Fra venstre: Lærerteamet fra Sam Eyde: Avdelingsleder Transport, Ivar Flageborg, Alf Børre Fredriksen, Bjørn Møller Andersen, Maylinn Bie-Evensen, Lars Henrik Sandnæs og Geir-Olav Andresen. Fra Scania: Trond Bjørnå, distriktssjef på Scania Arendal, Geir Christoffersen, selger, og Arild Netland, regionleder salg.

Elektrisk skolebesøk

Ved Sam Eyde vgs i Arendal fikk lærerne ved Transport nylig besøk av en ny elektrisk lastebil.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Med stor interesse for teknikk og kjøreegenskaper ble dette en anledning for de vitebegjærlige lærerne til å bygge på kunnskapen om store biler.

De fikk også prøvekjøre lastebilen for å bli bedre kjent med kjøretøyet de etter hvert skal lære elevene opp i å kjøre.

- Imponerende akselerasjon

Da ellastebilen, en Scania 25P lastet til totalt 27 tonn, kjørte inn porten på skolen sto åtte kjørelærere klare til å prøvekjøre.

- Vi synes det er spennende å få mulighet til å prøve denne nye ellastebilen, sier avdelingsleder på transportlinja, Ivar Flageborg.

- Her ved Sam Eyde fokuserer vi på å ha oppdatert materiell, slik at vi kan tilby elevene våre best mulig og relevant opplæring, så det er viktig for oss å få prøvd ut det nyeste som finnes på markedet.

Med en rekkevidde på opptil 250 km får hver av lærerne anledning til å kjøre en god runde. Samtlige har mange lovord etter kjøreopplevelsen.

- Det som er imponerende er selvfølgelig akselerasjonen, men også utrullingen og støynivået. Det er en veldig god bil å kjøre, like retningsstabil som de andre Scania-ene jeg har kjørt, og det er stille og behagelig i førerhuset. Denne kan jeg anbefale på det varmeste, sier Flageborg i det han kommer ut av bilen.

- Krever mot og vilje

I tillegg til prøvekjøring, fikk lærerne en gjennomgang av Scanias bærekraftsmål og teknologien bak lastebilen.

- Vi ønsker å gjøre valget for kundene enklere ved å la dem få prøve de elektriske produktene. Mange kunder er fremdeles usikre på å omstille driften til alternative drivstoff og elbil, mye på grunn av økonomi. Det krever mot og vilje, sier Geir Christoffersen, selger i Scania Arendal.

- Elektrifiserte kjøretøy som går på grønn strøm reduserer CO₂-utslippene med opptil 98 % sammenlignet med et konvensjonelt kjøretøy som går på fossilt drivstoff. Scania har forpliktet seg til å redusere CO₂-utslipp fra kjøretøyene når de er i drift med 20 prosent innen 2025, med 2015 som referanseår, skriver Norsk Scania i en nyhetsmelding etter besøket.

En rask overgang til elektrifisering er nøkkelen for å nå målet, og derfor må volumet av elektrifiserte biler øke, står det videre i meldingen.

Noe skepsis

Lærerne forteller at opplever noe skepsis rundt elbil fra den yngre generasjonen, fremtidens sjåfører.

- Kanskje er mange skeptiske fordi de ikke har prøvd det, og vet nok om det, sier Alf Børre Fredriksen, som blant annet har bakgrunn fra kjøreskole og Biltilsynet/Statens vegvesen.

- På Sam Eyde ønsker vi å være i forkant og følge med i utviklingen, og vi vil jobbe for å forandre denne holdningen. For fremtiden er elektrisk.

Landslinje - fagbrev yrkessjåfør

Sam Eyde vgs i Arendal er en ny og moderne skole blant toppsjiktet i Norge. Bygningsmassen er bare ti år gammel, med store, innendørs verksteder, moderne utstyr på alle linjer og en tilhørende maskinpark.

Yrkessjåførlinjen er en landslinje som tar imot elever fra hele Norge, og er en del av en komplett fireårig utdannelse som fører frem til fagbrev yrkessjåfør.

Powered by Labrador CMS