Kjøretøyet fra et land øst i Europa var et spesielt skue, faktisk
både utenfor og inne i hytta. Kontrollør John Kåre Larsen påpeker at Statens
vegvesen 80 kjøretøy inne på plassen denne dagen, og at tilstanden på
kjøretøyene var veldig bra. Men så var det denne spesielle bilen da.
- Dette kjøretøyet utmerket seg med et ekstremt antall lys
som ikke er samsvar med krav til lysutrustning. Her var det oransje lys i hele
fronten, i tillegg til parklys rundt omkring på kjøretøyet, skriver Larsen i
sin rapport.
Han sendte med et bilde av bilen slik at leserne selv kan titte
på belysningen av denne. Lys er ofte et interessant tema for mange
lastebilsjåfører, men her var det altså etter Statens vegvesens mening litt i
overkant mye av det.
Annonse
Feil ratt
Dessverre var det mer på bilen som ikke var bra, og som nok
går mer på sikkerheten løs. Bilen som ut fra bildet ser fin ut, hadde ikke sitt
originale ratt. Dette var byttet ut med et ratt fra «60-70-tallet».
- Dette rattet vil jo ikke ha de sikkerhetsfunksjoner som et
moderne ratt har, og der vil heller ikke være air bag hvis kjøretøyet
opprinnelig har hatt det. Kjørecomputeren varslet om feil på bremsebelegg og
EBS på henger, skriver Larsen i rapporten.
Dårlig sikt
Det er fint om hytta i en lastebil er et trivelig sted å
være, men det er selvsagt begrensninger for hva man kan plassere eller montere
i den. God sikt fra førerplassen er viktigere enn praktiske anordninger.
- Det var montert et stort bord med tilhørende fruktkorg på
dashbordet (her ble det kjøreforbud), i tillegg til GPS og diverse skilt. Bilen
hadde også ekstra montert skjermer både oppe og nede på frontruten, som i
tillegg til alt det andre, gjorde sikten dårlig, skriver Larsen.
Manglet riktig bombrikke
Og det var mer som går på at bilens fører eller eier,
bevisst eller ubevisst, har unnlatt kravene som er om å ha gyldig bombrikke for
kjøretøyene. Bompasseringer er ikke billig for vanlige biler, og i hvert fall
ikke for lastebiler, men det er like fullt krav om å betale.
- Under den videre kontrollen ble det avdekket at firma ikke
hadde gyldig bombrikke avtale, og dette utløser i utgangspunktet et gebyr på
8000 kr. Her viste det seg at det var andre gang kjøretøyet ble påtruffet uten
auto pass avtale. Da blir gebyret på 16.000 kr. Kjøretøyet ble tatt med til
Bergen trafikkstasjon og låst der i påvente av betaling av gebyret, skriver
Larsen.