BØR SLIPPES FRE: Statens vegvesen mener disse bør få kjøre i kollektivfeltet.

El varebiler og lastebiler i kollektivfeltet

Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og elektriske lastebiler skal få bruke kollektivfeltene.

Statens vegvesen har sendt nye regler på høring, og anbefaler at elektriske varebiler og elektriske lastebiler får fast tilgang til kollektivfelt.

Et sterkt økende antall elektriske personbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser i en del kollektivfelt. Statens vegvesen foreslår derfor at elektriske personbiler ikke lenger skal kjøre i kollektivfeltene. Allerede er tilgangen begrenset mange steder.

For å stimulere overgang til nullutslipp, har elbiler hatt tilgang til kollektivfelt siden 2004. Nå er 90 prosent av de nye personbilene nullutslipp. I forslaget peker Statens vegvesen på behovet for å stimulere elektriske varebiler og elektriske lastebiler for å øke omstillingstakten.

Stortingsvedtak

Stortinget fattet i desember i fjor et vedtak der det ble bedt om å gi el-varebiler generell tilgang til kollektivfelt «med mindre lokale behov tilsier begrensninger».

Enklere skilting

I dag brukes en rekke skilt og underskilt langs veien, og reglene varierer. Nå ønsker Statens vegvesen mer entydige skilting. Skiltene skal være enkle å forstå. De må for det meste være like i alle byer. Det vil øke trafikksikkerheten og redusere antall feilkjøringer.

Dette skal være skiltene

Skilt 508.1 forbeholdes kun buss

Det legges til rette for tilgang til kollektivfelt 508.2 for nullutslippsvarebiler og -lastebiler, enten. Dette skrives inn i trafikkreglene.

Kjøretøy på biogass og hydrogen sidestilles med el.

Lokal tilpasning

Forholdene i trafikken kan være ulike fra sted til sted i Norge. Derfor ønsker Statens vegvesen fortsatt at lokale myndigheter skal ha anledning til å skilte inn eller ut fra hovedskiltet.

Undersøkelse om reisevaner

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har undersøkt noen av konsekvensene det får for noen trafikanter når kollektivfelt stenges for elektriske personbiler: Litt mindre kjøring, men først og fremst valgte mange å justere kjøremønsteret til utenom rushtid.

Powered by Labrador CMS