
Elektriske «mosebiler» satt i nikkeltrafikk på Sørlandet
To nye Volvo FH Electric satt i trafikk mellom Glencore Nikkelverk og havna i Kristiansand.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Seafront Logistics i Kristiansand er en helt sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk og har vært det i en årrekke. I daglige transporter mellom fabrikken og havna i byen settes det nå inn to Volvo FH Electric, en investering på ca. 7 millioner kroner.
- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk. Transporten er kort – 3 km hver vei, men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4000 turer i året - og er stolte av at vi med de nye bilene bidrar til mindre utslipp i Kristiansand, sier adm. direktør Morten Årikstad i Seafront Group AS.
De har hatt transporter for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk). De har ut- og inntransport for bedriften, hvori også inngår utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som f.eks. Brevik.
Skal kreve at alle kjøretøy på deres område har nullutslipp
Nikkelverket er det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer 100% av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på ca. 100.000 tonn.
- Glencore Nikkelverk er en viktig del av det grønne skiftet. Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, kan adm. direktør Nils Gunnar Gjelsten fortelle.
Han sier videre at de over tid har jobbet for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske.
- Dette er ett av flere konkrete grep i det grønne skiftet hos hjørnestensbedriften i byen. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca. 200 stk.) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser hos oss. Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.
Mose på bilene
- For oss i Seafront Logistics er dette en fin start på det grønne skiftet. Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier adm. direktør Morten Årikstad i Seafront Group.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert for å markere det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.
- Investeringen er en del av målrettet arbeid mot lavere utslipp, etter vår visjon og strategi. Dette er en skikkelig gladsak som vi er kjempestolte av i Nikkelverket, og regner med er av interesse for Kristiansands befolkning, sier adm. direktør Gjelsten.
Statlige Enova bidrar med støtte på 40 % av merkostnaden for de elektriske bilene.
Kristiansand havn var tidlig ute med å elektrifisere og redusere miljøpåvirkning og har blant annet bygget en ny kai for cruisebåter med elektrisk tilkobling ved landligge. Så bilene bidrar også i havna med å redusere utslipp.
Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby.