NYHET: eActros 600 betyr at bilen har fått en batteripakke som er på 600 kWt

eActros 600 lansert

HAMBURG: Med en rekkevidde på over 500 kilometer, lanserte Mercedes-Benz den nye langtransport bilen i dag.

Publisert

eActros 600 betyr at bilen har fått en batteripakke som er på 600 kWt. Den nye bilen har fått en helt ny arkitektur, som er klargjort for fremtidens lading. Den har derfor ett 800 Volts elektrisk system som vil kunne Megawatt lade. Denne har også kraftigere motorer enn i de mindre 300 og 400 bilene.

– eActros 600 bringer transformasjonen av godstransport på vei videre mot CO₂-nøytralitet på en måte som ingen annen lastebil med Mercedes-stjerne har gjort tidligere. Bilen har innovativ drivlinjeteknologi som tilbyr våre kunder høy energieffektivitet og dermed lønnsomhet. Dette gjør overgangen til e-mobilitet mer attraktivt for flåteoperatører, sa Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks under avdukingen.

Hurtiglading

Dagens ladeteknologi er basert på CCS-standarden og tillater en ladehastighet på inntil 400 kW. eActros 600 er med 800 V arkitekturen i bilen forberedt for megawatt-lading (MCS). 

INTERIØR: Slik ser det ut inne i førerhuset på den nye bilen.

Fra salgsstart kan kundene bestille forhåndsinstallasjon for dette, slik at det kan ettermonteres når MCS-teknologien blir tilgjengelig, det presiseres at det er viktig at bilene bestilles med mulighet for dette for å kunne ettermontere i fremtiden. Batteriene kan lades fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter med en effekt på rundt en megawatt.

Lastebilprodusentene er blitt enige om en standardisering av hvor Megawatt laderen skal sitte på bilene. På eActros 600 sitter derfor både CCS-laderen og den fremtidige MCS laderen på venstre side av bilen ett stykke bak hytta. Det er også mulig å spesifisere bilen med en ekstra CCS-lader på høyre side, men da kan det ikke monteres ePTO på bilen.

500 km

Med batteripakken på 600 kWt, vil man i de fleste tilfeller oppnå en rekkevidde på 500 kilometer, og ved hjelp av mellomlading i lovpålagte pauser vil en daglig distanse på hele 1000 kilometer være oppnåelig. Ifølge Mercedes har rundt 60% av deres kunder en daglig kjørelengde som er mindre enn 500 kilometer, disse vil da ikke ha behov for å lade gjennom dagen.

eActros 600 har tre batteripakker som hver er på drøyt 200 kWt. De ligger på tvers under rammen på bilen, mellom akslene. Hver batteripakke veier 1,5 tonn. Bilen er konstruert for en totalvekt på inntil 44 tonn, og med en standard semitrailer har eActros 600 en nyttelast på rundt 22 tonn i EU. I noen tilfeller kan nasjonal lovgivning tillate en høyere nyttelast.

Salgsstart

Salget starter i år, og serieproduksjon er planlagt startet i slutten av 2024. I tillegg til trekkvognen, vil Mercedes-Benz Trucks også produsere chassis-versjoner av eActros 600 fra byggestart. Trekkvognen vil på grunn av plassmangel kun bli levert i 4x2-kombinasjoner, men chassis-versjonene vil også komme med 3-akslede biler.

Beregninger som Mercedes har gjort viser at en eActros 600 kan være mer lønnsom enn en dieselbil under langtransport i løpet av en femårsperiode. Dette til tross for at innkjøpsprisen er ca. 2,5 ganger høyere enn for en tilsvarende dieselbil. Det som vil påvirke og være avgjørende for lønnsomheten er strøm vs. dieselpriser og bompengesystemer. Eventuelle støtteordninger som Enova-støtten vil selvsagt også påvirke skjæringspunktet for lønnsomhet med el vs. diesel.

Når man ser på utslipp, er det mulig å redusere CO₂-utslippet med over 80 prosent gjennom bilens levetid, men dersom man tar dagens europeiske energimiks vil reduksjonen være rundt 40%. Dette gjelder for hele bilens livssyklus ved en levetid på 10 år, og inkluderer også råstoff-utvinning, forteller Mercedes.

Dette tilsvarer en reduksjon i CO₂-utslipp på på rundt 370 eller 775 tonn CO₂. Som et resultat, kan eActros 600 kompensere for det høyere CO₂-avtrykket fra produksjonen av batteriene i løpet av det andre, eller første driftsåret i langdistansetransport avhengig av opprinnelsen til strømmen.

Nytt design

Selv om eActros 600 bygger på den tidligere Actros-hytta, har den fått ett helt nytt design med en front som bygger 80 mm lenger ut. Dette er med på å gi bilen en mer aerodynamisk form som er med på å redusere energiforbruket og cW-verdien er redusert med 9 prosent sammenlignet med siste generasjon av Actros. 

Frontpartiet har et stort og lukket panser som skal gjøre at luften flyter enklere rundt bilen. Videre har den en ny støtfanger og ett nytt panel i underkant for å lede luften bort. Innsteget i hytta er også endret og har fire trinn som har ett design som funger som vindavvisere.

Det er også vindavvisere på A-stolpene, en ekstra spoiler på taket og et forseglet motorrom som er en del av de aerodynamiske forbedringene til førerhuset. Utover dette, er førerhuset utstyrt med trinnplater i aluminium, nye matrix LED-hovedlys og LED-signaturlys.

LFP-batteriteknologi

eActros 600 har tre batteripakker, hver på 207 kWh, totalt 621 kWh. Batteriene er basert på litiumjernfosfatcelleteknologi (LFP) som skal gi lang levetid. eActros 600 er designet for tilfredsstille de samme kravene til holdbarhet som en sammenlignbar konvensjonell, Actros.

Det betyr inntil 1,2 millioner kilometer i løpet av ti års levetid. Batteriene skal da fortsatt ha over 80 prosent kapasitet. Med denne teknologien kan omtrent 95 prosent av den installerte kapasiteten i batteriene utnyttes. Dette gir lengre rekkevidde med samme batterimengde.

Predictive Powertrain Control (PPC)

Mercedes-Benz Trucks har utviklet en ny 800-volts elektrisk aksel med to elektriske motorer og en firetrinns girkasse spesielt for bruk i langtransport. De elektriske motorene har en kontinuerlig effekt på 400 kW samt en toppeffekt på 600 kW. Full motoreffekt er tilgjengelig mesteparten av tiden nesten uten avbrudd i dreiemomentet, sier de.

I tillegg, med en forutseende kjørestil, kan energi gjenvinnes effektivt og mates tilbake til batteriene. Det er fem regeneringsnivåer som velges på samme måte som man benytter en retarder. Det er også mulig å velge en-pedalkjøring ved å aktivere dette i skjermen til den digitale cockpiten

eActros 600 er utstyrt med en PPC cruise- og drivlinjekontroll, som er tilpasset den elektriske drivlinjen. Systemet tar hensyn til topografi, svinger og trafikkskilt for å effektivisere kjøringen. Ruteinformasjon fra navigasjonssystemet er nå inkludert i systemet, noe som unngår unødvendig bremsing, akselerasjon og giring for å utnytte batterienergien så effektivt som mulig.

Via Multimedia Cockpit Interactive 2 som er installert som standard i eActros 600, blir føreren kontinuerlig informert om ladenivået til batteriene, gjenværende rekkevidde samt nåværende og gjennomsnittlig energiforbruk. Denne informasjonen kan også benyttes av flåtestyringssystemet.

Powered by Labrador CMS