BELYSER ET PROBLEM: Lastebiler skal ha lys, men her var det for mange ifølge kontrollørene til Statens vegvesen ved Romslo kontrollstasjon.

- Ekstremt antall lys

ROMSLO KONTROLLSTASJON: Bilene som ble kontrollert var stort sett i veldig god stand, men én bil utmerket seg vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

Kjøretøyet fra et land øst i Europa var et spesielt skue, faktisk både utenfor og inne i hytta. Kontrollør John Kåre Larsen påpeker at Statens vegvesen 80 kjøretøy inne på plassen denne dagen, og at tilstanden på kjøretøyene var veldig bra. Men så var det denne spesielle bilen da.

- Dette kjøretøyet utmerket seg med et ekstremt antall lys som ikke er samsvar med krav til lysutrustning. Her var det oransje lys i hele fronten, i tillegg til parklys rundt omkring på kjøretøyet, skriver Larsen i sin rapport.

Han sendte med et bilde av bilen slik at leserne selv kan titte på belysningen av denne. Lys er ofte et interessant tema for mange lastebilsjåfører, men her var det altså etter Statens vegvesens mening litt i overkant mye av det.

Feil ratt

Dessverre var det mer på bilen som ikke var bra, og som nok går mer på sikkerheten løs. Bilen som ut fra bildet ser fin ut, hadde ikke sitt originale ratt. Dette var byttet ut med et ratt fra «60-70-tallet».

GAMMELT RATT: Rattet opplyses å være fra 60- eller 70-tallet. Bordet, fruktfatet, GPS og ekstra skjermer fikk også blekket til å sprute på kontrollarket.

- Dette rattet vil jo ikke ha de sikkerhetsfunksjoner som et moderne ratt har, og der vil heller ikke være air bag hvis kjøretøyet opprinnelig har hatt det. Kjørecomputeren varslet om feil på bremsebelegg og EBS på henger, skriver Larsen i rapporten.

Dårlig sikt

Det er fint om hytta i en lastebil er et trivelig sted å være, men det er selvsagt begrensninger for hva man kan plassere eller montere i den. God sikt fra førerplassen er viktigere enn praktiske anordninger.

- Det var montert et stort bord med tilhørende fruktkorg på dashbordet (her ble det kjøreforbud), i tillegg til GPS og diverse skilt. Bilen hadde også ekstra montert skjermer både oppe og nede på frontruten, som i tillegg til alt det andre, gjorde sikten dårlig, skriver Larsen.

Manglet riktig bombrikke

Og det var mer som går på at bilens fører eller eier, bevisst eller ubevisst, har unnlatt kravene som er om å ha gyldig bombrikke for kjøretøyene. Bompasseringer er ikke billig for vanlige biler, og i hvert fall ikke for lastebiler, men det er like fullt krav om å betale.

- Under den videre kontrollen ble det avdekket at firma ikke hadde gyldig bombrikke avtale, og dette utløser i utgangspunktet et gebyr på 8000 kr. Her viste det seg at det var andre gang kjøretøyet ble påtruffet uten auto pass avtale. Da blir gebyret på 16.000 kr. Kjøretøyet ble tatt med til Bergen trafikkstasjon og låst der i påvente av betaling av gebyret, skriver Larsen.

Powered by Labrador CMS