklere rundt bilen. Videre har den en ny støtfanger og
ett nytt panel i underkant for å lede luften bort. Innsteget i hytta er også
endret og har fire trinn som har ett design som funger som vindavvisere.
Det er også vindavvisere på A-stolpene, en ekstra
spoiler på taket og et forseglet motorrom som er en del av de aerodynamiske
forbedringene til førerhuset. Utover dette, er førerhuset utstyrt med
trinnplater i aluminium, nye matrix LED-hovedlys og LED-signaturlys.
LFP-batteriteknologi
eActros 600 har tre batteripakker, hver på 207 kWh, totalt
621 kWh. Batteriene er basert på litiumjernfosfatcelleteknologi (LFP) som skal
gi lang levetid. eActros 600 er designet for tilfredsstille de samme kravene
til holdbarhet som en sammenlignbar konvensjonell, Actros.
Det betyr inntil 1,2
millioner kilometer i løpet av ti års levetid. Batteriene skal da fortsatt ha
over 80 prosent kapasitet. Med denne teknologien kan omtrent 95 prosent av den
installerte kapasiteten i batteriene utnyttes. Dette gir lengre rekkevidde med
samme batterimengde.
Predictive Powertrain Control (PPC)
Mercedes-Benz Trucks har utviklet en ny 800-volts elektrisk
aksel med to elektriske motorer og en firetrinns girkasse spesielt for bruk i
langtransport. De elektriske motorene har en kontinuerlig effekt på 400 kW samt
en toppeffekt på 600 kW. Full motoreffekt er tilgjengelig mesteparten av tiden
nesten uten avbrudd i dreiemomentet, sier de.
I tillegg, med en forutseende kjørestil, kan energi
gjenvinnes effektivt og mates tilbake til batteriene. Det er fem
regeneringsnivåer som velges på samme måte som man benytter en retarder. Det er også mulig å velge en-pedalkjøring ved
å aktivere dette i skjermen til den digitale cockpiten
eActros 600 er utstyrt med en PPC cruise- og
drivlinjekontroll, som er tilpasset den elektriske drivlinjen. Systemet tar
hensyn til topografi, svinger og trafikkskilt for å effektivisere kjøringen.
Ruteinformasjon fra navigasjonssystemet er nå inkludert i systemet, noe som
unngår unødvendig bremsing, akselerasjon og giring for å utnytte
batterienergien så effektivt som mulig.
Via Multimedia Cockpit Interactive 2 som er installert som
standard i eActros 600, blir føreren kontinuerlig informert om ladenivået til
batteriene, gjenværende rekkevidde samt nåværende og gjennomsnittlig
energiforbruk. Denne informasjonen kan også benyttes av flåtestyringssystemet.