Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Lanseringen vil skje til sommeren, og de første bilene vil leveres i fjerde kvartal neste år.
Det er vurdert om sikkerhetsspesifikasjonene er tilstrekkelig, og bilene som skal til Norge må blant annet ha airbager.
De «norske bilene» vil også ha en oppgradert versjon av interiøret som nylig ble vist på Shanghai Motor Show. Dette består blant annet av en enorm skjerm som strekker seg over 2/3 av dashbordet, og integrerer instrumentsamlingen og infotainment-skjermen.
Annonse
Prøvekjøring
Vi har testet bilen som RSA har i Norge, og det er en helt grei pickup som vil gjøre jobben. Med Kina-spesifikasjoner er dette imidlertid ikke en like forseggjort og luksuriøse bil som mange av de andre 1-tonns pickupene i Norge.
T90-bilene som kommer til Norge vil i første rekke ha 88 kWt batteripakke og drift på bakhjulene. Motoren er på 130 kW (175 hk) og 310 Nm dreiemoment. Med NEDC-rekkevidde på langt over 500 km, lover det også godt for hva de endelige WLTP-tallene vil vise.
Bilen er helt grei å kjøre. Den er noe stivere enn vi kanskje kunne ønsket oss, men helt klart innenfor det akseptable.
Også når det gjelder styringen virker denne å være helt grei på de få kilometerne vi satt bak rattet.
Den elektriske drivlinjen er ikke av de mest sporty vi har kjørt, men med akseptabel kraft. En fordel el-Maxusen får, er at den kan leveres med fem seter uten tillegg i prisen.
Ny plattform
Maxus jobber med to nye elektriske plattformer. Den ene som kalles MIFA, er for store og mellomstore MPV og SUV-er, samt pickuper, og skal lanseres i 2022-2023. I tillegg vil plattformen MILA bli lansert i 2023-2024. Denne er beregnet for medium og små nyttekjøretøy.
Når den nye plattformen lanseres, vil det være større muligheter for mer avanserte kjøretøy med flere assistansesystemer, og ikke minst firehjulsdrift.