BØR SLIPPES FRE: Statens vegvesen mener disse bør få kjøre i kollektivfeltet.
Fredrik Saugstad
El varebiler og lastebiler i kollektivfeltet
Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og elektriske lastebiler skal få bruke kollektivfeltene.
Statens vegvesen har sendt nye regler på høring, og
anbefaler at elektriske varebiler og elektriske lastebiler får fast tilgang til
kollektivfelt.
Et sterkt økende antall elektriske personbiler har ført til
redusert fremkommelighet for busser i en del kollektivfelt. Statens vegvesen
foreslår derfor at elektriske personbiler ikke lenger skal kjøre i
kollektivfeltene. Allerede er tilgangen begrenset mange steder.
For å stimulere overgang til nullutslipp, har elbiler hatt
tilgang til kollektivfelt siden 2004. Nå er 90 prosent av de nye personbilene
nullutslipp. I forslaget peker Statens vegvesen på behovet for å stimulere
elektriske varebiler og elektriske lastebiler for å øke omstillingstakten.
Stortingsvedtak
Stortinget fattet i desember i fjor et vedtak der det ble
bedt om å gi el-varebiler generell tilgang til kollektivfelt «med mindre lokale
behov tilsier begrensninger».
Enklere skilting
I dag brukes en rekke skilt og underskilt langs veien, og
reglene varierer. Nå ønsker Statens vegvesen mer entydige skilting. Skiltene
skal være enkle å forstå. De må for det meste være like i alle byer. Det vil
øke trafikksikkerheten og redusere antall feilkjøringer.
Dette skal være skiltene
Skilt 508.1 forbeholdes kun buss
Det legges til rette for tilgang til kollektivfelt 508.2 for
nullutslippsvarebiler og -lastebiler, enten. Dette skrives inn i
trafikkreglene.
Kjøretøy på biogass og hydrogen sidestilles med el.
Lokal tilpasning
Forholdene i trafikken kan være ulike fra sted til sted i
Norge. Derfor ønsker Statens vegvesen fortsatt at lokale myndigheter skal ha
anledning til å skilte inn eller ut fra hovedskiltet.
Undersøkelse om reisevaner
Transportøkonomisk Institutt (TØI) har undersøkt noen av
konsekvensene det får for noen trafikanter når kollektivfelt stenges for
elektriske personbiler: Litt mindre kjøring, men først og fremst valgte mange å
justere kjøremønsteret til utenom rushtid.